در نشست خبری، ناهید عزیزی‌صدیق (کارگردان)، سیدرضا محقق (تهیه‌کننده)، ایمان صدیق (بازیگر) از جمله عواملی بودند که در پردیس ملت حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، ناهید عزیزی صدیق کارگردان ضمن تشکر از اهالی رسانی گفت: در شرایطی در این جشنواره حاضر شدیم که شاید حالمان خیلی خوب نباشد. حال من خیلی خوب نیست. به هرحال فیلمی ساخته شده و فیلمی متولد شده‌ که بهانه حضور من در جشنواره فیلم فجر است.

رضا محقق تهیه کننده هم در شروع این نشست بیان کرد: ما که خیلی خوبیم، امیدوارم شما هم خیلی خوب باشید و فیلم را دیده باشید.

کارگردان «آه سرد» درباره نگاه و سرشت اصلی فیلم توضیح داد: من فکر می‌کنم نگاه جامعه ایرانی در کشور در حال تغییر است‌. در واقع، باید به گونه ای پیش رویم که در جامعه ایرانی زنان بتوانند به جایی که می‌خواهند برسند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تم قتل ناموسی در فیلم افزود: موضوع قتل‌های خانوادگی و قتل ناموسی، سرشت اصلی «آه سرد» است‌؛ تلاش کردم با یک رویکرد تازه به این فیلم بپردازم.این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره ریتم کند فیلم و اینکه مخاطب را اذیت نمی کرد؟ گفت: این اثر به سلیقه و انتخاب من برمی گردد، اصولا به داستان هایی که با طمانینه تعریف می شوند بیشتر علاقه مندم و ترجیح دادم که فیلمم را با طمانینه روایت کنم.عزیزی صدیق در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که ایده فیلم می‌توانست در یک فیلم کوتاه خلاصه شود، عنوان کرد: بلند شدن این ایده به سلیقه و انتخاب من برمیگردد. این سلیقه من می‌تواند بعضی دوستان را درگیر فیلم کند و برخی هم نه.

در ادامه محقق در پاسخ به اینکه به گیشه امیدوار است یا خیر؟ گفت: من هیچ وقت ناامید نیستم سعی کردم کار خوب و شرافت مندانه ای برای سینما ساخته باشم و اگر مخاطب اندکی حوصله داشته باشد می تواند با فیلم ارتباط بگیرد.

تهیه‌کننده «آه سرد» درباره رسالت فیلم توضیح داد: اساسا خشم و جنایت برای هیچ‌کس قابل پذیرش نیست. آن چیزی که برای خودم در این فیلم نمود دارد، نشان دادن انتقام گرفتن یک جوان از نزدیک‌‌ترین فرد زندگی‌اش است که دچار عذاب‌وجدان می‌شود. زیرا بخشی از ما، عذاب وجدان، فطرت و درون ماست و نشان دادن «گذشت» ارزشمند برای ما است.

ناهید عزیزی صدیق نیز در این باره گفت: یک موضوعی که سالهاست دستمایه خیلی از فیلم ها در سینمای ایران شده، دعوت ما به قضاوت نکردن است. یک جایی باید بپذیریم که قضاوت کردن کار آدمی نیست. در واقع موضوع اصلی فیلم تردید های یک شخص است برای انتقام گرفتن یا نگرفتن.

این کارگردان در ادامه درباره فضای فیلم تشریح کرد: زمانی که ایده این قصه به ذهنم آمد، نگاهم پیدا کردن یک زاویه جدید برای روایت بود. کانون خانواده نهادی گرم است و در آن محبت وجود دارد پس زمانی که قتل درون یک خانواده پیش می‌آید، منجر به عواقب زیادی در میان آن‌ها می‌شود. حتی این تاثیرات سالیان زیاد طول می‌کشد و برای برخی از اعضا هم بیماری‌های روانی بسیاری به‌ وجود می‌آید و برخی اتفاق‌ها تبعات درازی دارند.

کارگردان «آه سرد» در پاسخ به دغدغه شخصی اش از انتقام و مهاجرت در ساخت این فیلم، بیان کرد: در نسخه های قبل تر تدوین، زندگی برادر بزرگتر و مسایلی که دیگر بودند بیشتر نمود داشت. در نسخه های بعدی و در تدوین های بعدی به موضوع مهاجرت هم اشاره شده و همین طور مساله مواجهه فرد با شریک زندگی اش مورد بررسی قرار گرفت.

عزیزی صدیق بااشاره به نشان دادن دو قطبی بودن یکی از کاراکترهای این فیلم بیان کرد: با نشان دادن این کاراکتر دو قطبی می‌خواستم نشان بدهم که ما باید در هر شرایطی از قضاوت کردن پرهیز کنیم. این را هم بگویم که جنس تصویر و صدایی که امروز نمایش داده شد، کمی مشکل داشت و از دوستان بیننده عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه عزیزی صدیق در پاسخ به اینکه عنوان به عنوان کارگردان کار اولی در ساخت فیلم بلند، شرایط ساخت فیلم چه میزان دشوار بود و پرچالش‌ترین سکانس فیلم چه بود؟ تصریح کرد: من با تشویق ها و حمایت احمد بهرامی (کارگردان) که همسرم هستند شروع به کار فیلمسازی کردم. فیلم اول را خودمان سرمایه گذاری کردیم فیلم دوم را سرمایه گذار پیدا کردم. ما در این فیلم با بضاعت خیلی کم شروع کردیم.

