محبوب صامد/ فیلیمو و همانندهای ایرانی‌اش را که می‌شناسید؟ اما نسخه قدیمی‌تر و جهانی آنها نتفیلیکس است.

نتفلیکس از سال ۱۹۹۷ در کالیفرنیای آمریکا، کارش را با وب‌سایت اجاره و فروش DVDهای فیلم و مجموعه‌های نمایشی آغاز کرد و هم‌اکنون در ۱۹۰ کشور جهان در دسترس است. برخی از آمارهای اینترنتی، فقط در سال ۲۰۲۱ درآمد  این شرکت را ۲۴.۹ میلیارد دلار برشمرده‌اند که ۵.۱ میلیارد دلار از این میزان، سود بوده است.

و اما نتفلیکس، مجموعه‌ و نمایشگاهِ عظیمِ فیلم‌های جهان از گذشته تا امروز است برای هر نوع مخاطب. خوشحال شدید؟! ... صبر کنید!!! 

این عجیب نیست که نتفلیکس حاضر شده از سود بالای خود به‌خاطر کاربرانِ در تحریمی مثل مردم ایران بگذرد؟! اما با توجه به این که هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی‌گیرد به این مسئله که طرح خواهم کرد توجه بیشتری کنید:

به جز اینکه برای جذب کاربران عادی طرح تماشای فیلم رایگان به تعداد محدود فراهم کرده، او ایران را جزو کشورهای تحریم شده مثل سوریه، کره شمالی و همچنین شبه جزیره کریمه به حساب نیاورده! (البته بعید نیست برای آنها هم برنامه‌هایی نداشته باشد اما بگذریم...) و این گربه نتفلیکس سخاوتمندانه در فرایندی ساده و باواسطه‌ی خورده نرم‌افزاهایی، امکان دسترسی رایگان به کل محتوایش را برای ما ممکن کرده که آموزش‌هایش در سطح وب به فارسی و به فراوانی موجود است!

بنابراین کاربران ایرانی که تعداد علاقمندان آنها به فیلم و سریال هم کم نیست مانند نوجوانان و جوانانی که اوقات فراغت زیادی دارند، مشتری‌های اصلی آن شده‌اند و به راحتی از نرم‌افزار نتفلیکس در شرایط تحریم استفاده می‌کنند!

در ادامه باید توجه شما را به مطلبی جلب کنم، گفته می‌شود این ابزار تماشای فیلم، تقریبا ۱۵ درصد از کل ترافیک اینترنت جهان را به خود اختصاص داده!!! البته اگر مخاطبش هستید اصلا جای نگرانی نیست چون نتفیلیکس از الگوریتم خاصی برای فشرده کردن حجم فیلم‌ها استفاده کرده یعنی تلاش می‌کند که همیشه مخاطب آن بمانید!

اما علت بالا بودن این رقم مصرف همان داده‌هایی است که هر ثانیه از حساب کاربر، برای سرورهای شرکت فرستاده می‌شود! یعنی در هر لحظه پیام‌هایی مبنی بر اینکه مثلا فلان کاربر چه ثانیه‌ای از فلان فیلم را مشاهده کرده، ارسال می‌شود! جمع زیاد کاربران نتفلیکس موجب انبوه شدن این داده‌های ارسالی به آن می‌شود که درنتیجه مصرف اینترنت از سوی نتفلیکس زیاد می‌شود!

پس هر بار که به سراغ فیلمی در آن‌جا می‌روید داده‌های شما، سلیقه، ساعت تماشای فیلم، میزان زمانی که در نتفلیکس وقت گذراندید و علاقه و گرایش شما به همراه اطلاعات مکانی و بسیاری از داده‌هایی که جواز برداشتش را قبلا از خود شما گرفته، برای گردانندگان این هیولا می‌فرستد!

به این ترتیب یک سلسله از اطلاعات قابل بررسی از شما در اختیار آنها قرار می‌گیرد که به وسیله آن، شما به عنوان مخاطب نتفلیکس با کمک روش‌های روانشناختی و بررسی داده، کنترل و هدایت می‌شوید! به علاوه فیلم‌های مورد نظر و با محتوای سیاسی مطلوب خودشان را به شما پیشنهاد می‌کنند؛ به عبارتی ذهن شما را به آسانی اسیر می‌کنند و به این ترتیب شما به عنوان مخاطب نتفلیکس به جایی می‌رسید که حتی با تاثیر از این فیلم‌ها حاضر می‌شوید که وطن‌تان تجزیه شود و حتی قید میهن‌پرستی، خانواده و عقاید محکمتان را بزنید.

در این مسیر نتفلیکس فرد را متمایل به رفتارهای غیر اجتماعی، غیرانسانی و کثیف چون هم‌جنس بازی ، شیطان پرستی و ... می‌کند و شخص اصلا متوجه نمی‌شود چه اتفاقی برایش افتاده است!

خب حالا معلوم نشد این دلسوزی از کجا می‌آید؟! رواج استفاده از این هیولا در میان جوانان ایرانی، برای سلامت جامعه و امنیت کشور خطرساز شده است! اما انگار مسئولان محترم هنوز زنگ خطرش را نشنیده‌اند...

 به جز آنچه مطرح شد، آن طور که پیش از این هم در مقاله دیگری در roubesh.ir عرض شد، فیلم‌های جهت‌دار و ضد فرهنگی نتفلیکس، خوراک اصلی فیلیمو و امثالهم هستند طوری که نمایش یک فیلمِ برگردان شده به فارسی (با زیرنویس فارسی یا صداگذاری شده) برای این سکوهای ایرانی احتمالا پر سودتر از هزینه برای تولید فیلم و برنامه‌های کذایی ساخت خودشان است!