نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بحث صداقت، راستگویی و پاسخگویی را سرلوحه خود قرار دادیم و معاونت ها را نیز به این امر ملزم کردیم. قطعا نقدهایی وجود دارد اما نگاه ما و جناب صالحی پاسخگو بودن به تمامی رسانه‌ها با هر نگاهی است. 

بحث گفتگو با اصحاب رسانه گمشده این روزهای ماست چرا که نقاط اشتراک بسیاری داریم که میتوان به امید و نشاط آن را منجر کرد که نیاز امروز جامعه است و اصحاب رسانه آن را می تواند گسترش دهد. 

شما آنچه در دولت و قوا انجام می‌شود را روایت می کنید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای سخنان خود گفت: من از جنس رسانه هستم و همچنان به این کار مفتخر هستم. این حس را به رسانه دارم که رکن چهارم نظام است و اگر درست عمل کند و ما دولتمردان نیز به این جایگاه احترام بگذاریم فرصت های بسیاری پدید می آید. متاسفانه بخشی از نقص حکمرانی ما به عدم درست این حکمرانی و رسانه بر می گردد. 

برداشت من این است که بتوانیم در خدمت عزیزان رسانه باشیم و ما را از پیشنهادات و نقدهای ناصحانه خود بهره مند کنند.

وزیر در ادامه توضیح داد: امیدوارم در صدور مجوزها شرایط تا پایان سال بهتر باشد و بتوانیم بهتر اقدام کنیم. 

در راستای مردمی سازی و عدالت فرهنگی ، شفاف سازی را مدنظر قرار دادیم و تاکنون ۲۰۰ سند بارگذاری شده است که همه آنچه در حوزه فرهنگ هستند را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم پشت دیوارهای شیشه ای قرار گیریم که ایمن تر از دیوارهاست.

طرح مدیریت محصولات جمعی دیگر نکته ای است که ما آن را پیگیری می کنیم چرا که افراد به دلیل عدم آشنایی احقاق حقوقشان با مشکل همراه است و موسسات در این راستا مشغول به کار هستند و این طرح در حال اجرا و پیگیری است. 

برخی از حرکات ها نمادین است و اتفاقی که دکتر پزشکیان در شب سال نو میلادی رقم زدند از این دست است تا در حوزه مجموعه افرادی که در جغرافیای ایران هستند بتوانیم این حس را ایجاد کنیم و اقداماتی در این مسیر صورت گرفته است. 

مورد دیگر بحث دبیرخانه سامانه انتشار و دسترسی به اطلاعات است که در دولت یازدهم کلید خورد، در دولت دوازدهم و سیزدهم ادامه یافت و معتقدیم سامانه دسترسی یک قانون مهم در راستای عدالت فرهنگی است و هر فردی چنین حقی دارد تا به اطلاعات غیرمحرمانه را دسترسی داشته باشد و این در نگاه ما به شکل جدی دنبال می‌شود.

در بحث اقتصاد فرهنگ و صادرات،ورود کردیم که به اقتصاد فرهنگ در حوزه اشتغال خانگی و خرد به کمک می آید. 

بحث شبکه های خلاق هنر نیز به شکل جدی تری در این چندماه مورد توجه قرار گرفته است. شهرها می توانند مزیت های نسبی فرهنگی داشته باشند و با همین مزیت های نسبی در حوزه اقتصادی و فرهنگی عمل کنند. مقدمات در دولت دوازدهم شروع شد اما به دلیل کرونا توقف ایجاد شد اما زیرساخت ها ی آن آماده است و مراحل دنبال می شوند. 

بحث گذرهای فرهنگ و هنر نیز با همین نگاه اقتصاد فرهنگ و هنر شکل گرفت تا پایگاه های فرهنگ و هنر را داشته باشیم. در این هفته به مشهد سفر خواهم کرد و نیشابور کار خوبی با بخش خصوصی انجام داده که با همین نگاه تفاهم نامه ای خواهیم داشت.

