نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت فرهنگ طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: خوشحالم که یک بار دیگر دور هم جمع شدیم تا درباره عملکرد یکساله وزارت فرهنگ و هم درباره مسیر آینده با هم گفتگو کنیم. از همه شما که در یک سال گذشته همراه ما بودید سپاسگزارم. هفته دولت را نیز به همه دولتمردان صدیق ایران تبریک گفته و یاد شهدای دولت را گرامی می داریم. امیدوارم خداوند در این مسیر ما را همراهی کند تا خدمتگزاران صدیقی برای اهالی فرهنگ و هنر باشیم. همچنین یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه را گرامی داشته بخصوص یاد شهدای اصحاب رسانه و شهیده باقری را گرامی میداریم. در این جنگ اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خوش درخشیدند و در همبستگی ملی که ایجاد شد و روایتی که شما از جنگ داشتید در حوزه داخلی و بین الملل موفق و چشم گیر بود و دستمریزاد به همه شما می گوییم.

وزیر فرهنگ نیز در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدای دولت، شهید رئیسی، شهید امیرعبدالهیان و شهدای جنگ ۱۲ روزه گفت: توفیقی است که برای بار دوم در کنار شما حضور دارم، چرا که این گفتگوها میتواند کمک کند به یک فضای روشنتر که مهمترین بخش اجتماعی کشورماست. به اعتبار حضور در هفته دولت، در ابتدا سعی میکنم چشم اندازی از عملکرد وزارت بیان کنم.

در مجلس هم ذکر کردم که دو تغییر ایجاد شده است، یکی تغییرات اجتماعی و دیگری فناورانه است. ایران حال حاضر با دهه های قبلی بسیار متفاوت است و تغییرات اجتماعی را اگر نبینیم راه حل هایمان متناسب با میدان نیست. تغییرات اجتماعی شاهد اتفاقات مختلفی بودیم. به یک نکته اشاره میکنم متاسفانه به علل مختلف سرمایه اجتماعی، نظام، حاکمیت در گروه های مرجع افول یافته در گروه های مختلف که یکی از آنها اصحاب رسانه است. این که حتما یک آسیب است همه توافق دارند. از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ در یک سال اخیر این بود که بتوانیم نسبت بهتر و تعامل بیشتری با اصحاب فرهنگ،هنر و رسانه داشته باشیم. به علل مختلف از جمله اتفاقات ۱۴۰۱ فاصله ای افتاد میان نظام حکمرانی با هنرمندان، سینماگران و حوزه های مختلف هنری، به دنبال مقصر نیستیم اما به نظر می آید باید تجدید نظر کرد هم در توسعه ایران و هم در رفع تهدیدات و اهمیت گروه های مرجع که چقدر حضور داشته باشند. در این یک سال اخیر که حتما رضایت بخش هم نبوده است و عمق گسست ها زیادتر بوده با اقداماتی که صورت گرفت به نظر می آید می شود این مسیر را رو به پیشرفت دانست، تا مشکلات حل شود. یکی در جشنواره های فجر ۱۴۰۳ ما شاهد اقبال وسیعتر هنرمندان بودیم. مسئله ای که قابل تردید و تشویق نیست. بخش وسیعتری از هنرمندان اگر نگوییم قهر، اما در جشنواره ها حضور یافتند. شاهد دوم نیز در اتفاق حماسه جنگ ۱۲ روزه بود. در این حماسه اقشار وسیعی از هنرمندان حضور یافتند و سهم قابل توجهی در مقاومت و دفاع ملی داشتند.

تعاملات وزارت فرهنگ در این حوزه بی اثر نبوده است، ما اولین جلسه را در هیات دولت روز جمعه داشتیم، جلسه بعدی در وزارت فرهنگ داشتیم. اینکه اتفاق بزرگی برای ایران پدید آمده و هنرمندان که جان ایران است کم نمی گذارند و آمدند پای کار و خوب هم آمدند. ما مسیر رویکردی خودمان را در بحث تغییرات اجتماعی که یکی ازآنها گروه های مرجع هستند و اصحاب فرهنگ و هنر، باب تعامل و ارتباط و حس اینکه وزارت فرهنگ خانه آنهاست ارتباط داشتیم نمیخواهیم بگوییم راضی هستیم اما مسیر را شروع کردیم. این یک ادعا نیست و شاهد آن جشنواره ها و این ۱۲ روز است. هنرمندان زودتر شروع کردند و یا اگر ما خواستیم استقبال کردند. به خلاف این تصور و تصویر که فاصله ها با گسست است و قابل اتصال نیست اینگونه نبود.

