زهرا تیموری‌نژاد /باز هم پای نتفلیکس در میان است. ‌موج عجیب سریال‌سازی در سالهای اخیر اینبار گریبانگیر «گروه برتون» شده تا با اقتباس از خانواده عجیب و غریب و معروف «آدامز» «سریال ونزدی» (wednesday) را بسازد.

به طور یقین یکی از برتری‌های سریال برای شرکت‌های  امکان بهره‌برداری بیشتر از یک موضوع و همچنین تاثیرگزاری بیشتر بر مخاطب است.

سریال معمایی فانتزی «ونزدی» با چاشنی طنز در پاییز ۲۰۲۲ پخش خود را آغاز کرد و خیلی سریع مورد توجه «مخاطبان نوجوان» قرار گرفت.

داستان اصلی حول «دختری بی روح و عاطفه» و با اعتماد به نفس بالا به نام ونزدی می‌گردد که به دلیل کارهای خشونت آمیز، والدینش تصمیم می‌گیرند او را راهی آکادمی نورمور کنند.

آکادمی نورمور در این سریال مدرسه ای مخصوص «طرد شده‌هاست» و بسیاری از منتقدان آن را الگویی از مدرسه ی هاگوارتز در هری پاتر می دانند. 

‌استفاده افراطی از «رنگ مشکی»، چهره‌ای بی‌روح بدون لبخند، «سرکشی»، خودخواهی و خودبرتر بینی، انتقام‌جویی، رفتارهای خشونت آمیز، «بی‌احترامی به والدین» و... نمونه‌هایی از خصوصیات بارز شخصیت ونزدی است که به صورتی «جذاب» برای «مخاطب نوجوان» به تصویر کشیده شده است.

طبق الگوی دیگر سریال‌های نتفلیکس، ونزدی نیز در ترویج «همجنسگرایی» بی‌نصیب نمانده و در یکی از قسمت‌ها دو زن در کنار هم والدین یکی از بچه‌های آکادمی نورمور معرفی می‌شوند؛ بنظر می‌رسد تیم برتون با همین اشاره کوتاه دِین خود را به این جماعت منحرف ادا کرده است.

در این سریال مانند بسیاری از آثار مشابه شاهد عادی‌سازی موجودات و «انسان‌های عجیب و غریب» و «شبیه جنیان» هستیم، غیرطبیعی‌هایی که باید بپذیریمشان و به موجودیتشان احترام بگذاریم! و حتی به دلیل نیروهای و قدرت بیشتر، بالاتر از انسان عادی به حسابشان بیاوریم! 

این تفکر بی‌‌پایه و اساس سال‌هاست به واسطه فیلم و سریال‌های متعدد به خورد نوجوانان داده می‌شود.

شخصیت غیرطبیعی ونزدی و سایر اعضای مدرسه، در این سریال و در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر، دور از ذهن بوده و تخیلی است اما در واقعیت علاوه‌بر القا برتر بودن موجودات عجیب و شبه‌جن؛ یک پیام اصلی در خود پنهان کرده؛ این تفکر به کودکان و نوجوانان اینگونه القا می‌کند که اگر از نظر اطرافیان و جامعه شخصیتی غیرمعقول و غیرطبیعی دارید، این مشکل شما نیست مشکل از آن‌هاست که از پذیرش شما عاجز هستند، شما آزادید همانطور که فکر می‌کنید زندگی کنید با هر نظر و عقیده ای و هر شکل و شمایلی! 

به هرچه هستید افتخار کنید چون معیار درست و نادرست بودن را تنها خودتان تعیین می‌کنید...همانند شخصیت ونزدی.

و این داستان همچنان ادامه دارد؛ آن‌ها در الگوسازی با پشتکار در تلاشند و ما نظاره‌گر که چگونه نوجوانانمان هر روز از باورها و ارزش‌های ملی و مذهبی دور می شوند...