حوزه فرهنگ نسبتی با هویت دارد که این هویت دو بخشی است. هویت ایرانی و هویت اسلامی که امکان ندارد یک رو شود چرا که هر دو با هم معنا می یابند. ما در فضای فرهنگی و رسانه ای خودمان باید بتوانیم از این سکه دو رو صیانت کنیم و آن را تکامل دهیم. نقشه فرهنگی استان‌ها در ۲۰ استان آماده شده است و ما این نقشه فرهنگی را که مبتنی بر همین امر است به جد دنبال می کنیم و نظام نامه خاص خود را برای این مسئله در نظر گرفتیم تا به کمک هویت ایرانی اسلامی بیاید و با این نقشه پیش ببریم.

شاه قلی از خبرگزاری تسنیم درباره ساخت مجموعه فرهنگی در پایتخت و کاغذ پرسید و وزیر فرهنگ در پاسخ گفت: طرحی مطرح شد، اما بحث تامین منابع سنگین است و در زمانی که من آمدم دوستان در حوزه وزارت گفتگوهایی داشتیم و نسبت به تامین این منابع نگرانی هایی وجود داشت. 

پروژه های نیمه تمام کار را دشوار می کند و باید طرحی اگر انجام می شود تامین اعتبار در زمانی معقول انجام شود.

سعیدی خبرگزاری آنا درباره اجرای قانون حجاب و عفاف پرسید و وزیر فرهنگ پاسخ داد:

قانون با تاخیر همراه شده است، لایحه جایگزین مطرح شده است و دو مجرا با هم نم یتوانند حرکت کنند. معاونت حقوقی ریاست جمهوری مسیر این لایحه را پیش خواهد برد و شورای فرهنگ عمومی با همان مصوبات قبلی پیش می رود تا مسیر جدید مشخص شود که لایحه است یا قانون جدید مجلس.

جعفری روزنامه فرهیختگان درباره طرح های حاشیه ای دوره قبلی و بودجه فرهنگ و هنر و بند ب تبصره ۱۳ پرسید و وزیر بیان کرد: 

در شرایط ویژه ای آمدم ولی اینطور نبود که کار با تاخیر همراه شود چرا که با وزارت فرهنگ آشنا بودم و این آشنایی پیشین کمک می‌کرد تا من بتوانم سریع‌تر و متفاوت‌تر عمل کنم. به خاطر شرایطی که پیش آمد با شهادت آیت الله رئیسی و انتخابات، وزارت فرهنگ در شرایط نیمه مستقر بود و طبیعی هم بود. در این چند ماه جشنواره‌های متعدد و متنوعی در حوزه های فرهنگ و هنر برگزار شد. این رویدادها بی نقص نبودند اما با توجه به دوره ای که پشت سرگذاشتیم معاونت ها تلاش کردند این رویدادها قابل دفاع باشند. 

تلاش کردیم افق ها و برنامه های جدید را تعریف و بارگذاری کنیم و از برخی برنامه های غیرقابل ادامه فاصله بگیریم که این امر نیازمند تثبیت است. همیشه می شود پس زد ولی نباید عجله کرد باید در صورتی که جایگزینی داریم این طرح ها را پس بزنیم. وقتی به نتیجه مطلوب برسیم این بارگذاری ها تغییر خواهند کرد.

ناصری از روزنامه اعتماد درباره ممیزی‌ها و حوزه کتاب پرسید، وزیر پاسخ داد: 

نویسنده سالها وقت می گذارد برای خلق یک اثر و من هم با شما هم نظر هستم. بحث ممیزی یک امر انسانی است و یک اثر را نمی توان به چند نفر داد و برداشت یکسان از ان دریافت کرد و این میان اختلاف سلیقه وجود دارد. دو سازوکار مهم وجود دارد؛ اول این که از طریق کاربرگ های شورای عالی انقلاب فرهنگی آنچه وجود دارد که بتوانیم دامنه سلیقه ها را از تکثر به میدان کمتری سوق دهد و از برداشت های سلیقه ای بکاهیم. نکته دوم نیز در همین چند ماه شروع شده است و آن ایجاد باب گفتگو را میان مولف و بررسان ایجاد کنیم تا با هم صحبت کنند و به نتیجه مطلوب برسند و این گفتگوها را به رسمیت بشناسیم. تعداد آثار قابل توجه بودند و در این میان بررسی خوبی داشتیم. ما آمر و مرشد نیستیم بلکه کارگزار مردم هستیم و باید به این امر توجه کنیم بخصوص اصحاب فرهنگ که ولی نعمه ما هستند. باید گفتگو کرد و این دو سازوکار تا حدودی جواب می دهد به اضافه نگاه دیگری که مکرر در معاونت فرهنگی به دوستان می گویم که حق الناس فقط پول نیست، بهرحال نویسنده چند سال زحمت کشیده است و با ضبط آن اثر این اتفاق رخ خواهد داد. باید جواب درستی به آن داده شود. اقدامات ما کافی نیست و این قانون متعلق به زمان گذشته است که متغیرهای مختلفی مانند امروز نداشتیم. جهان پیرامون ما متفاوت شده است ما مقهور این تغییرات نیستیم اما باید متوجه آن باشیم.

