فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا موضوع دومین نشست روز هشتم جشنواره فجر ۴۲ بود. به گزارش روبش و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، نشست رسانهای فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا به عنوان دومین نشست روز هشتم امروز ۱۹ بهمن ماه برگزار شد.
در این نشست بابک خواجه پاشا کارگردان، سیدمحمدحسین میری تهیهکننده، مهران احمدی، مهران غفوریان، مرتضی امینیتبار و سارا حاتمی از بازیگران فیلم، فرید سعادتمند آهنگساز، اشکان پورتاجی صدابردار، سیدداود گنجوی نویسنده، پیمان عباسزاده مدیر فیلمبرداری، آرش قاسمی طراحی و ترکیب صدا و کامران خلج طراح گریم حضور داشتند.
محمدحسین میری تهیهکننده «آبی روشن» با تبریک عید مبعث گفت: ما مسلمانان امروز برایمان روز مهمی است. امیدوارم به حق امروز تمام مردمی که در دنیا مورد ظلم قرار دارند، به ویژه مردم غزه رهایی پیدا کنند. وی ادامه داد: محور این فیلم همدلی و اشتراک بود. همه ما جمع شدیم که فیلمی بسازیم تا آبروی سینمای ایران باشد. سنت انسانی و عرفانی این روزها در سینما مغفول واقع شده است و ما تعمدا سعی کردیم به این سمت برویم.
بابک خواجهپاشا کارگردان این اثر درباره شخصیتپردازی و پایان این فیلم و محجبه شدن شخصیت خانم گفت: قضیه محجبه شدن شخصیت خانم در پایان داستان بدین دلیل است که وی وارد حرم امام رضا (ع) شد. وی افزود: ما حقهایی بر گردن داریم که گاهی فراموششان میکنیم. مهمترین حقی که بر گردن یک انسان وجود دارد، حق نزدیکان او است. در طول داستان حاج یونس باور ندارد که حقی بر گردنش است تا جایی که با برادرش مواجه و متوجه میشود که پیش از اینکه خادم امام رضا (ع) شود، باید حقالناس را رعایت کند. حتی همین مردم میتوانند از من سوال بپرسند که تو با پول مردم فیلم میسازی و باید فیلم خوبی بسازی و این حق بر گردن مردم است.
کارگردان «آبی روشن» درباره منطقی نبودن داستان قتل در این فیلم توضیح داد: در قتل درجه ۲ تمامی منطقها رعایت شده است. اگر بر فرض اعلام اینکه قتلی انجام شده و شواهدی داشته باشید، قتل درجه دو از نظر حقوقی منطقی است.
سیدداود گنجوی نویسنده اثر بیان کرد: درباره اینکه چطور به این حس و حال رسیدیم باید بگویم که وقتی جوهر اولیه فیلمنامه شکل گرفت در طول مسیر کم کم نشانهها پدید آمدند مانند انگشتر فیروزه و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این فیلم به مسایل اخلاقی بپردازیم.
در ادامه نشست، خواجه پاشا عنوان کرد: بارها گفته و تاکید میکنم. شما اگر فیلمهای افرادی مانند تارانتینو، نوری بیگله جیلان و مجید مجیدی را میبینید و دوست دارید به این دلیل است که در فیلمسازی صادق هستند و داستان از لایههای وجودی این افراد شکل میگیرد. اگر فیلم صادقانه بسازیم، مخاطب هم با ما همراه می شود. فیلمسازان باید با مضمون فیلم صادق باشند نه اینکه فقط بگویند در این موضوع فیلم می سازیم.
مهران احمدی بازیگر «آبی روشن» بیان کرد: خیلی حرفی برای گفتن ندارم. ما روی پرده سینما هرآنچه را که بلدیم، اجرا میکنیم و انشالله که خوشایند مخاطبان باشد. من از طرف مادری به خراسان بزرگ و شهر نیشابور وصل میشوم. شاید این راهی که حاج یونس میرود، راهی است که سیمرغ رفت. خدا را چه دیدی شاید به ما هم در این جشنواره سیمرغ دادند! احساس میکردم که چیزی به خودم و قلبم و زادگاه مادری ام بدهکار بودم. در ادامه مقدسیان از حضار درخواست کرد که مهران احمدی را تشویق کنند. خواجه پاشا نیز بیان کرد: مهران احمدی به شدت فرد با اخلاقی است و از حضور ایشان و تک تک دوستان بسیار لذت بردم.
مهران غفوریان یکی دیگر از بازیگران فیلم بیان کرد: دیگر مخاطبان، من را در نقشهای جدی باور کردهاند. من نیز از سمت مادری تُرک هستم، آقای خواجهپاشا این کارگردان تُرک زبان را خیلی دوست دارم و خوشحالم که جلوی دوربین ایشان بازی کردم. آقای احمدی نیز یک هنرمند درجه یک هستند و از همبازی بودن با ایشان بسیار لذت بردم. وی ادامه داد: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد با آقای خواجه پاشا و ابیلی بسیار درباره این شخصیت صحبت کردیم. ما افرادی را در زندگی میبینیم که فرد بدی هستند اما ما بخشهای دیگر زندگی او را نمیبینیم. ایوب در این فیلم آدم بدی بوده اما کم کم تغییر کرده است. برایم جذاب بود که شخصیتی را بازی کنم که در طول فیلم آدم بدی بوده است اما در پایان به او حق می دهیم و آن را درک می کنیم. مقدسیان در ادامه این نشست از حاضران خواست تا مهران غفوریان را تشویق کنند.
