پیرو مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نظارت ساترا بر صوت و تصویر فراگیر، رسانه‌ها و افراد بسیاری در باب مخالفت با این مصوبه اظهارنظر کردند. با وجودی که این مصوبه تنها در نقش تاکید‌‌کنندگی و شفاف‌سازی نظارت ساترا بر سکوها بوده و اتفاق جدیدی روی نداده است!

در ابتدا تعدادی از سلبریتی‌ها با گذاشتن استوری‌های مشابه اعتراض خود را به این مصوبه اعلام کردند و در مراحل بعد تعدادی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ها به این مسئله ورود کردند.

عمده استدلالی که برای مخالفت با این قانون بیان شد روی آوردن مردم به سمت «ماهواره‌ها» بود. «علی لاریجانی»، «عبدالله رمضان زاده»، و افرادی مثل محسن تنابنده و بسیاری دیگر به مسئولان بابت این موضوع هشدار عجیبی دادند!! اما باید دید این دلیل تا چه حد درست است!

اگر به وضعیت برنامه‌های شبکه نمایش‌خانگی نگاهی بیندازیم می‌بینیم که در مواردی تفاوت چندانی با تولیدات ماهواره‌ها ندارند، ضمن آنکه اتفاقا آسیب بیشتری نیز در پی دارند! در برخی از این محصولات تفاوت در ظاهر و حجاب حداقلی خانم‌هاست!! اما به لحاظ «محتوا» نمی‌توان تفاوت فاحشی را قائل شد و این استدلال مخالفین را پذیرفت! چراکه بنای مخاطب بر اطمینان و اعتماد به محصولات داخلی است و در مقابل وسواس بیشتری برای برنامه‌های ماهواره‌ای دارد.

مخاطب‌ عامی که شبکه نمایش‌خانگی جمهوری اسلامی را تماشا می‌کند فرض را بر تائید محتوا و «اعتماد به حاکمیت» می‌گذارد، به تبع آن مقاومتش در برابر شکستن خطوط قرمز و دین‌زدایی کمتر بوده و پذیرش آسان‌تری دارد!  به فرض مثال حساسیت مخاطب نسبت به استفاده از «مشروبات الکی» در شبکه نمایش خانگی در مقایسه با ماهواره بسیار کمتر است! یا نوع روابط و پوشش و تمسخر دین و....زیرا تکلیف مخاطب با شبکه خارجی مشخص است، اما آیا می‌توان از همه مردم انتظار داشت که از منظر یک کارشناس تولیدات داخلی را ببینند؟!

کما اینکه مشابه این اتفاق در استفاده از پیام‌رسان‌ها نیز افتاد. مردم به «روبیکا» اعتماد کردند و به فرزندان خود با وسواس بسیار کمتری نسبت به اینستاگرام و...اجازه دادند از این تولیدات بومی استفاده کنند! نتیجه چه شد؟! مواجهه با محتوای سکوی خارجی با برچسب داخلی!

به همین دلیل اندک آسیب و فساد «بسترهای داخلی» به مراتب از رسانه‌های خارجی بیشتر است. از طرفی نیز لزوما همه افرادی که محصولات شبکه‌های داخلی را می‌بینند ماهواره‌‌بین نبوده و نیستند و عکس مطلب نیز صادق است.

بنابراین ترساندن مسئولین از بابت اینکه مردم به سمت ماهواره‌ها چرخش خواهند کرد دلیل سطحی و غیر قابل قبولی‌ست!  از طرفی در مصوبه جدید که تکلیف مخاطب و مسئول به صورت شفاف با سکوها و حتی سایر رسانه‌های صوتی و تصویری مشخص شده و «چارچوب قانونی» محکم‌تری پیدا کرده؛ فضا برای مطالبه جهت ارتقای تولیدات ارائه شده به مردم و احترام به حقوق آنان نیز شفاف شده و از آشفتگی درآمده است.

از آنجایی که سابق بر این با عدم شفافیت نهاد نظارتی، مسئولیت ولنگاری و فضای ابتذال فعلی شبکه نمایش خانگی بین وزارت ارشاد و ساترا پاسکاری می‌شد برخی نیز از این فضا استفاده می‌کردند و محتوای توهین‌آمیز تولید و به خرد مخاطب می‌دادند! اکنون از ساترا انتظار می‌رود که در عملکرد آشفته سابقش تجدید نظر کند و فضا را بر افرادی که با چند «ابزار مبتذل» و «بدون خلاقیت» جیب مردم را خالی می‌کنند و برای خود تولید ثروت می‌کنند تنگ کند و ارائه محتوای سالم و در عین حال جذاب به مخاطب را دنبال کند.