به گزارش روبش و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری مهدی حامد سقایان برای برگزاری در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد.

نمایش‌های صحنه­ ای، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، تئاتر دانشجویی، مسابقه نمایشنامه­نویسی، نمایش‌های تلویزیونی، رادیو تئاتر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی بخش‌های چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند.

بخشی از متن فراخوان جشنواره تئاتر فجر به این شرح است:

نمایش‌های صحنه‌ای

الف: مسابقه تئاتر ایران: ستاد جشنواره به‌منظور امکانِ گزینش آثار برترِ نمایشی از سراسر کشور، نمایش‌های منتخبِ این مسابقه را از چند درگاهِ مختلف خواهد پذیرفت.

ب: بخش میهمان

در این بخش، دبیر جشنواره تا سقف ۱۰ اثر را از میان نمایش‌های اجراشده و یا تولیدِ جدیدِ هنرمندان کشور برای حضور در جشنواره دعوت خواهد کرد. احتمال دارد که یک یا چند اثر با نظر دبیر، از این بخش به بخش مسابقه جشنواره راه یابند.

تئاتر خیابانی

با توجه به قابلیت‌های آثاری که در فضای باز و هر نوع نمایش که خارج از صحنه‌های تماشاخانه‌ها اجرا می‌شوند و همچنین برقراری ارتباط تئاتر خیابانی با عموم مخاطبان و تأثیراتِ این آثار در انتقال مفاهیم و ایجادِ شورونشاط عمومی؛ ستاد جشنواره پذیرای آثار این‌ گونه نمایشی با شرایط زیر خواهد بود:

الف - مسابقه تئاتر خیابانی

ستاد جشنواره به‌منظور امکانِ گزینش آثار برتر از سراسر کشور، آثار منتخبِ مسابقه تئاتر خیابانی را از چند درگاهِ مختلف خواهد پذیرفت

ب: چشم‌انداز

بخش تئاتر خیابانی و خارج از صحنه، با هماهنگی دبیر جشنواره، متناسب با تنوع و تکثرِ انواع گونه­‌‎های اجراییِ این بخش و همچنین با در نظر گرفتن توانمندی بالا و دامنه گسترده هنرمندانِ ارجمند در سراسر کشور، می‌کوشد تا رویکردهای اجرا (پرفورمنس)، بینارشته‌ای، محیطی و ... را در بخشِ چشم‌انداز فعال نماید.

شرایط ثبت‌نام و جزییات از طریق وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین­المللی تئاتر فجر به اطلاع خواهد رسید.

تئاتر ملل

ستاد جشنواره بر پایه تجربیات پیشین و در راستای ارتقای سطح کیفی آثار نمایشی هنرمندان کشور و ایجاد امکان معرفی دوسویه توان و تجربه هنریِ گروه‌های نمایشی ایران و سایر کشورهای جهان در نظر دارد تا تعدادی از آثارِ نمایشی دارای ویژگی‌های مورداشاره را از دیگر کشورهای جهان دعوت نماید.

نحوه ثبت درخواستِ حضور و ارسال آثار به جشنواره:

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین­المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری نمایش رادیویی و ارسال سایر مدارک اقدام نمایند.

مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر

در راستای توجه بیشتر به تأثیرات متقابل هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و تقویت این همراهی و هم‌افزایی، ستاد چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر را برگزار می‌نماید.

فراخوان تخصصیِ هر یک از بخش­های فوق، متعاقباً اعلام خواهد شد.

کارگاه‌های آموزشی

ستاد برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین­ المللی تئاتر فجر، در نظر دارد تا مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی را با حضورِ استادان و هنرمندانِ برجسته ایرانی و غیرایرانی، در ایامِ برگزاریِ جشنواره برپا نماید. برنامه کارگاه‌ها، اسامیِ استادان و نحوه ثبت‌نام در کارگاه‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

متقاضیان محترم برای شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره، می‌توانند از ۱۲شهریورماه با مراجعه به بخش ثبت‌نام در وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین ­المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری و ارسال سایر مدارک اقدام نمایند.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

۲۳ دی تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

13 January - 1 feb 2024

تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۶۶۷۱۵۰۵۹ – ۰۲۱۶۶۷۰۰۸۲۰

کد پستی: ۱۱۳۳۷۱۳۵۱۴

وبگاه اینترنتی: www.fitf.ir

پست الکترونیک: fadjrfestival@theater.ir

نشانی: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان رازی، کوچه مهبد، پلاک۱۰