فرهادی خبرنگار ایسنا درباره شکاف میان اهالی فرهنگ و هنر و چالش‌های آن پرسید و وزیر فرهنگ گفت: 

در کل حاکمیت ما چالش سرمایه اجتماعی داریم و در همه پیمایش‌ها و مجموعه‌های مختلف، هم روندی و هم سرعتی اعتماد مردم به حکمرانان کاهش یافته است. در حوزه فرهنگ و هنر این شتاب بیشتر بود و یکی از عمده ترین مسائل خود من نیز بود. یکی از عامل های جدی این گسستی است که در سرمایه اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه نسبت به نظام حکمرانی ایجاد شده است. قالب های مختلفی دارد و پیدا کرد. قهر، فاصله، اعتراض، نفرت و ... بود و هست. این واقعیت اجتماعی خودمان است که باید بپذیریم و با برداشت درستی با آن مواجه پیدا کنیم. 

کل جامعه درگیر این اغتشاشات ذهنی و معرفتی است و در میان اصحاب فرهنگ و هنر مضاعف شد. این مهمترین مسئله امروز است و اگر اعتماد ذی نفعان را نداشته باشیم هیچ کاری درست اتفاق نمی افتد و موجب می شود کاری که شروع می کنیم در همان ابتدا براساس دیوار بی اعتمادی فرو بپاشد. 

ما روزهای سختی پیش رو داریم و باید گردهم بیاییم تا بتوانیم حرف همدیگر را بهتر درک کنیم و بفهمیم. تلاش خود من این بوده است که این فضا را تغییر دهم چرا که جامعه ایران قابل اعتماد است و باید سو تفاهم های ایجاد شده را با برخی از روش ها برطرف کرد و این اعتماد از دست رفته را بازگرداند.

تبسم کشاورز خبرنگار برنا درباره رویکرد وزارت فرهنگ در حوزه موسیقی پرسید و در ادامه از وضعیت بازارچه لاله گفت، وزیر فرهنگ پاسخ داد: 

من اهل ارشاد نیستم اما امروز علاقه عجیبی به موسیقی کره‌ای در طی یک دهه اخیر ایجاد شد معانی بسیاری برای مسیر موسیقایی کشور دارد. به عنوان بازخواست از خود می پرسم که کجا اشتباه کردیم که اینطور ذائقه موسیقایی ایران تغییر کرد و کودک و نوجوان ما به گونه ای در این فضا قرار می گیرد که جاذبه اصلی آن این حوزه می شود. حتما ما به درستی برای مذاق این نسل جدید تولید مناسب نداشته ایم. مسئله اصلی این است که ما مجال هایی که برای موسیقی ایرانی و یا موسیقی کلاسیک مدرن و یا موسیقی های جدیدی که میتوانیم به طرف آنها حرکت کنیم تنگ کنیم چنین فضاهایی ایجاد می شود. یک قدم به جلو در سند موسیقی مصوب شورای هنر و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده و موسیقی سنددار در فضای رسمی کشور شده است و پاره ای از ارجاعات به شکل درستی در این سند آمده که مطلوب است. گفتگوهای مشترکی داشتیم و نشان می دهد که این مخاطرات جلب توجه جدید کرده است و بحث هایی را پدید آورده که یک قدم به جلو و امیدوار کننده است. 

مبتنی بر سند موسیقی که پایه است، اصلاحاتی انجام شده و در مراحل بعدی کار را پیش می بریم تا به حل آنها برسیم.

رضا پورزارعی از روزنامه هنرمند درباره مسکن خبرنگاران پرسید که وزیر پاسخ داد: 

در این چند ماه اتفاق خوبی رخ نداده و فعلا کاری انجام نشده و صرفا گزارش ها شنیده شده است.

