صحبت از فلسطین ممنوع، ایران آزاد! هفتاد و هفتمین جشنواره کن در حالی برگزار شد که مسئولان جشنواره کن ۲۰۲۴ پوشیدن چفیه و صحبت از فلسطین را در جشنواره ممنوع اعلام کردند. با این حال تعدادی از هنرمندان حاضر در این رویداد با ابتکار عمل و هوش خود همبستگی‌شان را با مردم مظلوم فلسطین به نمایش گذاشتند. کیت بلانشت؛ بازیگر مشهور و برنده اسکار با طراحی لباس و رنگ‌آمیزی خاص آن روی فرش قرمز، پرچم فلسطین را تداعی کرد و به نقل از گزارش آلپرن اکتاش (که بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی نیز آن را منتشر کردند) تحسین کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت. کانی کاسروتی؛ بازیگر هندی حاضر در جشنواره با کیفی به شکل برش هندوانه (نماد فلسطین بدلیل ترکیب رنگ سفید، سبز، سیاه، قرمز) توجه همگان را برانگیخت.

از سایر هنرمندان که با نمادهای گوناگون دفاع خود را از مردم فلسطین اعلام کردند، لیلا بختی؛ بازیگر فرانسوی الجزایری بود که با زدن سنجاق سینه‌ای که نقش هندوانه روی آن بود، با رعایت دستورالعمل مسئولان جشنواره در مقام دفاع از فلسطین ظاهر شد. یاسمین ترینکا؛ بازیگر ایتالیایی با نصب پیکسلی با طرح پرچم فلسطین روی لباسش، گای پیرس؛ هنرپیشه استرالیایی با پوشیدن دستبندی از رنگ‌های پرچم فلسطین، اسامه المودیر با پرچم فلسطین رو دستکشش و... نیز از جمله هنرمندانی بودند که نگذاشتند کن ۲۰۲۴ با سکوت درباره جنایات اسرائیل فیصله یابد.

از طرفی مسئولان جشنواره کن در حالی حمایت از فلسطین با پوشیدن چفیه و صحبت از جنایات اسرائیل و دفاع از مردم بی‌گناه غزه را از سوی هنرمندان ممنوع اعلام کردند که مخالفین ایران آزادی عمل کامل داشتند!

 آنان می‌توانستند هر آنچه از راست و دروغ که دلشان خواست را بگویند. شیوه پذیرفتن فیلم دانه انجیر معابد محمد رسول‌اف و حواشی و سخنرانی‌های او علیه حکومت ایران و جایزه‌ای که با استناد به صحبت‌ گرتا گرویگ؛ رئیس هیئت داوران جشنواره که در پاسخ به چرایی اهدای جایزه به وی گفت؛ برای جبران هزینه‌های فیلم به رسول‌اف جایزه دادند را می‌توان در راستای سیاست‌های دوگانه و عملکرد سیاسی مسئولان جشنواره توصیف کرد.

علاوه بر این‌ها شب قبل از افتتاحیه کن در عملی سیاسی، تصاویری از مخالفان ایران و حامیان «زن، زندگی، آزادی» (جعفر پناهی، سهیلا گلستانی،گل‌شیفته فراهانی، بهمن قبادی، فاطمه معتمدآریا و تعدادی دیگر) را در ورودی هتل ماژستیک شهر کن، محل اقامت مهمانان ویژه جشنواره نصب کردند!