مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر درباره اعتراض عوامل فیلم «بی بدن» نسبت به پذیرفته نشدن فیلم در بخش سودای مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر عصر امروز شنبه ۱۴ بهمن ماه از غرفه‌های رسانه‌ها در خانه جشنواره بازدید کرد.

به گزارش روبش و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره فجر، امینی بعد از این بازدید در جمع خبرنگاران مبنی بر اعتراضی که عوامل فیلم سینمایی «بی بدن» درباره حضور نداشتن فیلمشان در بخش سودای سیمرغ مطرح کرده اند، گفت: هر جشنواره یک آئین نامه و پروتکلی دارد و صاحبان آثاری که می‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند بر همین اساس شرکت می‌کنند. همه باید پایبند به قوانین جشنواره باشیم و اگر اثری در جشنواره حضور پیدا می‌کند باید همه ضوابط را بپذیرد.

وی افزود: امسال ۱۰۶ اثر مطالبه حضور در جشنواره را داشتند که نیمی از آنها فیلم اولی بودند و هیأت انتخاب هم در ۴۵ روز با توجه به حضور زیاد فیلم اولی‌ها به دنبال این بود که بخش نگاه نو به جشنواره برگردد. در این بخش باید ۱۱ فیلم انتخاب می‌شد که به دلیل تعداد زیاد آنها هیأت انتخاب پیشنهاد داد یک اثر اضافه‌تر در این بخش حضور داشته باشد. طبق ضوابط چهار فیلم اولی به سودای سیمرغ راه پیدا می‌کردند که باز در ادامه به پیشنهاد هیأت انتخاب یک سهمیه اضافه شد و از میان فیلم‌های اول ۵ فیلم به سودای سیمرغ راه پیدا کرد.

امینی یادآور شد: درباره فیلم «بی بدن» هم دوستان تلاش کردند که فیلم به جشنواره برسد و تا چند روز قبل از جشنواره هم فیلمبرداری آن ادامه داشت اما در زمان بازبینی هیأت انتخاب، فیلم کامل ارائه نشده بود و حدود نصفی از آن آماده بود یعنی هیأت انتخاب فیلم را ناقص دیده بود. جمع‌بندی هیأت انتخاب برای فیلم اولی‌ها این بود که فیلم در مرحله اول به بخش فیلم اولی‌ها راه پیدا کند ولی از آن ۱۲ فیلم ۵ فیلمی را که شرایط کاملی داشتند و کامل قابل ارزیابی بودند انتخاب شدند که به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کردند.

دبیر جشنواره با اشاره به حضور ۵ فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ گفت: در این بخش ابتدا ۴ فیلم انتخاب شد و یک فیلم هم به ما پیشنهاد شد تا سهمیه اضافه‌تری به سودای سیمرغ اضافه شود که در نهایت ۵ فیلم به این بخش راه پیدا کردند. لذا خواهش من از همه فیلمسازان این است که به ضوابط و آئین نامه جشنواره و نظر هیأت محترم انتخاب و داوری احترام بگذاریم. وقتی یک جمع‌بندی اتفاق می‌افتد وآثار راه یافته در هر بخش اعلام می‌شوند باید همه عزیزان آن را بپذیرند. در مراحل جلوتر هم به داوری می‌رسیم که باید به نظر داوران احترام گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای همه عوامل فیلم‌ها کارت حضور در خانه جشنواره و نشست خبری صادر شده است، بیان کرد: هر کس در جشنواره حضور پیدا می‌کند باید به قوانین آئین نامه تمام بخش‌ها از جمله فتوکال، قرعه‌کشی و موارد دیگر احترام بگذارد و در آنها حضور پیدا کند. همه صاحبان آثار سهمیه حضور دارند. آنها عوامل اصلی خود را به دبیرخانه جشنواره معرفی کردند.

وی یادآور شد: تریبون ما در اینجا آزاد است. نشست خبری متعلق به صاحبان آثار است و حضور همه عوامل که در نشست خبری جایگاه دارند آزاد است. هم سال گذشته هم امسال شعار ما اخلاق مداری، تکریم و احترام به خانواده فرهنگ و هنر بوده که هم سال گذشته این را ثابت کردیم هم امسال. ما مهمان هستیم و صاحبان آثار میزبان. خواهشم این است که با اخلاق مداری و امید آفرینی گرد هم آییم و این میراثی را که به دست ما رسیده از آن مراقبت کنیم و مسائل حاشیه‌ای به وجود نیاوریم.