فراخوان چهل‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی منتشر شد و طبق زمان بندی انجام شده ثبت نام بخش بین الملل از اول مهر ماه و بخش ملی از اول آبان ماه آغاز می شود و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش روبش طبق اعلام روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این دوره جشنواره هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده سینمای ایران و جهان در دو بخش ملی و بین‌الملل، ۱۲ الی ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و فراخوان آن به شرح ذیل اعلام می شود.

اهداف : سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی ، همواره در سراسر جهان با ارزش های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است. جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کلان ارزش ها و با هدف حمایت از سینمای اخلاق مدار ،آگاهی بخش و امید آفرین به منظور معرفی آثار برگزیده یک سال سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی برگزار میشود.

۱) بخش ملی:

الف: سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)

ب: مستند بلند

ج: کوتاه داستانی

فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۴۰۲ اکران عمومی نشده و در سامانه‌های نمایش درخواستی به صورت آنلاین و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند، مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.

تبصره ۱: کلیه فیلم‌های بخش ملی که نسخه کامل آن در ادوار گذشته مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته است، مجاز به حضور نخواهند بود.

تبصره ۲: هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم‌های حرفه‌ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش‌ها مورد داوری قرار می‌دهد.

تبصره ۳: فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران عمومی نشده باشد.

تبصره ۴: داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور حداقل دو فیلم در این قالب خواهد بود.

تبصره ۵: فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند بلند» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه‌یافته به بخش مسابقه هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند.

تبصره ۶: فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۲۰دقیقه باشند.

تبصره ۷:در صورتی که اولین ساخته سینمایی کارگردانان(کار اول) از لحاظ کمی و کیفی به حد نصاب قابل قبولی برسد، با نظر شورای سیاست گذاری، بخش نگاه نو به بخش ملی اضافه شده و تندیس سیمرغ بلورین به بهترین کارگردان اول اهدا خواهد شد.

بخش بین الملل با هدف شناسایی آثار ارزشمند سینمای ایران و جهان و تقویت و تشویق به تولید آثار همسو و هم تراز با سینمای ایران در تاریخ ۱۲ الی ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ (۱ فوریه الی ۱۱ فوریه ۲۰۲۴) در دو بخش رقابتی سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و بخش غیررقابتی جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) برگزار می‌شود.

الف: سینمای سعادت: در این بخش فیلم‌های سینمایی در الویت قرار خواهد گرفت که به موضوعاتی نظیر ظلم ستیزی وعدالت خواهی ، مبارزه با اسکتبار و تروریسم جهانی، پرهیز از خشونت و افراطی‌گری، بیداری اسلامی‌، سبک متعالی زندگی، خانواده گرایی‌، حقوق بشر، اشاعه آموزه‌های اخلاقی – دینی و معنوی‌، رفع تبعیض‌، فرهنگ و تمدن با بیانی هنری پرداخته باشند و همت خود را بر این گمارند تا انسان معاصر را به سوی سعادت رهنمون سازند.

ب: جلوگاه شرق ( مسابقه سینمای کشورهای آسیایی – اسلامی) در این بخش فیلم‌های سینمایی از کشورهای آسیایی – اسلامی برگزیده می‌شوند که بتوانند به اعتلای سینمایی با رویکرد متعالی در جهان کمک کنند.

ج: جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) در این بخش منتخب فیلم‌های ایرانی و خارجی حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی به صورت غیر رقابتی به نمایش در خواهند آمد.

د: بخش جنبی بین‌الملل

۱)جایزه بهترین فیلم بین الادیاند: تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در تقریب مذاهب و ادیان

۲) جایزه مقاومت: تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در محور مقاومت و بیداری اسلامی

۳) نمایش‌های ویژه: مروری بر آثار سینمایی سایر کشورها

۴)بازار فیلم: فراخوان این بخش متعاقبا منتشر خواهد شد.

ضوابط و مقررات بخش بین‌الملل: آغاز ثبت‌نام در سامانه جشنواره (fajrfilmfestival.com) از سوی تهیه کننده یا پخش کننده قانونی فیلم و تحویل آثار از تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱ تا ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ برابر با (۲۳ سپتامبر تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳)

  – نسخه‌ قابل پذیرش با زیرنویس انگلیسی در فرمت Apple ProRes 4444 – Full HD 1920 x 1080 – MP4 H264

-تاریخ تکمیل مراحل تولید فیلم برای بخش‌های رقابتی از سال‌ ۲۰۲۲ به بعد

-مدت زمان فیلم حداقل ۷۵ دقیقه

-عدم اکران عمومی آثار متقاضی در ایران تا زمان برگزاری جشنواره

-مسئولیت انتخاب و دعوت رسمی از تمام فیلم‌ها بر عهده دبیر جشنواره است.

-فیلم‌های ایرانی متقاضی در بخش ملی نیازی به ثبت‌نام مجدد در بخش‌های بین‌المللی نداشته و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

-آثار منتخب پس از اعلام رسمی جشنواره و تایید تهیه کننده یا پخش کننده قانونی فیلم، اجازه خروج از جدول نمایش را نخواهند داشت.

دبیرخانه جشنواره : نشانی دبیرخانه : تهران، خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک ساعی (رسیده به توانیر) ، نبش کوچه لنکران ، پلاک ۲۴۵۴

 تلفن تماس :۰۲۱۸۸۱۹۴۲۳۵

 نشانی سامانه https://fajrfilmfestival.com