زهرا خندان /«روایت فتح» در زمانهی شهید آوینی به شکست هیمنهی جنگ کلاسیک با ایمانِ سربازان خمینی، انجام گرفت. روایتی خالص با نگرشی توحیدی که فتوحات را چه در ابعاد نگرشی، چه عملکردی و چه احساسی به نمایش میگذاشت.
اکنون و پس از دفاع مقدس و قهرمانانه ۱۲ روزه ملت ایران وقت آن رسیده است که روایتهای رسانهای از اثرات فتح برای ایران و جهان سخن گویند. باید بخشی از تولیدات هنری اعم از فیلمهای سینمایی، مجموعههای تلویزیونی، مستندها، رئالیتیشوها و... به نتایج فتح بپردازد کاری که قسمتی از آن را میتوان در آثار مرحوم «نادر طالبزاده» یافت.
«روایتِ أفواجا» یعنی گرایش فوج فوج از مردم و مستضعفین عالم به سمتِ دستانی که دستِ خدا را یاری میدهند! گرایش آدمهای مختاری که در عرصه پروپاگاندای تولیدات رسانهای و هنریِ پرهیاهوی دنیای استکبار با مشاهدهی «آیات روشن الهی» به سمت باورهای توحیدی حرکت کردند و میکنند و خواهند کرد.
تصویرِ گرایش جهانی به سمت آرمانهای انقلاب اسلامی مخصوصا بعد از جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی که سرعت یافته است از «رسالتهای روایت أفواجا» است.
از جمله گرایشهای ناشی از تحول عقلی، دخترِ جوان ایرانی معترض به انقلاب است که خود را در زیر عبای روحانی در امنیت بیشتری میبیند! پسرِ بلاگر ایرانی است که به تبیین «حمایت از حاکمیت، حمایت از خودمان است» میپردازد! آن آزمایش اجتماعی است که از مردان میخواهد لباس بسیج بپوشند و ایست و بازرسی کنند و این مردان با هر گرایش ظاهری حاضر نمیشوند امنیت مردم را با پول معاوضه کنند! مداح معروف بحرینی است که به توصیهی پدرش چون زبان قرآن، عربی و زبان انقلاب، فارسی است، فارسی را آموخته است! زن تحلیلگر آمریکایی است که در جواب مورگان به او یادآور میشود که سیاستهای آمریکا در منطقه، مرگ بر آمریکا را زایش میکند! آن غریوهای شادی مردم منطقه است که شجاعتِ انقلابی و قدرت حاضر از باور خودکفایی را میبینند و ایراندوست میشوند!
«روایت أفواجا» از این کلیپها و احساسات و تفکرات چنددقیقهای باید فیلمها بسازد! باید روایتِ تدریج این گرایشات را بیان کند، مثلا «باور به خودکفایی» در امامین انقلاب و تلاش ملت در این جهت باعث شد این غرور ملی و هویت ملی ناشی از دقت بالای موشکها انجام شود! این نیاز امروز است.
این نوع روایت باعث میشود یک «فرهنگِ ملی مدافع» در جامعه شکل بگیرد و قوت یابد! فرهنگی که به واسطهی تسلط غربگراها و اذهان روشنفکران بیمار در عرصهی هنر، ضعیف شده بود! اما به واسطهی حملهی رژیم کودککش دوباره جان گرفته است و حیف است که از این فرصت بهرهبرداری نشود.
براستی کدام یک از پادشاهان در دویستسالهی تاریخ معاصر باعث رونق گرفتن زبان فارسی شدهاند؟
درحالیکه در این چندسال اخیر به لطف انقلاب مردمی به رهبری عالم ربانی امام خمینی و خلف صالحش، امام خامنهای، گسترش شناخت ایران و زبان فارسی در بین مستضعفین عالم افزایش یافته است.
از نمونههای دیگر میتوان به قطعه موسیقی «بوم بوم تلاویو» لوکاس گیج، که در وصف قدرتنمایی موشکهای ایرانی در فضاهای اجتماعی جهان بسیار پربازدید شد، اشاره نمود.
براستی این روزها، میتوان مدعی شد که چند هزار برابر ادواردو آنیلی چه در ایران و چه در خارج ساخته شده است و حیف است که از این اتفاقات شگرف رد شد و به آنها نپرداخت! و همچنان روی آثار و افکار عموما پوسیده و منقضی قبل از جنگ تحمیلی تمرکز کرد!
نسل امروز در جهان، تشنهی «روایت أفواجا» است، «روایت أفواجا» نیاز به کار بینالمللی و تلاش و جدیت دارد! باشد که در این نوع روایتها شهید آوینیهای جدید یافت شوند.