عالیه بهرام‌زاد/ایران نام برنامه‌ای است که مدت‌ها از شبکه دوم سیما به روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که کارشناس ثابت آن چهره‌ای شناخته شده به نام دکتر ولایتی است و به تاریخ علم در ایران می‌پردازد.
اطلاعات عمومی و علمی دکتر ولایتی بر کسی پوشیده نیست. همین‌طور سوابق و مسئولیت‌هایی که ایشان در خارج از رشته اصلی تحصیلی خود داشته‌اند.
اما بحث اصلی ما به‌کارگیری موضوعی مهم در برنامه‌ای خشک و بدون خلاقیت است.
شاید شما هم شنیده باشید که همین الان، صدها هزار جلد کتاب خطی ما در اسراییل و اروپا و روسیه موجود است. بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس، کتاب های خطی کتابخانه‌های مهم این کشور نخستین محل دستبرد افراد ناشناس بود که برای این کار به‌خصوص ماموریت داشتند.
حتی برخی اندیشمندان یکی از علل قیام انسان الهی همچون امام راحل را خروج میلیون‌ها جلد کتب خطی یعنی خروج سرمایه‌های بالقوه ایران و سایر ممالک اسلامی از این کشورها در عصر پهلوی دانسته‌اند.
حال پرسش اساسی این است آیا با چنین برنامه‌سازی‌هایی سطحی می‌توان هویت گمگشته ایرانی نزد جوانان را به آن‌ها بازشناساند؟
به روشنی مشهود است که یافتن هویت گذشته و فهم این معنا که سارقین علمی غربی، علوم دانشمندان ما را با اهداف استکباری به ما می فروشند همان چیزی است که دشمن از آن می‌ترسد و سعی دارد جوانان این مرز و بوم را محدود در تفریح‌های وهم‌آمیز و فضای مجاز نماید.
روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید
@irwipe