شفاعی از روزنامه جام جم نیز درباره کتاب و حذف آن از سبد فرهنگی خانوار پرسید که وزیر پاسخ گفت: همانطور که اشاره کردید این اتفاق با متغییر قیمت کاغذ خود را نشان داد. با توجه به ثبات نسبی کاغذ و یارانه های بودجه ای که از نظر ارزی در حوزه کاغذ در سال ۹۸ قرار گرفت، مدیریتی بر فضای قیمت کتاب به شکل نسبی بود اما در سالهای اخیر این مشکل قابل توجه شده است. متغیر اصلی این حوزه کاغذ است و در نوسانات موثر است. ما هم در نامه ای که به جناب عارف معاون رئیس جمهور نوشتیم این درخواست را داریم. متغیر ارز و تغییرات قابل توجه آن که موثر در این حوزه است و همچنان شرایط خود را ایجاد می کند این خطر را جدی میکند که کتاب به یک کالای لوکس تبدیل شود.

خبرنگار شبکه العالم نیز درباره شاهد همکاری فرهنگی با عربستان و مصر پرسید و سیدعباس صالحی گفت: با گشایش روابط میان ایران و عربستان افق های بهتری در روابط دیده می شود. علامت هایی که سفارت عربستان در حوزه فرهنگی داشته است درخواست دیدارهایی صورت گرفته و صحبت هایی خواهیم داشت. در سازمان حج و زیارت نیز در عربستان ارتباطاتی شکل داده است و به تناسب حج و روابط و سیاست خارجی با عربستان داشته و داریم که ضلع سوم آن فرهنگ و هنر و رسانه میتواند باشد. چشم اندازی که عربستان در دوره جدید نشان داده گشایش ارتباطات مناسب در حوزه های متنوع است. با مصر نیز ارتباطات خوبی صورت گرفته است که البته فعلا سیاسی است و چشم انداز روابط ایران و مصر نیز گام به گام به سمت مناسبی پیش خواهد رفت.

سید آقا از تهران تایمز نیز درباره سینما پرسید و همچنین انتخاب آثار برای معرفی به اسکار پرسید، وزیر فرهنگ پاسخ داد: 

تا جایی که من مطلع هستم آثاری که در مسیر انتخاب جشنواره فیلم فجر قرار نگرفته منطبق بر آیین نامه هستند که اثر پروانه نمایش داشته باشد و اگر خارج از این باشد در سیکل جشنواره فجر قرار نگرفته است. عدم حضور براساس ممیزی محتوایی نبوده است و صرفا آیین نامه جشنواره فیلم فجر مطرح است.

خبرنگار همشهری نیز درباره سینما و وضعیت اکران آثار و وضعیت تئاتر شهر پرسید، سید عباس صالحی گفت: سینمای ایران ویترینی است که اگر با یک ژانر تعریف شود در بهترین حالت هم اگر باشد اتفاقی است که به افول سینمای ایران می انجامد. نباید به این مفتخر باشیم که فروش بالا رفته است در حالی که ژانرهای دیگر را از دست داده‌ایم. نگاه ما در دوره جدید تنوع در ژانر است. در مجموع تعداد آثار حاضر در جشنواره در ژانرهای مختلف قابل توجه است و فکر میکنم میتواند مسیر ما همین باشد که سینمایی از سبک های مختلف و متنوع را در معرض و مقصد خود قرار دهیم. با اطلاعاتی که در چند ماه جدید پیدا کردم خیلی ها دغدغه پیدا کرده اند و مسیرهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

کروندی خبرنگار موج درباره بودجه پرسید و وزیر پاسخ داد: 

در بحث بودجه دوستان رسانه باید دنبال کنند و به نتیجه برسند. این امری نیست که پاسخی نداشته باشد. قانون بودجه کاملا مشخص و علنی است و می‌توانید با یک جستجو ببینید که تا چه اندازه این بودجه افزایش یافته است.در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اصلی بودجه فرهنگ ۱۷ درصد رشد داشته است. اینکه چقدر از این میزان به ما داده شده است به منابع تخصیص برمیگردد. ابتدا صحبت از ۳۶ همت بوده است اما فعلا چیزی پرداخت نشده و آنچه هست ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی ۱۰ ماه بوده است. در بخش کمک به مطبوعات و نشر نیز ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم. حرف نهایی هیچ وقت حرف من مسئول نباشد. باید بررسی صورت بگیرد و آنچه درباره کاغذ مطرح شده را بررسی کنید و ببینید کارخانه‌ها چطور کار کرده‌اند و چقدر این رضایت وجود داشته است. این بررسی به کمک دولتمردان نیز می‌آید چرا که رسانه با نگاه اکتشاف جامع و بدون غرض به این تصمیم کمک می کند.

