زهرا تیمورینژاد / چرا مجموعه کمیک ایلیا بین نوجوانان ناشناخته است؟! با شروع سال تحصیلی بازار نوشت افزار با تصاویر و طرح‌های مختلف داغ است؛ اما به‌غیراز ابرقهرمانان آمریکایی، تصویر چند ابرقهرمان ایرانی بر روی این نوشت افزارها برای ما آشناست؟! «ایلیا» می‌تواند یکی از اولین ابرقهرمانان داستان‌های کمیک در ایران باشد. «ایلیا: تولد یک قهرمان» نام مجموعه کتاب‌های مصور (کمیک) است که اولین قسمت آن در سال ۱۳۹۷ به نویسندگی امین توکلی روانه بازار شد. داستان این مجموعه مصور در رابطه با چهار «نوجوان» با محوریت اصلی یکی از این نوجوانان یعنی «امیرعلی» است که طی ماجراهایی تبدیل به «ایلیا» قهرمان شهر می‌شود تا به مبارزه با نیروهای شرور و شیطانی که شهر به آشوب کشیده‌اند، برخیزد. مجموعه کمیک «ایلیا: تولد یک قهرمان» از نمادها و آموزه‌های دینی برای خلق داستان استفاده کرده و به نوعی سعی دارد در قالب یک داستان ابرقهرمانی، نوجوانان را با اعتقادات و نمادهای مذهبی آشنا کند؛ برای مثال امیرعلی یا همان ایلیا، فرزند یک مبارز به نام ابراهیم است که در خارج از مرزهای ایران در راه مبارزه با تاریکی به شهادت رسیده و پلاک خود را برای امیرعلی به یادگار گذاشته تا راه او را ادامه دهد. 

امیرعلی در کهف شهدا با پیرمردی سبزپوش به نام خضر آشنا می‌شود. در قسمت پنجم این مجموعه امیرعلی با خضر همراه می‌شود تا از حقایق پشت پرده این جهان آشنا شود. قائن فرزند آدم است که با سپاهیانش از ابتدای بشریت تا کنون در جبهه مقابل حق قرار دارند که بی وقفه علیه خاندان نور و حق دسیسه می‌کنند. در طراحی خاندان سایه از نشانه‌هایی مانند جلسات فراماسونی استفاده شده و «حام» یکی از اعضای خاندان سایه به‌طور آشکار یک صهیونیست یهودی است. 

در ادامه خضر امیرعلی را به سرزمین خضرا می‌برد تا با متصل شدن به درخت طوبی (نشانه‌ای از خاندان نور) و دریافت یک انگشتر به یک مبارز و قهرمان تبدیل شود؛ قهرمانی که باید با خاندان سایه یعنی قائن و فرزندانش به مبارزه برمی‌خیزد...

اما چرا «ایلیا: تولد یک قهرمان» با گذشت پنج سال از انتشار اولین جلد و با داشتن استانداردهای یک مجموعه کمیک موفق مانند داستان جذاب، طراحی حرفه‌ای و وجود نسخه موشن‌کمیک برای هر جلد، هنوز هم آن‌طور که باید در بین مخاطب نوجوان شناخته شده نیست؟

در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن که قطب‌های صنعت کمیک شناخته شده‌اند، یک قهرمان تحت شرایط و تمهیدات از پیش تعیین شده متولد می‌شود.

به‌طورکلی ویژگی‌های مهم و بارز مجموعه کمیک‌های موفق را می‌توان اینگونه بیان کرد: کیفیت تصویر و جذابیت داستان، انتشار پی‌درپی و مداوم (به‌صورت هفتگی و یا ماهانه)، تبلیغات گسترده، استفاده از شخصیت‌های اصلی در تولید محصولات مختلف (عروسک، نوشت افزار، لباس، کیف و...)، ارزان و در دسترس بودن سریع و آسان مجموعه کمیک، ساخت موشن کمیک، انیمیشن و فیلم از روی نسخه چاپی است. «ایلیا: تولد یک قهرمان» به‌غیر از جذابیت داستان و طراحی حرفه‌ای تصاویر و همچنین تهیه موشن‌کمیک‌های با کیفیت از محصول چاپی، در دیگر موارد یاد شده برای یک مجموعه کمیک دچار ضعف‌هایی است که مانع تولد یک قهرمان در سطح ملی و در میان مخاطب نوجوان می‌شود. انتشار تنها ۱۷ جلد در طول «پنج سال» آن هم به‌طور نامنظم، عدم «تبلیغات» مناسب و گسترده، عدم استفاده از شخصیت‌های اصلی کمیک در «محصولات» مختلف، قیمت بالای محصول، دسترسی سخت به نسخه‌های چاپی و همچنین موشن‌کمیک را می‌توان از ضعف‌های بارز این مجموعه کمیک دانست.

هرچند تقریبا دو سال است که سعی می‌شود از راه‌های مختلف مجموعه کمیک «ایلیا: تولد یک قهرمان» به مخاطب نوجوان معرفی شود اما باید اعتراف کرد این قهرمان آن‌گونه که باید جایگاه خود را میان مخاطب پیدا نکرده است. امید است با بکارگیری تمهیدات مناسب «ایلیا» و ابرقهرمانان ملی دیگری در میان مخاطبان آنگونه متولد شوند که تصاویرشان «جایگزین ابرقهرمانان آمریکایی» شود و نامشان قبل از اسپایدرمن، بتمن، سوپرمن و... بر زبان مخاطب کودک و نوجوان ایرانی جاری شود.