حمید عارفی / مسئله‌ی جمعیت و فرزندآوری یکی از مهم‌ترین مسائل نه تنها در ایران، بلکه در کشورهایی‌ست که با کاهش شدید نرخ جمعیت مواجه شده‌اند و دولت‌های آنان با احساس خطر در این ارتباط با اصلاح قوانین و سیاست‌های تشویقی، سعی بر رفع این مُعضل دارند. به جز دولت‌ها، سینما و تلویزیون کشورهای مختلف نظیر ژاپن و کره‌ی جنوبی و ... که با کاهش نرخ جمعیت مواجه شده‌اند، با تولید آثاری در ارتباط با فرزندآوری سعی بر انجام وظیفه‌ی خود به عنوان بازوی فرهنگی کشورهای تابعه‌‌شان برای حل این قضیه دارند. 

در کشورهای غربی نیز، خصوصا سریال‌های آمریکایی، از دهه‌ی ۷٠ میلادی تا اوایل دهه‌ی ۲٠٠٠ میلادی شاهد خانواده‌های گسترده و پرجمعیت در سریال های درام، طنز و... آنان بودیم که رفته رفته این قضیه محدود به شخصیت‌های فرعی و مهمان سریال ها شد که شاهد یک زن و شوهر متاهل و بیش از سه فرزند آنان باشیم که از جمله‌ی این سریال‌ها می‌توان به شخصیتِ، هِرمَن به عنوان یک آتش‌نشان در سریال «شیکاگو‌فایر_Chicago Fire» و متئو سیمونز به عنوان یک نیروی امنیتی کره‌ای تبار در سریال جنایی «ذهن‌های مجرم-Criminal Minds» اشاره کرد که بعد از ۱٠ سال زندگی مشترک با همسر آمریکایی وکیلش دارای پنج فرزند هستند. 

به صورت تخصصی‌تر در سریال‌هایی که در محیط زایشگاه اتفاق می‌افتد به جز کشور ژاپن که سریال «دکتر لَک‌لَک_Koundori» را تولید کرده است، انگلستان نیز آثاری هم‌چون «باشگاه مادران_In The Club» و «قابله را صدا کن_Call The Midwife» را روی آنتن برده است. 

در ایران متاسفانه به جز چند مستند نظیر«پا به ماه» که در دو فصل تولید و پخش شد، مستند «دو تا کافی نیست» و چند مستند در ارتباط با سقط جنین اثر خاصی تولید نشده است. 

در فیلم‌های سینمایی اوضاع بدتر است به نحوی که فقط می‌توان به فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» اشاره کرد که بسیار برای سینما اندک و ناچیز به شمار می‌رود! 

در آثار تلویزیونی که شاهد خانواده‌های گسترده و مفهوم فرزندآوری باشیم، سال‌ها قبل سریال «همه چیز آنجاست» روی آنتن شبکه ۳ رفت که آن هم پس از پخش اولیه پخش مجدد نداشته است.

از معدود آثار دیگر می‌توان به دو اثر طنز چون «آخر خط» و «نوروز رنگی» ساخته‌ی علی مسعودی(مشهدی) اشاره کرد که خانواده‌های شلوغ در این سریال‌ها به تصویر کشیده شده است. 

در آثاری که به صورت تخصصی با محوریت زایمان و زایشگاه تولید شده است می‌توان به اثر تازه‌ی مرکز تولیدات جوان «سیمرغ» اشاره کرد که سریال «رویای ریحانه» را روی آنتن شبکه ۲ برده است. 

این سریال با ترکیبی از حضور بازیگران شناخته شده و جوان در نقش‌های اصلی و مهمان، داستان‌های متفاوت و مجزا در هر قسمت را در ارتباط با زنانِ در شُرف زایمان و خانواده‌ی آنان به تصویر می‌کشد.

برای بالاتر بردن کیفیت این سریالِ دو فصلی به کارگردانی «احمد نوجوان» و «مسعود دهنوی» بهتر بود تمرکز عمده داستان که در داخل زایشگاه‌ است را کاهش داده و به اتفاقات چند روز و یا چند ساعت قبل از به دنیا آمدن نوزادان پرداختِ داستانی می‌شد و در کنار آن با افزودن دقایق یا دو قسمت بیشتر برای هر داستان، فرصت بیشتری برای پرداخت بهتر برای شخصیت‌های اصلی و فرعی فراهم می‌شد؛ نکته‌ای که در بسیاری از آثار مشابه خارجی دیده می‌شود.

در مجموع سریال «رویای ریحانه» می‌تواند یک شروع خوب و تازه برای تبلیغ فرزندآوری باشد و در سریال‌های آتی با رفع نواقص، آثار با کیفیت‌ و بهتری در ارتباط با قضیه‌ای که بارها مورد تاکید رهبری بوده ساخته و پخش شود؛ چرا که فرزندآوری عامل تقویت نسل جدید خواهد بود که آینده‌ی کشور را برای نیروی کار، ورزش، امنیت و ... تامین خواهد کرد و پیری جمعیت و سالمندی، هزینه‌های سنگین برای دولت و خسارت‌های عظیم جبران ناپذیر برای نظام بر جا خواهد گذاشت.