میرجعفری خبرگزاری دانش درباره انتصاب معاون هنری پرسید و سید عباس صالحی گفت: برداشت من این است که وزارت فرهنگ و هر دولتمردی وقتی در دامنه دولت قرار میگیرد باید رعایت قانون را بکند. قانون مانند آداب اجتماعی در حوزه عرف است و اگر این آداب شکسته شوند مناسبات گرفتار اختلال می شوند. آداب اجتماعی مبنای ارتباط اجتماعی هستند و قانون نیز مبنای دولتمردان با جامعه است و هرکسی در فضای دولت قرار می گیرد یا نباید وارد این حیطه شود و اگر پذیرفت باید این چارچوب قانون را بپذیرد. هم من به عنوان وزیر فرهنگ و همه کسانی که همراه ما هستند باید قوانین را رعایت کنند. هرچند که به آن اعتراض داشته باشیم اما تا زمان تغییر این قانون و یا اصلاح آن باید برهمان اساس پیش برویم و همان تکالیف وزارت را به شکل اشخاص یا رویه ها دارد باید ملتزم به آن باشد. ما با برخی از تخلفات برخورد کردیم.

حسنی از روزنامه جمله نیز درباره برنامه های وزارت فرهنگ برای توسعه پایدار و ایجاد اشتغال پرسید که وزیر پاسخ داد: 

آنچه تا امروز دنبال کردیم بخشی از کارهایی بود که قابل توفیق بود مانند شهرهای خلاق هنر، گذرهای هنری و... در مسیر کارها قرار دارد و طرح هایی که از قبل بوده آماده است و دنبال می کنیم.

کاظم خواه از روزنامه هم میهن درباره وفاق ملی و دعوت از هنرمندان گفت. وزیر در این باره پاسخ داد: 

در دولت های مختلف کارهای موقتی صورت می گیرد که با تغییر دولت‌ها متوقف می‌شوند اما این که چطور اینها را مستمر کنیم به این بر می‌گردد که اتحادیه های صنفی قدرتمندی نداریم چرا که قانون صنفی در حوزه فرهنگ،هنر و رسانه ضعیف بوده است. در دولت دوازدهم با توافق با وزارت صمت امکان تشکیل تشکل های صنفی فراگیر فراهم شد. مقدمات طولانی این مسیر داشت اما متاسفانه در دوره قبلی با مصوبه ای که پدید آمد جلوی آن گرفته شد. آنچه این مسیر را پایدار می کند تشکیل صنف های موثر و فراگیر است که مسائل حقوقی آن در حال مرتفع شدن است. اگر صنوف و تشکل های فراگیر شکل بگیرند و دولت تصدی خود را در بخش هایی که میتواند به شکل مشخص واگذار کند مسیر پایدار اتفاق می افتد.

احسان رحیم زاده از خبرگزاری ایرنا درباره ایران هراسی پرسید. وزیر پاسخ داد: 

در این مقطع که ایران هراسی داریم دریچه و روزنه ایران به خارج از کشور فرهنگ و هنر است که مزیت نسبی است و کارهای مختلفی در این حوزه انجام شده است. در شورای هم افزایی دستگاه های فرهنگی چند موضوع مورد اولویت قرار گرفت تا در بخش بین المللی و داخلی اقداماتی انجام دهیم که چهره ایران را به درستی معرفی کند. 

برنامه های خوبی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است از جمله طرح از ایران بگو که دعوت موثران فضای مجازی هستند که به ایران دعوت می شوند و کارهای خوبی پدید آمده است. سامانه دماوند را داریم که محتواهای بسیاری درباره ایران به هفت زبان تولید شده است. تلاش می کنیم این دغدغه ای که قابل توجه هم هست به درستی به آن پاسخ دهیم.

گلاویژ نادری از روزنامه سازندگی درباره مقایسه دو دوره وزارت صالحی پرسید.

