عالیه بهرام‌زاد / هدف این متن نقد تخصصی فیلم آسمان غرب نیست، صرفا دعوتی برای دیدن این اثر قابل قبول است. روزهای نخست جنگ، روزگاری بنی صدر صحبت از زمین دادن و زمان خریدن می‌کرد مردانی بی ادعا نظیر شیرودی و یارانش، آتش به اختیار در طرف مردم ایستادند و ایستادگی را معنا کردند. این همراهی با مردم و فدا شدن برای مردم به زیبایی در فیلم به نمایش درآمده است. 

به گفته محمد عسگری نویسنده و کارگردان اثر، فیلمنامه‌ دوازده بار بازنویسی شد و از زیر فشارها و سلیقه‌های برخی سینمانشناسان در شرایطی سخت اما با موفقیت به ایستگاه اکران رسیده است. فیلم نامزد شش سیمرغ و برنده سه سیمرغ بلورین از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شده و حاوی صحنه‌های جنگی فوق‌العاده در کنار دیالوگ‌ها و بازی‌های قابل قبول بازیگران است.  

صحنه هایی که نمایشی از غیرت، وطن پرستی، ما می‌توانیم و همدردی با مردم است همه و همه بیننده را لحظاتی به یاد قهرمانانی می‌اندازد که شاید تا به حال حتی ذره‌ای از دلاوری‌های این گمنامان بی‌ادعا، مخلص و غیور نشنیده باشد. کسانی که منتظر هیچ امکانات دولتی نمی‌مانند، با سنگ، با هلی کوپتر بدون سلاح، با خوردن نان خشک و... فقط و فقط در پی رسیدن به آرمان‌های الهی خویشند.

کارگردان هنرمندانه در کنار قهرمانان هوانیروز و شخص شهید شیرودی، از ادیبان درجه دار ارتشی، سردار همدانی و حتی سربازانی که در عین جوانی در شرایط سخت مسئولیت می‌گیرند یاد می‌کند تا در نهایت استادانه برای جوان این سرزمین قهرمانان واقعی و غیرهالیودی را جلوه‌گر سازد.