حمید عارفی /سریال تلویزیونی "طوبی" تازه‌ترین ساخته‌ی سعید سلطانی و نویسندگی سید حسین امیرجهانی‌ست که از شبکه اول سیما در حال پخش است. داستان سریال از اوایل دهه ۵۰ خورشیدی در ایران آغاز می‌شود و قصه دختری جوان به نام طوبی است که زندگی آرام و شادی با پدر محبوبش عماد، مادرش و دو خواهر کوچکتر از خودش دارد، اما دست روزگار و بازی عشق او را راهی عراق کرده و یک داستان عاشقانه با تمامی خوشی‌ها و ناراحتی‌ها را برای او رقم می‌زند.   

داستان این سریال براساس واقعیت و اقتباس از کتابی با عنوان "اربعین طوبی" نوشته‌ی سید محسن امامیان است. به گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب بعد از پخش این سریال فروش آن چند برابر شده و همین موضوع گویای این امر است که مسئولان فرهنگی در سینما و تلویزیون باید اهتمام بیشتری نسبت به ساخت آثار اقتباسی به خرج دهند تا خوراک فرهنگی غنی‌تری به مخاطب ارائه شود.

سریال متشکل از خرده‌داستان‌هایی با موضوعات مختلف است، موضوعاتی چون بیان مسائل ریز و درشت سیاسی و فرهنگی قبل از انقلاب و بعد انقلاب ایران و به‌ویژه در عراق با نمایش افرادی چون مامورانِ مخفی ساواک نظیر ثابتی که یادآور شخصیت واقعی پرویز ثابتی منفور و ملعون است، دشمنی حزب و رژیم سفاک بعث عراق با شیعیان عراق و ایران در سکانس‌های متمادی سریال نظیر مخالفت با عزای امام حسین(ع) حتی در منازل، ممنوعیت راهپیمایی اربعین حسینی و سرکوب شیعیان، اوج گرفتن اخراج ایرانیانِ مقیم عراق در سال های پایانی دهه ۵۰، نقش علمای شیعه نظیر آیت الله شهید صدر، آیت الله شهید حکیم، امام خمینی(ره) در مبارزه با رژیم شاه و همچنین تا جای ممکن مبارزه با رژیم بعث عراق، اختلافات شدید بین رژیم بعث عراق و نظام بعث سوریه، اهمیت قوم و عشیره در عراق که همواره مهم بوده است... بیان مسائل مهمی برای اولین بار در داستان مانند مخالفت و دشمنی رژیم بعث عراق با انقلاب نوپای ایران اسلامی به علت ترس رژیم بعث از صدور انقلاب اسلامی ایران به عراق، شهادت آیت الله صدر و خواهر بزرگوار ایشان توسط رژیم و عکس‌العمل ایران، حمله به خاک ایران و آغاز رسمی جنگ، اعزام اجباری شیعیان عراق برای اعزام به جنگ با ایران و سایر موضوعات ریز و جزئی که در داستان اتفاق می‌افتد.

حضور بازیگران پیشکسوت درکنار بازیگران شناخته شده و معرفی چند چهره جوان از نکات مثبت سریال به شمار می‌رود تا این سریال را از سایر آثار کارگردان متمایز کند. داشتن بیش از یک‌ میلیون بیننده در تارنمای تلوبیون و جذب مخاطبان ایرانی خارج از کشور خصوصا ژاپن از دیگر نکات قابل توجه در این سریال به شمار می‌رود.   

از نکات منفی سریال می‌توان به صحنه‌های فوق‌العاده ضعیفِ تصویربرداری رانندگی شخصیت‌ها و تعقیب و گریزهای سریال اشاره کرد که اصلا از لحاظ فنی قانع‌کننده نیست!    

دیگر نکته‌ی منفی سریال عدم نمایش نقشِ ساواک در تعقیب، دستگیری و شکنجه نیروهای انقلابی‌ست. هیچ صحنه‌ای در این مورد ساخته نشده و سازندگان به تعدادی صحنه‌ جزئی و بسیار محدود از کارهای صرفا اطلاعاتی ساواک بسنده کرده‌اند! در مجموع می‌توان گفت سریال طوبی با تمام نقاط مثبت و منفی خود می‌تواند شروع‌ عصر جدیدی در ساخت آثار اقتباسی از کتاب‌ها و رمان‌های مرتبط با دفاع مقدس و مدافعان حرم شود.