چهلمین جشنواره فیلم فجر به رسم سال‌های گذشته فرش قرمز نداشت، با این حال مراسم فتوکال قبل از پخش فیلم‌ها در مکان مشخصی در خانه جشنواره برگزار شد، عکاسانی که با داد و فریاد از بازیگران و عوامل فیلم‌ها می‌خواهند تا به دوربین‌هایشان نگاه کنند و ژشت پیشنهادی آن‌ها را بگیرند. هیاهوی عکاسان برای گرفتن عکس و انتشار آن، سلبریتی‌ها را هم به وجد می‌آورد تا برای گرفتن مهمترین عکس‌های خود، این مراسم را جدی‌تر بگیرند و با سروشکلی متفاوت در جشنواره حاضر شوند.
بنابراین مسئولان جشنواره برای ارتقا سطح جشنواره و کاهش حاشیه‌های گاها پررنگ‌تر از متن در فتوکال، باید تدبیری برای تعداد و سطح دسترسی عکاسان کنند.
نکته مهم دیگر؛ سطح کیفی نشست‌های عوامل فیلم‌ها با اصحاب رسانه و منتقدان است که بسیار قابل تأمل بوده و نحوه برگزاری آن نیاز به بازنگری جدی دارد.
 سطح پایین نشست‌ها از یک سو به سوالات بی‌ارزشی برمی‌گردد که برخی‌، از عوامل فیلم‌ها می‌پرسند و از سوی دیگر به سیاست برگزاری آرام نشست‌ها از سوی مسئولان و مجری نشست‌ها.
هر دو عامل در یک جهت عمل می‌کنند تا زمان جلسه‌ مهربانانه به اتمام برسد و با سانسور و حذف سوالات و پرسیدن سوالاتی مانند؛ خانم/آقای فلان چگونه بازی، تدوین، گریم، صحنه‌ آرایی، طراحی لباس و...کردید و...، وقت جلسه را به اتمام برسد و زمانی برای سوالات جدی‌تر باقی نماند.
با این حال مدیران جشنواره اگر می‌خواهند سطح رویداد رشد یابد و همچنین با طرح سوال از ابهامات پیرامون فیلم‌ها، حقی از عوامل فیلم ضایع نشود و اخبار صحیحی منتشر شود، باید در ارتقا سطح نشست‌ رسانه‌ای فیلم‌ها تدبیری بیندیشند تا خبرنگاران دغدغه‌مندتر و منتقدان در جلسات شرکت کنند.