این مسابقه نوعی آموزشِ در ضمن سرگرمی است. یاد دادنِ تشخیص درست از غلط آن هم در فضای غبار آلود، ویژگی اصلی این برنامه است. این که فرد تلاش کند حتی در هیاهوهای دروغین دیگران، راه درست را انتخاب کند. در عین این که مشاهدات و شواهد حقیقی و تمام حواس خود را مبنایِ درک درست و تشیخصش قرار دهد.

مهران رجبی مجری این مسابقه بسیار جذاب و سرگرم کننده و مبتنی بر خانواده است. حامد خانی اوشانی تهیه‌کننده مسابقه «خودمونی» در این مورد می‌گوید ایجاد فضای صمیمی و شاد در بین اعضای خانواده و به مقوله خانواده براساس فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مهم ترین هدف این برنامه است.

از حاشیه‌های به وجود آمده برای این برنامه، انتقاد فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به بخشی از این برنامه است که افراد باید در حالی که چشم‌شان بسته است، دست‌شان را داخل جعبه‌ای ببرند و با لمس این جانوران داخل جعبه بگویند که چیست ... ایجاد حالت ترس و اضطراب برای آن موجود زنده از سر و صدای زیاد داخل استدیو و محصور بودن آن جانور در جعبه‌ای که مدام دستی به داخل آن می آید و برمی‌گردد علت این انتقاد است. در واکنش به این گلایه، تهیه‌کننده این درخواست را از همه مخاطبان و اهالی رسانه داشت که بگذارید این مسابقه تلویزیونی چند قسمتِ دیگر جلو برود تا بهتر بتوانید در مورد آن قضاوت کنید.