در اقدامات ما مسیری که در دولت دوازدهم مورد توجه قرار دادیم این بود که ایران فقط تهران نیست و باید تمام استانها را در تمام زمینه ها جدی بگیریم. تمام معاونت ها برش بودجه ای استانی خود را در سال ۱۴۰۴ ارائه کرده اند و هر معاونت موظف است که بگوید چه مقدار برای استان و هر استان چه میزان برای شهرستان در نظر گرفته است. شورای استانی سینما تشکیل شد و استانداران در هر استان شورای استانی سینما را تشکیل دادند و امیدواریم تا آخر شهریور حداکثر مهر این شورا را تشکیل دهند و بحث های زیر ساختی را دنبال کنند. طرح احداث سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار پیگیری می شود. کتابخانه های سیار در نهاد کتابخانه ها جدی شده است و ۱۶ کتابخانه داریم. 

زیر ساخت های استانی توجه بیشتری خواهد داشت در این یک سال ۲۴ کتابخانه و ۳ موسسه فرهنگی افتتاح شد، ۵ هنرستان زیبا در اوایل مهر افتتاح خواهند شد.

اقدام دوم بحث صندوق هنر و خدمات آن به هنرمندان است. واقعیت این است که ما شرمنده هنرمندان هستیم چرا که برخی هنوز در صندوق نیستند و حجم خدماتش کم است. اما خدمات صندوق به ۱۰۰ هزار عضوش حدود ۵۰ هزار بیمه تکمیلی است و ۱۰۰ میلیارد ماهانه پرداخت بابت خدمات خود به هنرمندان دارد. ما راضی نیستیم و نقص هایی داریم اما تلاشمان این بوده است که میزان ریالی را بیشتر کنیم و پوشش را نیز افزایش دهیم. ۵ هزار نفر عضو صندوق هستند و ۴ هزار نفر به بیمه تامین اجتماعی معرفی شدند. یکی از تلاش های ما عنوان بیمه فرهنگ و هنر در سازمان تامین اجتماعی ثبت شد و شاخص خود را دارند و با این عنوان در رده های کاری خود تعریف می شوند.

اقدام سومی که ما به دنبال آن هستیم؛ بحث تصویر ایران در فضای جهانی است. دشمنان ایران بعد از اتفاق و حمله دد منشانه بیشتر ماهیت خود را نشان داد تلاش در انزوای ایران و نمایش تصویری غلط از ایران بود. ما باید تلاش کنیم تصویری واقعی از ایران ارائه دهیم. ما کارهای مختلفی را در این یکسال با این نگاه انجام دادیم. سامانه سازمان فرهنگ و ارتباطات که دماوند نام دارد ۹ هزار محتوای چند رسانه ای با ایران در آن وجود دارد. طرح از ایران بگو تا الان بیش از ۱۵۰ هزار نفر را میزبانی کرده است که مخاطبان خود را در سطح جهان دارند و در این قسمت ما باید بتوانیم روایتگران غیررسمی بیشتری از ایران داشته باشیم. معاونت امور رسانه ای ما تلاش کرد تا رسانه های خارجی را جذب کند و در همین جنگ بیش از ۶۰ خبرنگار خارجی به ایران آمدند و تلاش شد تا آمدن این افراد کمک به تصویر کشیدن درست از جنگ ۱۲ روزه را در پی داشت.

بحث شفافیت در دولت دوازدهم با استقبال از نگاه‌های انتقادی همراه بود، تا هم از بروز فساد جلوگیری شود و هم به ذی‌نفعان کمک شود. در این دوره، پس از یک وقفه، بارگذاری تمامی اسناد اداری، برنامه‌های مختلف، قراردادها و موارد مشابه از سر گرفته شده است. جشنواره‌ها نیز مکلف به بارگذاری اطلاعات خود شده‌اند و دامنه این اقدام نسبت به گذشته بسیار گسترده‌تر شده است.

امسال، برنامه بودجه وزارت فرهنگ به‌صورت جزئی و دقیق در سامانه بارگذاری خواهد شد و به‌صورت شفاف در دسترس عموم قرار می‌گیرد. در این فرآیند شفاف‌سازی، خود را در معرض نقد قرار می‌دهیم، چراکه معتقدیم نقد، هدیه‌ای الهی است. قرار گرفتن در مسیر شفافیت، با خرد و فکر جمعی همراه می‌شود و فرصتی جدی برای پیشگیری از فساد فراهم می‌کند.

