محمدجعفر هاشمی /پاک‌نیا؛ وکیل «محمد رسول‌اف» در آستانه جشنواره کن و نمایش فیلم جدید این کارگردان به نام «دانه انجیر معابد» در بخش مسابقه این جشنواره در شبکه اجتماعی خود خبر از تأیید حکم موکلش داد!! جناب وکیل گفته حکم رسول‌اف در دادگاه تجدیدنظر عینا تأیید و به پنج سال زندان قابل اجرا، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شده، اما ایشان نگفته این حکم چه زمانی تایید شده که اکنون در روند اجراست! و چرا درست در آستانه جشنواره کن که سه‌شنبه آتی در فرانسه برگزار می‌شود، آن را اعلام عمومی می‌کند!! 

این که ایشان به عنوان وکیل آیا می‌توانسته فرجام‌خواهی کند و نکرده هم مسئله دیگری‌ست! ضمن آنکه دلیل صدور این حکم نیز امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند ذکر شده است! از طرف دیگر وکیل رسول‌اف در روزهای گذشته خبر داده بود که این کارگردان جشنواره‌‌ای، از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار است و بازیگران و عوامل فیلم «دانه انجیر معابد» نیز ممنوع‌الخروج شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

رسول اف۲

از آنجا که جشنواره کن یک جشنواره سیاسی‌ست و به‌ویژه برای فیلم‌سازان سیاه‌نما و سیاسی ایرانی جایگاه ویژه‌ای در نظر می‌گیرند، به نظر می‌رسد فعالیت‌های مجازی آقای وکیل و اعلام حکم او نیز از چشم مسئولان جشنواره پنهان نماند! و انگیزه بیشتری برای جایزه دادن جشنواره به رسول‌اف ایحاد کند!

صد البته که داستان فیلم، خود به تنهایی برای کسب نظر مثبت مسئولان جشنواره کافیست! جزئیاتی که از داستان فیلم «دانه انجیر مقدس» منتشر شده حکایت از آن دارد که فیلم درباره زندگی خانوادگی یک قاضی دادگاه انقلاب در زمان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ایران است. داستان درباره یک قاضی تحقیق در دادگاه انقلاب تهران است که با گم‌شدن مشکوک اسلحه‌اش در میانۀ شدت گرفتن اغتشاشات درگیر سوظن می‌شود. او در این اتفاق نسبت به همسر و دخترانش دچار سوظن می‌شود و در خانه‌اش تدابیر سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌کند. تدابیری که باعث تنش در خانه می‌شود و گام به گام، ارزش‌های اجتماعی و قوانینِ زندگی خانوادگی معلق می‌شوند.

بنابراین با توجه به داستان فیلم و سابقه رسول‌اف، راه یافتن چنین فیلمی به بخش مسابقه جشنواره کن اتفاق عجیب و مهمی نیست، همچنین این اتفاقات و فعالیت‌های مجازی وکیل رسول‌اف نیز علاوه‌بر جذابیت داستان فیلم برای جشنواره، در دریافت جایزه اثرگذار خواهد بود.