سیدعماد جلیلی /در مراسم اختتامیه برلیناله برخی از برندگان جوایز در محکومیت حملات اسرائیل به غزه صحبت کردند. مواضع هنرمندان از سوی مقامات آلمانی «یهودی‌ستیزانه» قلمداد شد و دستور بررسی و تحقیق از مراسم اختتامیه صادر شد. «بن راسل»، فیلم‌ساز آمریکایی و کارگردان فیلم «اقدام مستقیم» با چفیه فلسطینی در این مراسم حضور یافت و اسرائیل را به دلیل بمباران غزه که جمعیتی زیادی از غیرنظامیان در آن تحت محاصره زندگی می‌کنند، را به «نسل کشی» متهم کرد. 

«باسل عذرا» و دیووال آبراهام» و گروهشان نیز با دریافت جایزه بهترین مستند اسرائیل را برای قتل عام فلسطینیان محکوم کردند که این سخنان سروصدای زیادی ایجاد کرد تا حدی که آبراهام از سوی رژیم جعلی به مرگ تهدید شد.

یکی از داوران فرانسوی نیز در صحبت‌هایش هنگام اعلام نام برنده جایزه، از اسرائیل انتقاد کرد. همچنین «متی دیوپ»، برنده خرس طلایی هم در صحبت‌هایش از فلسطینی‌ها حمایت کرد. صحبت‌های برندگان مراسم مورد استقبال حضار در سالن نیز قرار گرفت.

بدنبال این اظهارات، مقامات آلمانی که علنا مدافع رژیم خونخوار صهیونیستی هستند برآشفته شده و مجبور به واکنش شدند.

«کریستین هافمن»؛ سخنگوی دولت آلمان به جمع خبرنگاران آمد و گفت «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان موافق چنین رویکردی نیست و معتقد است که نباید اجازه داد این موضع‌گیری‌های یکجانبه جا بیفتد!!

هافمن با خط و نشان کشیدن گفت برلین تحقیقاتی را در خصوص «دیدگاه‌های یک جانبه در محکومیت حملات اسرائیل به غزه» در جریان مراسم اهدای جوایز برندگان رویداد سینمایی برلیناله آغاز کرده و «غیرقابل قبول است که برندگان جوایز اشاره‌ای به حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر نکرده‌ باشند.»!!

اظهارات ضد اسرائیلی هنرمندان همچنین انتقاداتی را متوجه وزیر فرهنگ آلمان و شهردار برلین نیز کرد و آقای شهردار با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار تضمین از سوی مدیریت جدید برلیناله برای عدم تکرار این اتفاقات شد.