این فیلم برگرفته از داستان واقعی است که قهرمان آن با یک فرار موفق تاریخی در دوره ده ساله اسارت از اردوگاه «قفص امن» رژیم بعث، جان ۴۲ نفر از اسرای ایرانی را نجات می‌دهد.

کارگردان فیلم؛ حمید زرگر نژاد و ابراهیم اصغری تهیه‌کننده است. مجید صالحی نیز نقش این قهرمان را بازی می‌کند.

زرگر نژاد مراحل نگارش این فیلم را در طول سه سال و با مطالعه کتاب‌ها و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس به پایان رسانده است.فیلم کشش لازم را برای دنبال کردن دارد تا مخاطب سرانجام این فرار پرنشیب و فراز قهرمانی که صدام چهل میلیون دینار برای سر او جایزه تعیین کرده را ببیند.

نقش منافقین و جنایاتشان در زمان جنگ در این فیلم تا حد قابل قبولی بیان شده و جالب آنکه گریم مسئول ارشد آنان در اردوگاه شبیه سعید امامی است.

مطالعه و پژوهش کارگردان روی خاطرات رزمنده‌ها و بیان شرایط تلخ و وحشتناک اسرا در اردوگاه‌ها از نکات مثبتی است که در جلسه نشست عنوان شد. با این حال به تصویر کشیدن صرف تلخی‌ها مانند فیلم‌های جنگی جهان نیز کار صحیحی نیست. به خصوص که در نقطه مقابل آن، نحوه مقاومت و ایثار اسرای قهرمان ایرانی آنگونه که باید، بیان نشده است!

در «شماره ده» صحنه‌های آغازین فیلم و گریم‌ها شبیه فیلم‌های جنگ اول و دوم جهانی و برخی فیلم‌های داخلی است. فیلم‌هایی که ضد جنگ نامیده می‌شوند و کارگردان نیز تلویحا آن را تصریح می‌کند.به تبع آن نیز قهرمانی که معرفی می‌کند تفاوت چندانی با «قهرمانان جهانی» ندارد و زرگرنژاد نیز مدعی‌ست «وجه انسانی» مد نظرش بوده است.

بنابراین با وجودی‌ که اصغری گفته هدفشان معرفی یک «پهلوان» بوده اما آنها نتوانسته و یا به احتمال کمتر نخواسته‌اند یک قهرمان از جنس «قهرمانانِ پهلوان دفاع مقدس» را به تصویر بکشند.

برای تماشای فیلم مربوط به این مطلب وارد کانال اخبار جهان هنر شوید.

https://eitaa.com/irwipe