خواجهپاشا کارگردان «آبی روشن» درباره چینش بازیگران بیان کرد: ما باوری داشتیم که سراغ بازیگرانی برویم که بازیگری را درست بشناسند و مخاطب در این نقش از آنها پیشفرض نداشته باشد و پیشداوری نکنند. وی افزود: در کشور ما ستاره کم است اما بازیگر خوب زیاد داریم که میتوان روی آنها کار کرد و در نقشهای مختلف آنها را دید. آقای احمدی و غفوریان بسیار بازیگران منعطفی هستند.
این فیلمساز درباره توجه به گیشه گفت: سینما بدون گیشه به درد نمیخورد. ژانر و بازیگر با حضور مخاطب کار میکنند اما اولویت اول ما برای جذب این بازیگران توجه به گیشه سینما نبوده است. این بازیگران نقششان را دوست داشتند و افراد مستعدی هستند. این افراد با فیلم صادق بودند، عشق امام رضا (ع) را در دل دارند و… . بازیگر نمیتواند بدون زیست موضوع جلوی دوربین بیاید زیرا بازی او مصنوعی میشود.
در ادامه این نشست مهران احمدی گفت: اجازه دهید بگویم که کمدینها بهترین بازیگران جهان هستند. من خودم را کمدین نمیدانم، زیرا بسیار کار سختی است. وقتی بازیگر به بلوغ میرسد، تازه میتواند کمدی بازی کند. همچنین بازیگر باید ریشههای طنز در وجودش وجود داشته باشد تا بتواند کمدی بازی کند. مهران غفوریان کمدین است و ما سال ها با او خندیدهایم. من سر تعظیم جلوی او فرود میآورم. وی ادامه داد: احترامی که من هماکنون دارم، حاصل سینمای محترمی بوده است که بزرگان ما داشتهاند. امیدوارم این احترام سر جایش بماند و با خیلی چیزها از دست نرود.
سارا حاتمی دیگر بازیگر «آبی روشن» مطرح کرد: به نظر خودم این نقش بسیار متفاوت با «کت چرمی» بود. البته که آقای خواجه پاشا در این فیلم بسیار به من کمک کردند. در این فیلمنامه به موضوعی پرداخته شده است که به عرق شخصی خودم مربوط بود. من وقتی سکانس پایانی این فیلم را خواندم، نقش را قبول کردم و گفتم که وقتی چنین سکانسی در فیلمنامه وجود دارد یعنی این نقش برای من فرستاده شده است و من نیز باید تمام تلاشم را بکنم.
در ادامه نشست، مرتضی امینیتبار دیگر بازیگر این اثر عنوان کرد: هر انسانی یک مسیر شخصی را می رود و برای من نیز اینگونه چیده شده است. من درک خاصی از گیشه ندارم و فقط میدانم که ما قسمتی از یک جریان هستیم. نمیتوان انکار کرد که امام رضا (ع) برای این کشور مهم است.
فرید سعادتمند آهنگساز «آبی روشن» مطرح کرد: من پیش از ساخت موسیقی درگیر فیلمنامه و فضای تولید کار میشوم. یکی از نکات خوب این فیلم همدلی عوامل بود. من در روند ساخت موسیقی فیلم روند دیگری را درنظر داشتم اما پس از فرآیند تولید و تدوین این پروسه تغییر کرد و پختهتر شد. از آنجایی که به موسیقی ایرانی عرق دارم، سعی کردم حتما موسیقی دستگاهی ایرانی وجود داشته باشد. البته خود مسیر داستان نیز چنین موسیقی را میطلبید.
پیمان عباسزاده مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی گفت: انتخاب لوکیشن از سوی آقای زاغری و تقریبا جزو بهترین انتخاب لوکیشنها بود. در کلیت اثر چیزی که مدنظر داشتیم این بود که مقهور طبیعت نشویم و از سوی دیگر گرفتار زیبایی طبیعت و کارت پستال گونه بودن فیلم نشویم. ما از آی لول حاج یونس دور نشدیم و سعی کردیم فیلم را از زاویه دید حاج یونس ببینیم.
کامران خلج چهرهپرداز نیز بیان کرد: از آقای غفوریان و احمدی بابت تحملی که برای گریم داشتند، تشکر میکنم. معمولا بین ۱ تا ۱ و نیم ساعت گریم افراد طول میکشید و ما تلاش کردیم این کار در راستای کمک به نقشها باشد.
آرش قاسمی طراح و ترکیب صدا گفت: یادی کنیم از آقای مازیار شیخ محبوبی که سال گذشته از دنیا رفتند. خواهشی دارم از دوستان خبرنگار و منتقد که به نکات صوتی فیلم توجه داشته باشند و ما را نقد کنند. بعضی از فیلمها برای دل هستند و وقتی سر کار میرفتم، حال خوبی داشتم.
اشکان پورتاجی صدابردار این اثر عنوان کرد: از آقای خواجه پاشا تشکر میکنم که شرایط را برایمان فراهم کردند. از بازیگران نیز ممنونم که با ما همراهی کردند، زیرا لوکیشنهای سختی برای آمبیانس کردن صدا داشتیم.
در بخش دیگر مهران غفوریان نیز گفت: از کیومرث مرادی تشکر میکنم. من جملهای را در این فیلم بسیار دوست دارم که امام رضا (ع) بین هیچکس تفاوت نمیگذارد و به دل آدمها نگاه میکنند. امکان ندارد که ما دلمان بشکند و از امامی چیزی بخواهیم و به ما ندهد.
در بخش پایانی این نشست خواجه پاشا درباره تدوین و تدوینگر این فیلم خاطرنشان کرد: حسین جمشید گوهری از جمله تدوینگرانی است که مولف است و سبک خودش را دارد و من به شدت از همکاری با او راضی هستم.