وزیر پاسخ گفت: آقای انتظامی وقتی به سازمان سینمایی آمد در دولت دوازدهم از فضای رسانه آمده بود اما به درستی کارش را انجام داد. گاهی ما دچار قضاوت‌های زودهنگام می‌شویم. در انتخاب معاونان و مدیران مسیری را طی کردیم و بررسی‌هایی انجام شد. در حال حاضر بسیار زودهنگام است و باید به آن‌ها فرصت داد تا بتوانند خودشان و اهدافشان را نشان دهند. نگاه ما جوانگرایی بود و اینکه افرادی باشند که اهل نظر و اندیشه هستند. برداشت من این است که تغییرات فناورانه ما را نیازمند نگاه تحولی کرده است. با توجه به نسل امروز باید فاصله سنی کمتر باشد با نسلی که مخاطب اصلی و آینده ساز حوزه اجتماعی ما هستند. 

من تا آخرین لحظات مقاومت کردم که در این مسند قرار نگیرم اما وقتی مسئولیت را پذیرفتم به تمام معنا کار را جدی گرفتم. ممکن است انتخاب ها اشتباه باشد اما مبنایی داشته و براساس آن پیش رفته است.

خبرنگار روزنامه ایران درباره رفع ممنوع الکاری هنرمندان و اقدامات وزارت فرهنگ در این حوزه پرسید. 

سید عباس صالحی گفت: اتفاقاتی در این حوزه رخ داده بود و در مجموعه‌هایی تصمیم بر پاره‌ای از ممنوعیت‌ها گرفته شده بود. تا اینجا بخش قابل توجهی مشکلشان حل شده است و مصداق نمی آورم تا مسیر با مشکلات بیشتری همراه نشود. با تفاهم خوبی که با حوزه های امنیتی و قضایی داشتیم، کسانی که محکومیت قضایی نداشتند شامل این امر بودند و مشکل بخشی از این عزیزان که در این مجموعه بودند حل شد. امیدواریم مشکل سایر دوستان نیز حل شود چرا که جریان وفاق اجتماعی که زیرساخت وفاق ملی است علامت هایی هستند که باید این بی اعتمادی ها را کاهش دهیم. وقتی از بی اعتمادی جامعه نسبت به حکمرانی صحبت می کنیم مردم ایران و آینده خود را دوست دارند و هرچقدر چسبندگی دولت و ملت را بیشتر کنیم به این آینده کمک کردیم. اصحاب فرهنگ و هنر نیز بخشی از این چسبندگی هستند و تلاش می کنیم این اتفاق رخ دهد.

میرزاجعفری خبرنگار مهر درباره اینکه آیا در وزارت فرهنگ فهرست سیاه وجود دارد یا خیر، پرسید.

وزیر پاسخ داد: نمی‌خواهم با هم غیر صادقانه صحبت کنیم؛ متاسفانه بله هستند، البته باید به اثر توجه کرد نه موثر؛ اما این که تبلیغ می کنند تعداد زیاد است و قابل توجه نه اینطور نیست. تعداد بسیار بسیار کم هستند و شاید بهتر باشد که همین تعداد هم نباشد.

حسین قره از خبرآنلاین درباره سانسور و برداشتن آن و همچنین نهادهای موازی و بالادستی پرسید.

صالحی پاسخ گفت: تلاش ما در دوره قبل و امروز این است که با گفتگوهایی که داریم اقناع کنیم. اگر نکته ای از این نهادها مطرح می شود بابت گفتگو باز است و اثربخش هم هستند. بخش دیگر به زیست بوم مشترک میان نهادها بر می گردد. چرا که پاره ای از مسائل شبه مسئله هستند و باید به توافق برسیم تا حل شوند. در مواردی که به نتیجه نرسیم هرکسی در حوزه شرح وظایف خود عاملیت دارد. اگر بحث خاص باشد و خارج از فهم وزارت فرهنگ که مممکن است پنهان باشد و ما ندانیم آن نهاد تصمیم گیرنده است اما در جاهایی که به ما مرتبط است این انتظار را داریم تا به ما اعتماد کنند.

زهرا چخماقی از صداوسیما درباره سند راهبردی فضای مجازی پرسید

وزیر گفت: یک سند مشخص شده است و چهار سند دیگر آماده ارسال است و به طور جدی دنبال می شوند و در اسرع وقت این سندهای آماده شده تحویل داده خواهد شد.

