یکی دو سالی بود که فیلم‌های تلخ و تخیلی در حوزه نوجوانان در جشنواره فیلم کوتاه روند کاهش محسوسی داشت و انتظار بر حذف کامل این نوع فیلم‌های مشمئز کننده در چهلمین دوره بود. اما دو فیلم کوتاه «تکان» و «لاری» خاطرات گذشته را تداعی کرد!! شاید به فیلمساز جویای نام نتوان خورده گرفت که چرا روند غلط گذشته را ادامه می‌دهد یا از فیلم‌های بلند و سریال‌ها الگوبرداری و تکرار می‌کند. 

در سال‌های اخیر وفور فیلم‌های با موضوع نوجوانان بی‌هویت و بزهکار با خانواده از هم پاشیده در صدر توجه بود. از طرفی شبکه نمایش خانگی با افتخار «یاغی» را پخش کرد! بنابراین ادای دین کردن به آن تحت عنوان داستان واقعی یا تخیلی عجیب نیست. بهتر است مدیران جشنواره یک بار برای همیشه تکلیف این نوع فیلم‌ها را روشن کنند. نوجوانان سرمایه این سرزمین‌اند. «ناظر» از آن دست فیلم‌هایی است که یافتن ما به ازای خارجی برای آن بسیار بعید است! سابق بر این نیز فیلم‌هایی جهت تخریب قشر متدین جامعه در جشنواره‌ها پخش می‌شد اما با توجه به موضع دبیر جشنواره مبنی بر عدم راه‌یابی این نوع فیلم‌ها حضور ناظر کمی عجیب بود. فیلم داستان دختر نوجوانی‌ست که دوربین دوستش را دزدیده و مادرش با وجود اطلاع از کار او ماجرا را کتمان می‌کند و حتی نقش حمایتی برای دختر دارد. از طرفی دختر شغل مادر را نکوهش می‌کند و به او طعنه می‌زند. از قضا مادرِ چادربه‌سر و تسبیح به دست، سرپرست حراست حرم امام رضا علیه السلام است!

اثر دیگری که می‌توان از آن نام برد، فیلم کوتاه «سردست» است که بدون قضاوت درباره انگیزه کارگردان، باید گفت مسئله‌ای که بیان کرده یک حکم شرعی‌ کاملا صحیح و مسلم است و نه قابل کتمان است و نه باید در موضع انفعال قرار گرفت.  روز عاشورا غذای هیئتی با مقداری از گوشت ذبح شده بدست یک یهودی طبخ شده و مسئول هیئت پس از اطمینان از ذبح گوسفند توسط یهودیِ هرچند هیئتی، تصمیم جدیدی می‌گیرد. حکم شرع تنها با اطمینان و حصول یقین از ذبح غیرمسلمان جاری می‌شود و گوشت خریداری شده بدست یک غیرمسلمان و... حکم نجاست را ندارد. بنابراین فارغ از نیت صحیح یا خطای سازنده، هیچ ان‌قلتی متوجه این حکم نیست و کاملا صحیح است.