نعیمه شیخ‌الاسلامی/ در بین نمایش‌های چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر دو نمایش «انگشتر و چاه» و «دل‌لرزه» برخلاف روند موجود تئاتر، دارای نمایش‌نامه داخلی بودند. برای نجات عرصه نمایش کشور که سال‌های بسیاری دچار افت ترجمه و اجرای نمایش‌نامه‌های خارجی بوده، چاره‌ای جز تولید نمایش‌نامه‌های داخلی نیست. دو اجرای «داستان انگشتروچاه» و «دل‌لرزه» اگرچه دارای ضعف‌هایی بودند اما نویدبخش دمیدن نفسی تازه در عرصه تئاتر است.

سال‌های گذشته نمایش‌هایی با مضامین ملی_مذهبی عموما آمیخته با آموزه‌های شبه روشنفکری بود که برای بالندگی هنرهای نمایشی، همانند این دو نمایش نیاز به اتقان در کلام است.

داستان انگشتر و چاه مربوط به اوایل دهه هفتاد در جنوب کرمان است. روایت زندگی خانواده‌ ای که تحت‌تاثیر اتفاقات آن برهه از تاریخ کشورمان قرار می‌گیرند از زبان یک چاه شنیده می شود. ماجرای واقعی تسلیم شدن قاچاقچیان جنوب کشور توسط حاج قاسم دستمایه این نمایش است. پدر و عموی خانواده‌ از قاچاقچیان جنوب کشورند، پدر کشته می‌شود و پسر با تحریک عمو به خون‌خواهی پدرش می‌رود. رافت حاج قاسمی که در نمایش غایب است و تنها با نام فرمانده از ایشان یاد می‌شود، نسبت به دشمنان و قاچاقچیان منطقه کرمان، سرنوشت پسر یتیم را تغییر می‌دهد و او را تا شهادت در دمشق پیش می‌برد. با وجود ضعف در متن و شیرازه نمایش، طراحی صحنه و نحوه نورپردازی آن پدیده ای نو و خاص است؛ به گونه ای که ارائه فضای کویر به شکل مینیمال و مدرن خلاقیت طراح صحنه را به رخ مخاطب می کشد. 

نمایش «دل‌لرزه» نیز داستان لرزه‌ای است که بر دل حاج مرسل وکیلی، کاندید شورای شهر روانه می‌شود و رضایت گرفتن برای یک قاتل با نیت رضای خدا یا جلب توجه مردم و کسب رای، دوراهی ای بود که حاجی را مردد می‌کند. وسوسه‌های متعدد مشاور و نوچه حاجی که با بازی بی‌نقص‌اش، معرف شخصیت‌های منفعت‌طلب روزگار بود نیز در نهایت موثر نیفتاد و حاجی با انصراف از انتخابات فقط برای رضای خدا و با توسل به امام رضا (ع)، موفق به رضایت خانواده مقتول و نجات قاتل می‌شود.

انتهای نمایش نیز گریزی به حادثه مرگبار قطار مشهد به یزد سال گذشته می زند که حاجی نیز در همین حادثه جان به جان آفرین تسلیم می کند. پایان بندی این نمایش رسیدن به قدرت، ثروت و شهرت به قیمت ریاکاری و خودنمایی برای مردم را تقبیح می‌کند و از معدود نمایش‌هایی است که از التقاط و شعارهای شبه‌روشن‌فکری مصون مانده است.

اما تقویت بازی‌ها و ارتقایشان به سطح بازی برجسته شخصیت مشاور و نیز تقویت متن نمایشنامه استقبال مخاطبان بیشتری را به همراه خواهد داشت.