خبرنگار ایبنا درباره شورای هم افزایی وزارت فرهنگ و خروجی آن برای فعالان نشر پرسید.

وزیر گفت: جلساتی داشتیم. در دوره های مختلف حوزه اقتصادی و شورای اقتصادی کار اصلی را انجام می دادند و اگر بتوانیم اجتماعی را در کنار هم قرار دهیم تجربه موفقی خواهد بود. همیشه بحث های اقتصادی و وزارت خانه های اقتصادی مسائلشان پیش بوده است و رئیس جمهور جلسات متعددی داشته است شرایط کشور نیز خیلی اوقات این امر را در اولویت قرار داده و مسائل اجتماعی و فرهنگی در درجه های بعدی قرار گرفته اند در حالیکه حوزه های زیرساخت توسعه هستند. جلساتی با وزارت خانه‌های مختلف داشتیم و در ادامه چند وزارت خانه دیگر نیز اضافه خواهد شد. امید و نشاط اجتماعی، ایران و فضاهای فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و در کنار آن بحث بودجه را نیز مطرح کردیم.

صادقی از مجله نقد اندیشه درباره جهت ارتقا دیپلماسی فرهنگی پرسید. 

وزیر فرهنگ پاسخ داد: در دیپلماسی فرهنگی همسایگان بحث جدی است و ایران فرهنگی زمینه های بیشتری دارد. سفرهایی که رئیس جمهور دولت سیزدهم و جناب پزشکیان به کشورهای منطقه داشتند شرایط خوبی را ایجاد کرده برای اقدامات آینده.

میرزا آقایی از دانا درباره جشنواره فیلم فجر و ارتقا کیفیت آن پرسید

وزیر پاسخ داد: امسال اتفاقاتی در جشنواره فیلم فجر رقم خورد از جمله برگزاری بخش تجلی اراده ملی در بوموسی که هم معنایی بر تاکید تمامیت ارضی است و هم فرصتی برای استانها در این راستا است. برخی اتفاقات نیز در جشنواره افتاده که رویکرد تازه ای نیست اما فضای تازه ای در جشنواره فیلم فجر است. دبیر جشنواره به عنوان یک سینماگر فرصتی برای بازگشت اهالی سینما ایجاد خواهد کرد.

کریم الهی از شبستان درباره کانون مساجد پرسید

صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصتی برای کانون ها می سازد تا از این بستر استفاده حداکثری داشته باشند. مکرر درباره این مسائل صحبت شده تا فضای مساجد با هنر و رسانه نزدیک کنیم. راهکارهایی در نظر گرفته شده که درآینده خواهید دید.

امیرحسین اشرفی از پانا درباره ساترا سوال پرسید 

وزیر نیز در پاسخ گفت: این که ما یک نظام شبکه ای متصل را جدا کنیم و هر بخش آن را به یک بخش بسپاریم نمی دانم چقدر درست است و درک روشنی از آن ندارم. این بخش ها به هم متصل هستند و باید یک مجموعه واحد دانسته شوند. اما نقدهایی که بر این تفکیک وجود دارد در حال حاضر مسیر روشنی برای این نظام شبکه‌ای متصل نمی‌بینم و نمی‌دانم تا چه زمانی این امر به سرانجام می‌رسد. وقتی این نظام شبکه‌ای متصل را درک نمی‌کنیم آن را تقسیم کار فرض میکنیم در حالی که بهم ریزی کار است. قانون فعلا این است و تا زمانی که این قانون باشد ما آن را اجرا خواهیم کرد.

در نخستین نشست رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

صالحی به ۲۶ سوال رسانه پاسخ گفت /۱۰ رسانه فرصت نیافتند

در راستای شفاف‌سازی، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام ‌می‌کند از میان رسانه‌های درخواست‌کننده فرصت پاسخگویی به رسانه‌های سینماپرس، طلایه‌داران خبر، ایکنا، قدس، تابناک، سیاست‌روز، روزنامه آگاه، ستاره صبح، شرق و روزنامه کیهان ایجاد نشد. 

لازم به توضیح است ترتیب سوالات براساس حضور خبرنگار در محل برگزاری و ثبت نام در لیست اصحاب رسانه بوده است.