زهرا خندان /چه در ایام عزا و چه در ایام شادی، «حسینیه‌ی معلی» توانست، خانواده‌ها را در محیط خانه، با پای رسانه وارد حسینه‌ کند. حسینه‌ای که با دادن تریبون به فرهنگ‌های مختلف و ملیت‌های متفاوت، دین را جهانی و فرهنگی به مردم عرضه کرد. پشتوانه‌ی یک ملت یا بهتر بگویم یک امت، فرهنگی ماندن و تاریخی بودن است که این برنامه با دعوت از فرهنگ‌های مختلف با عقبه‌ی تاریخی توانست امتی را به نمایش بگذارد که عشق علی علیه‌السلام و اولادش، آنها را دور هم جمع کرده است.

با گذر از این مقدمه، مسئله‌ای تمدنی «چگونگی امکان‌پذیر بودن شادی با مولفه‌های دین‌مداری» دیرزمانی است که عاملی برای تمسخر دشمنان حاکمیت دین بوده و هست که شیعه، تنها دین اشک است و شادی و تفریح در آن امکان ندارد! و با ارائه‌ی موسیقی‌های مخدر و مجالس شادی با شراب و اختلاط، حوزه‌ی دین را جدا از شادی مطرح کرده‌اند. این مسئله، چنان در زندگی عموم مردم جاری بوده که گاها در بین خودشان از نداشتن شادی در دین و... سخن می‌رانند.

حال «حسینیه‌ی معلی‌» در اعیاد شعبانیه توانست یک پاسخ رسانه‌ای مطلوب به آن بدهد. از این جهت مطلوب که صدای رسانه‌های بیگانه را درآورد و با تیترسازی‌های مختلف و متفاوت سعی در تخریب آن کردند. تخریب آنها، قطعا و یقینا به علت ترس آنان نسبت به جواب قاطع رسانه‌ای به مسئله‌ای شادی با محوریت دین بوده است چون جهانیان بعد از مشاهده‌ی مقاومت بی‌نظیر مردمان غزه که به پشتوانه‌ی باور به الله بوده، گرایش به شنیدن حرف‌های موحدین دارند و با وجود مولفه‌ی شادی آن‌هم بدون مشروب و موسیقی مخدر و اختلاط‌های شرم‌آور که خودشان را هم خسته کرده، زمینه‌ی اسلام‌گرایی شدت خواهد یافت. از سوی دیگر حضور مداحان انقلابی و خارچشم دشمنان این تخریب‌ها را شدت بخشیده است. اما انتقادهای دلسوزانه ناصحان متدین را نباید مشابه دشمنان دید و خواند بلکه باید به عنوان تصحیح‌کنندگان این پاسخ جدید و رسانه‌ای دید و از آن استفاده کرد. نباید در حسینیه هرچند رسانه‌ای به مرزهای «حدود الهی» نزدیک شد! نمی‌شود نسبت به «عرف متدینین» در برنامه‌سازی رسانه‌ای در این مسئله‌ی مهم غفلت نمود. با لحاظ عرف متدیینین با توجه به حریم‌های الهی، قطعا پاسخی متقن، جهان‌شمول و ماندگار به این مسئله‌ی تمدنی داده خواهد شد.

آنچه که واضح است این برنامه در مسیر درستی است که توپخانه‌ی دشمن به سوی آن نشانه رفته و از سوی دیگر سرور را در دل مومنین آورده اما غلط‌هایی دارد که قطعا با انتقادپذیری خادمین حسینیه، «حسینیه معلی» یک جهان را متحیر خواهد کرد.