موزۀ هنرهای دینی امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ ش تأسیس و تازه در اردیبهشت ۱۳۸۵ اساسنامه‌اش به تصویب ریاست سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران رسید. اما این اصل مطلب نیست.بیشتر فعالیتهای این موزه به عشق امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرات اهل بیت علیهم السلام انجام می‌گیرد. شناسایی، گردآوری، سامان‌دهی، نگهداری و معرفی آثار هنرهای تجسمی با گرایش دینی و آثار هنرمندان موحد؛ انجام پژوهشهای مربوط به هنرهای دینی و آیینی؛ فراهم‌سازی محیطی مناسب برای انجام پژوهشهای هنر دینی؛ معرفی آثار هنری از طریق برگزاری نمایشگاههای مختلف؛ گردآوری و طبقه‌بندی اطلاعات مربوط به آثار هنرهای دینی در ایران و جهان، و تماس و ارتباط با دیگر مراکز همسان به منظور فراهم‌سازی فعالیت در راستای اهداف موزه، از اهداف و برنامه‌های موزۀ امام علی (ع) است.
همچنین مجموعۀ آثار مفاخر هنر معاصر در زمینۀ خوش‌نویسی به صورت دوره‌ای در معرض نمایش قرار می‌گیرد و نیز آثاری با موضوعات هنرهای دینی، نقاشی (سنتی، قهوه‌خانه‌ای و مدرن)، گرافیک، نگارگری، خط، خوش‌نویسی و هنر چاپ در این موزه به نمایش گذاشته شده است. در آمفی‌تئاتر این موزه نیز جلسه‌های عرفانی، ادبی و فرهنگی با حضور نویسندگان و شاعرانی که کارهای مذهبی انجام داده‌اند، برگزار می‌شود.
این موزه همچنین دارای کتابخانه‌ای تخصصی با موضوعات هنر دینی، اندیشۀ دینی، هنر، علوم قرآنی، وقایع پیرامون زندگانی حضرت علی (ع) و فضایل و مناقب ایشان، شرح و ترجمه‌های متعددی از نهج البلاغه و غرر الحکم و درر الکلم، شعر از شاعران معاصر و تاریخ اسلام، کتب مرجع عمومی و تخصصی، و جز آنها. این موزه دارای واحد پژوهشی نیز هست؛ پژوهش و تحقیقات در زمینۀ هنرهای دینی و برگزاری نشستهای تخصصی در راستای تحقق آرمانهای دینی، اهداف و وظایف واحد پژوهشی موزه را شامل می‌شود. فعالیت‌های موزه به همینجا ختم نمی‌شود.

نشانی موزه:
تهران، منطقه ۳، محله کاووسیه، خیابان ولی عصر، بالاتر از خیابان دستگردی (ظفر)، خیابان اسفندیار، پلاک۳۵


منبع : www.cgie.org.ir