زهرا خندان / سرگذشت مرضیه حدیدچی ظرفیت ساخت فیلم‌های متعدد جهانی و پرفروش را دارد.

تاریخ انقلاب اسلامی، شاهدِ ظهور و بروز جان‌هایی بوده، هست و مطمئنا خواهد بود که توانایی الگودهی به نسل‌ها در سراسر جهان را داراست.

اگر هنر هفتم، همتی در طراز انقلاب اسلامی ، قطعا فراتر از هالیوود به جریان‌سازی و تربیت نفوس جهانی دست یافته بود. در انقلاب اسلامی، زنانی بروز یافته‌اند که اگر سینما آنان را به نمایش بگذارد، قطعا مخاطبین بسیاری در جهان پیدا خواهد کرد. زیرا ادبیات شرق، زن را حاشیه‌ای معرفی کرده که نمودش در مادرِ فیلم پدرسالار مشاهده می‌شود.

اما در ادبیات غرب که نمودش سینمای هالیوود است، قدرت زنان به‌صورت همکار ابر قهرمان بودن یا داشتن قدرت‌های فوق طبیعی یا استفاده از جذابیت‌های زنانه برای پیشبرد اهداف یا... نمایش داده شده که تصویری غیرواقعی از استعدادهای عظیم انسانی در زنان است؛ و هیچ‌گونه تناسبی با ماهیتی که خالق زن را خلق کرده ندارد و حتی با آن در تضاد است. همچنین به‌دلیل غیرقابل دسترسی بودن، تنها زنان را وارد رقابت‌های پوچ خواهد کرد، زیرا آن‌ها نه دارای قدرت فوق بشری هستند و نه حتی جذابیتی در طراز بازیگران زن دارند.

زن در عصر امام خمینی رحمه‌الله

زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست بلکه در بطن تاریخ است، نگاهی که امامین انقلاب هم با توجه به نوع حضور زنانه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله علیها و حضرت زینب علیها‌السلام به زنان دارند. این حضور در عصر امام خمینی رحمه‌الله در قامت زنانی چون مرضیه حدیدچی عینیت یافت.

زنی شجاع، دنیادیده، فرمانده، و البته چکیده‌ی زن انقلاب اسلامی که به عنوان نماینده امام به دیدار گورباچف می‌رود؛ و هیچ‌یک از این امور او را از وظیفه اصلی و فطری‌اش یعنی همسری و مادری بازنداشته و از عهده آن نیز به‌خوبی برآمده است.

زندگی مبارزاتی‌ش در شرایط خاص آن دوران، فصل مهمی در تبیین الفبای مبارزات زنانه با حفظ حیا و عفت و غرور است. زندانی شدنش، تبیین‌گر خباثت‌های ساواک و رژیم منحوس پهلوی و نمایش‌گر تاریخ پهلوی است. استقامت‌ش در زندان به ویژه با دستگیری دخترش و شکنجه روانی حاصل از آن برای یک مادر، نمایانگر یک زن صبور و مبارز است که هدفش او را عزیز می‌کند نه ذلیل.

حضور فعالانه به عنوان فرمانده سپاه همدان فصل دیگری از زندگی این زن غیور است که تبیین‌گر ماهیت کومله‌، تفاوت فرماندهی الهی با غیرالهی و نوع نگاه حاکمیت اسلامی به حضور زنان است. با داشتن هشت فرزند، عملکردی اینچنین داشتن همراه با عفت و حیا از این زن چنان وسعتی می‌سازد که ساخت فیلم‌های متعدد از بخش‌های مختلف زندگی‌اش نه‌تنها پرفروش خواهد شد بلکه تقویت‌کننده‌ی حافظه تاریخی خواهد بود.

سهم هنر هفتم از بانوی انقلاب

اما متاسفانه سهم هنر هفتم از معرفی ایشانت، تنها مستندی به نام بانوی انقلاب و سریال آتش در گلستان است که با وجود تمام قوت‌هایش ضعف‌هایی از قبیل صحنه‌سازی ضعیف، بازی‌های نه‌چندان مطلوب و پایان مبهم، از اقبال عمومی آن کاست.

حوزه ادبیات جلوتر است و کتاب‌های زنی از تبار الوند، خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ). پرواز با نور، خواهر ‌‌طاهره به زندگی ایشان پرداخته است.

اگر چنین مصادیق عینی با وجود ریز جزئیات زندگانی با اهداف استکبار همخوانی داشت قطعا با ساخت چندین فیلم تابه‌حال آن را مصادره کرده بودند. اما خلا چنین حضور زنانه‌ای در جهان‌بینی و ادبیات آنها سبب شده زنان را در قالب‌های از پیش تعیین شده‌ی فلسفی خود بگنجانند که این زن از آزادی تنها به برهنه‌شدن خواهد رسید. اگر همتی در فیلم‌سازان انقلاب اسلامی باشد می‌توانند با نمایش این زن، مرزهای آزادی در اسلام را نشان دهند که این زن به چنان آزادی‌ای رسیده که از آزادی هم آزاد است و در اوج بندگی مقتدر است.

فقدان مسیری برای معروفی اسطوره‌های واقعی به دختران امروزی

️متاسفانه زن و دختر امروزی از وجود اسطوره‌هایی اینچنین بی‌اطلاع است و در شناخت الگو دچار خطای شناختی شده، درحالی که اسلام و به برکت آن انقلاب اسلامی آنقدر زن موفق و الگو ساخته که اگر تنها چند نمونه از آن‌ها به تصویر کشیده میشدند، در شرایط کنونی میتوانستیم نسبت به جامعه بین‌الملل در مسئله جایگاه زن در موضع حمله قرار بگیریم و جایگاه فطری زن را به همگان نشان دهیم.

کاش با این سخنان خانم خزعلی که گفتند: نتوانستیم در فیلم و سینما به زنان قوی بپردازیم، ما همواره زنانی را نشان دادیم که ضعیف هستند و نقص دارند، درحالی که این موضوع در مورد اغلب زنان ایرانی و مسلمان صدق نمی‌کند.

جریان مالی سازمان‌های زیربط به سمت تولیدات باکیفیت از زنانی اینچنین جریان یابد. چه‌بسیارند مادران و همسرانی که جریان‌ساز بوده‌اند و با تکیه بر توانایی‌های فطری‌شان توفیقات فرزندانشان را رقم زده‌اند و با ایثار و محبت و فداکاری‌ای که کمتر به آن توجه شده زمینه رشد و بالندگی آنان را فراهم نموده‌اند.

دقیق که بنگریم نه‌تنها زنانی همچون مرضیه دباغ، که پشت هر قاسم سلیمانی و فخری‌زاده‌ و... مادران و همسرانی بوده‌اند که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند نشان‌گر زن آزاده طراز انقلاب باشند.