وی ادامه داد: آقای محقق مشغول پیش تولید شهر خاموش بود که با ایشان در مورد شرایط مان صحبت کردم و احساس می کردم در این کار اشتراکات زیادی داریم و ایشان خیلی زود برای ساخت فیلم به ما دست یاری دادند.

این کارگردان اضافه کرد: در تمام طول کار، آقای محقق مدام میگفت که نگران نباش و بسیار برای ساخت فیلم ما را حمایت کرد. ما در محدودیت‌ها فیلم ساختیم اما همان‌طور که گفتم با حمایت‌های آقای محقق تهیه کننده کار بود که توانستیم با این سختی ها کار را جلو ببریم. از ابتدا دوست داشتم که در مکان کوهستانی فیلمبرداری کنیم اما زمانی که وارد مرحله تولید شدیم، تازه متوجه شدم که چقدر فیلم ساختن در چنین وضعی سخت است‌. شرایط اقلیمی بسیار دشوار بود و دمای هوا در لوکیشن بسیار پایین بود و جاده‌های پیچ در پیچی وجود داشت.

عزیزی صدیق ادامه داد: در سینمای مستقل، بودجه ممکن است کم باشد اما افرادی که سمت این نوع فیلمسازی می‌آیند، به قدری تلاش می‌کنند و امید دارند که بخش کمبود و سختی را جبران می‌کند.

عزیزی صدیق در ادامه درباره شیوه اطلاعات دادن به مخاطب در فیلم و ارتباط پدر و فرزندی که تا اواسط قصه مشخص نمی شود، پاسخ داد: من در حال حاضر دارم تجربه های مختلف را کسب می‌کنم و ممکن است این مدل روایت، یک جاهایی هم مورد پسند قرار نگیرد، ولی من فکر کردم این شیوه می تواند تعلیق ایجاد کند. من سکانس پایانی را در اول فیلم آوردم و می خواستم مخاطب ذهنش متمرکز به این قتل نباشد و به موضوعات دیگر فیلم هم بپردازد.

تهیه‌کننده «آه سرد» در ادامه این نشست بااشاره به دغدغه‌های ساخت فیلم‌های هنری گفت: قبل از هر چیزی، از احمد بهرامی و ناهید عزیزی صدیق که سرمایه‌ای برای سینما هستند تشکر می‌کنم. زیرا انرژی‌ای که از این دو نفر گرفتم من را به ساخت این اثر سوق داد.

می‌خواهم تا آخر عمرم در خدمت این نوع سینمای هنری باشم و هرکاری که بتوانم در راستای این نوع فیلمسازی کوتاهی نخواهم کرد. سختی ساخت این فیلم را از قبل درک کرده بودم اما زلفم را به خواست خدا گره زده ام.

کارگردان این اثر درباره برخی جزییات فیلم تشریح کرد: برای ترجمه انگلیسی و زیرنویس فیلم از دوستانی که کارشان در این حوزه است، کمک گرفتیم. نکته دیگر این که دمای هوا در لوکیشن متفاوت بود و اکثر صحنه‌های فیلم که برف و باران می‌آیند، واقعی هستند.عزیزی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم بیانیه ای تصویری علیه قانون مجازات اسلامی است؟ تصریح کرد: فیلم برای من آگاهی بخش بود، قتل های خانوادگی و ناموسی ریشه در مسایل فرهنگی خانواده و جامعه دارد خیلی نمی توان یکی را پررنگتر از آن یکی دانست.

وی اضافه کرد: خیلی قصد نداشتم در مورد قانون صحبت کنم، چراکه اصلا صلاحیت آن را ندارم. از نظر من رسالت سینمای اجتماعی این است که روی بخشی از مسایل اجتماعی ذره بین بگذارد و بیشتر منظور مطرح کردن این مسائل بود.ا

ین کارگردان سینما در واکنش به این سوال که فیلم را برای داوران ساخته است یا مردم، گفت: این جمله که فیلمی برای جشنواره یا داوران ساخته شده، سالهاست مطرح است. صادقانه بگویم که هدف من این بود که یک مسئله اجتماعی را در قالب یک فیلم سینمایی بیان کنم. قطعاً این فیلم برای خوش آمدن مخاطب زیاد ساخته شده است‌.

ایمان صدیق بازیگر در پاسخ به این سوال که شما تلاش کردید بازی زیرپوستی انجام دهید اما موفق نبوده است عنوان کرد: من در مطالعاتی که داشته ام تعریفی از زیرپوستی در هیچ نسخه کتابی و منابع سینمایی ندیدم، ولی درباره فضایی که نزدیک به بازی زیرپوستی بوده باشد می توان گفت ما با آقای باقری خیلی در مورد جزییات بازی ها با هم حرف می زنیم.من فیلم را برای اولین بار دیدم خیلی نگرانم که در مورد بازی ام و فیلم چه فکر می کنند و باید تا شب صبر کنم و نتیجه را ببینم.

بازیگر فیلم نیز در پایان گفت: من و بازیگر پارتنرم بسیار روی جزییات کار کردیم. کارگردان پلان به پلانِ روی بازی من دقت کرد. در سینما به بازیگران غیرچهره توجه نمی‌کنند اما رضا محقق به من اعتماد کرد.