فیلم کوتاه مورس؛ برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی و بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه
سانسور حاکم است یا سیاست؟
فیلم کوتاه مورس به کارگردانی روناک جعفری که نامزد دریافت جایزه‌های بسیاری شد، از خسرو گلسرخی شاعر و نویسنده مارکسیستی نام می‌برد که قبل از انقلاب اعدام شد. اما مضمون فیلم با آنچه در واقعیت برای گلسرخی اتفاق افتاده تطابق ندارد و کارگردان با ادعای ساخت فیلمی سورئال! از این سوژه برای اعتراض و هجمه به واقعیتی مانند عدالت در جامعه امروزی استفاده کرده است.
 مورس ماجرای کشف علت حکم اعدام شخصی به نام خسروست که دوستانش با طرح نقشه ای و با متقاعد ساختن بهرام؛ دوست و هم بندی خسرو پی به واقعیت ماجرا می‌برند.
 آن‌ها در مکان متروکه‌ای جمع می‌شوند تا با احضار روح خسرو توسط شخصی به نام «سید علی شاه» که ادعا می‌شود علت بسیاری از مرگ های مشکوک را کشف کرده! واقعیت ماجرا را بفهمند. آن‌ها می‌خواهند از روح بپرسند علت مرگ خودکشی بوده یا اعدام، با سیانور خودکشی کرده یا چیز دیگر، کجا خاک شده و... و روح با زبان مورس پاسخ می‌دهد که تیرباران شده است.
در فیلم دو بار جریان خوابی تعریف می شود که خسرو گفته او را کشته‌اند و با نامی دیگر در مکانی دفن کرده‌اند همچنین صحنه‌ای با مکث طولانی، انبوهی از پرونده‌هایی را به تصویر می کشد که مشخص نیست صاحبان آن‌ها چه سرنوشتی داشته‌اند! اما خسروِ این فیلم از آن دسته محکومینی به نظر می‌رسد که از زندان گریخته و در نقش سید علی شاه در پی شخصی‌ست که او را لو داده است.
حضور فیلمی که با حمایت انجمن سینمای جوان ساخته شده و سه جایزه دریافت کرده و این گونه صریح و فراتر از یک فیلم انتقادی، انگشت اتهام را به سوی حکومت نشانه رفته، با صحبت‌های دبیر جشنواره از سیاست‌های حاکم بر جشنواره و همچنین انتقادها از سانسورها در تضادی آشکار است.
وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید
@irwipe