یکی دیگر از اقداماتی که در حال انجام است، مربوط به حوزه موسیقی، سینما و تئاتر است؛ جایی که با دو مشکل اصلی اقتصادی مواجه هستیم. اول اینکه، مصرف فرهنگی در سبد خانوار به‌طور کلی پایین است و در سال‌های اخیر، این میزان به‌طور محسوسی کاهش یافته است. طبق آمار مرکز آمار، در سال ۱۴۰۲ به شکل عجیبی شاهد افت مصرف کالاهای فرهنگی بوده‌ایم. وقتی به حوزه‌هایی مانند کتاب، سینما و موسیقی می‌رسیم، این افول شدیدتر است. این کاهش، در شرایط تورمی کشور و با توجه به طبقه‌بندی نیازهای جامعه، کاملاً طبیعی است.

مشکل دوم در حوزه اقتصاد فرهنگ، کمبود نقدینگی و پایین بودن گردش مالی در این حوزه است؛ به‌گونه‌ای که نسبت به دیگر حوزه‌ها، جریان پول در این بخش بسیار محدودتر است. در طرح «فرهنگ‌کارت» که هم‌اکنون در گام اول خود قرار دارد، تلاش شده بخشی از این مشکل کاهش یابد. برای این منظور، ۱۰۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده‌اند تا کارت اعتباری ۱۵ میلیون تومانی بدون سود دریافت کنند و بتوانند در حوزه فرهنگ خرید داشته باشند. این خرید شامل کتاب، موسیقی، تئاتر و سینما خواهد بود و بازپرداخت آن به‌صورت اقساط شش‌ماهه انجام می‌شود. این طرح با همکاری بانک ملت اجرا شده و امکان خرید اعتباری را در حوزه‌های فرهنگی فراهم می‌سازد.

بحث صندوق همیار فرهنگ و هنر  با مجوز بورس انجام خواهد شد و موسسه توسعه فرهنگ و هنر این کار را پیش برده است. این صندوق تامین منابع مالی صنایع خلاق را در بر میگیرد که شرکت ها و افراد حقیقی میتوانند سرمایه گذاری کنند و سود بانکی تضمین شده خواهد داشت و از طریق این پول برای صنایع خلاق فرصت فرهنگی فراهم خواهیم کرد. بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه فرهنگ در حوزه اقتصادی است و در بحث زیرساختی این مشکلات را تلاش می کنیم از این طریق برطرف کنیم تا شرکت ها و اشخاص حقیقی انجام دهیم. 

گام بعدی ما ارائه شناسه آثار هنری خواهد بود.، چرا که آثار فرهنگی ما  شناسه ندارند و ارزش اقتصادی روشنی هم ندارند. هنرمندان آثار نفیس خود را میتوانند با این شناسه پیش ببرند و با لایه های امنیتی این شناسه ها فراهم شده است. در هر شناسه گرایش اثری،نام هنرمند، ابعاد، تاریخ و مشخصات مالک تعیین شده است و وزارت خانه این ارزش گذاری را انجام میدهد تا بتواند حتی بعنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد که به ردیابی آثار هنری نیز کمک میکند.  

چند رویداد مهم نیز رخ داده و یا  پیش رو داریم که اتفاقات خوبی هستند. فلوشیب کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال انجام شد ۲۹ ناشر از ۲۴ کشور آمدند و ۱۶۴ قرارداد امضا شد. کاری که شروع شد و کتاب ایران در فضای جهانی فرصت حضور یافت که از نظر فرهنگی و هنری برای ما اهمیت دارد و فرصت های ما در حوزه کودک و نوجوان خیلی بیشتر است. این زمینه ای برای آغاز اتفاقات خوب بیشتر است. کار خوب دیگری که انجام شد در موزه هنرهای معاصر است که گنجینه با افتخاری است اما مغفول مانده بود و کمتر کسی میدانست درآن چیست. دو نمایشگاه پیکاسو در تهران را داشتیم که جمع قابل توجهی از مخاطبان را با موزه ها آشتی داد و ما شاهد صف بستن جلوی درب موزه ها بودیم و دیگری نمایشگاه آثار زنان بود که بسیار قابل اعتناست و موزه هنرهای معاصر پوست اندازی کرد.

رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود با واژه سازی سپر پولادین اتحاد مقدس شعار ندادند بلکه امروز یک رویکرد وجودی است و همه ما ایرانیان در کنار هم، باید تلاش کنیم برای ناکام گذاشتن طمع بیگانگان؛ کسانی که دراین مدت بی تردید میخواستند چیزی از ایران نباشد و در این زمینه با مقاومت ملت و دفاع نظامی خوب ناکام ماندند. ضربه زدند و لطماتی وارد کردند و عزیزانی شهید شدند اما رویاهای آنها بالا بود و در آن ناکام ماندند امیدواریم در زیر چتر این سپر پولادین اتحاد مقدس برای ایران کار کنیم و گام برداریم.امیدوارم جلسه ما نیز در این راستا باشد.

گلاویژ نادری از روزنامه سازندگی با بیان این که هنرمندان به دلیل عرق ملی در ایام جنگ ۱۲روزه حضور یافتند و احساس وظیفه کردند تا در این میدان حضور داشته باشند درباره گزارش های تحلیلی انتقادی رسانه ها در حوزه های مختلف و تناقضاتی که درباب شفاف سازی وجود دارد پرسید. 

وزیر فرهنگ پاسخ داد: ما نقش اساسی در حوزه حضور هنرمندان نداشتیم و جانمایه اصلی عرق ملی خود هنرمندان است. وزارت فرهنگ باید نسبت به نقدهای تحلیلی که بیان کردید، توجه کنیم و این حرف درستی است. اما درباره شفافیت متاسفانه در دولت سیزدهم تعویقی داشتیم و دوباره در دولت چهاردهم راه افتاده است و ممکن است آمارها در مراکز مختلف تفاوت هایی داشته باشد و خطاهایی پیش آید. اما معاونین وزارت و مجموعه باید به نقدهای تحلیلی توجه داشته باشند. مواردی که نقد صورت گرفته و پاسخی داده نشده است باید دنبال شود و معاونین مربوطه پاسخ دهند.

نرگس کیانی از خبرآنلاین نیز درباره حضور خبرنگاران خارجی در ایام جنگ ۱۲ روزه پرسید و وزیر فرهنگ بیان کرد: ما کمیته مشترکی در معاونت رسانه ای داشتیم که خوب کار کرد و در هماهنگی با وزارت خارجه و نهادهای امنیتی بود. برداشت ما این بود که آمدن رسانه های خارجی و سردبیران و خبرنگاران شناخته شده به روایت درست از ایران کمک میکند و این بمباران رسانه ای علیه ایران با حضور آنها ترک بر میدارد. این کمیته در حال فعالیت است و هماهنگی خوبی میان ما وجود دارد که یکی از محصولات آن حضور این ۶۰ خبرنگار بود و ادامه خواهد داشت و این مسیر همین است. سطح اشخاص قابل اعتنا بود و پژواک های رسانه ای قابل توجهی داشتند. این را یک رویکرد می دانیم تا مسیر سریعتری برای رسانه های خارجی داشته باشیم.

محمدرضا اسماعیلی از خبرگزاری فارس درباره تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چابک سازی آن پرسید و وزیر فرهنگ اظهار کرد: در برنامه ششم و هفتم توسعه بحث چابک سازی وزارت خانه ها و سازمان ها و کاهش فضای ساختاری و یا بازخوانی این فضا مطرح شد و در برنامه هفتم رقم ۲۰ درصدی اعلام شد. این امر در دولت دوازدهم نیز مطرح بود و در وزارت فرهنگ شش معاونت داشتیم در همان دوره مطرح شد تا این کار انجام شود و اواخر دولت دوازدهم با شیوع کرونا، نامه ای نوشتیم تا در این شرایط این طرح متوقف شود، در دولت سیزدهم نیز به جد دنبال شد و بحث جدی نیز همین حوزه ساختاری بود تا به ۵ معاونت برسیم. ما در مقابل یک الزام قرار داشتیم. در حوزه دفتر و اداره کل نیز برداشت دوستان در اداره استخدامی از نظر جایگاهی دیده شد و از نظر بودجه یکسان هستند و به برنامه ها بستگی دارد. تعبیر عبارتی است که وجوه سیاستی و حاکمیتی مهم هستند.

میترا لبافی نژاد از خبرگزاری صداوسیما درباره فعالیت‌های مانده دولت قبل بخصوص حوزه کتاب پرسید و وزیر پاسخ داد: در دولت چهاردهم بخش قابل توجهی از کاغذ مازندران در حوزه کتاب های درسی بود و در حوزه نشر مقدار کمی ازآنها استفاده شد. اینکه مقبول بود یا نبود بحث دیگری است که باید شما از ناشران جویا شوید. بخش اصلی جریان کارخانه کاغذ مازندران در حوزه درسی بود. پس از آن وزارت آموزش و پرورش استدلال های فراوانی داشتند که کاغذ مازندران به درد کتابهای درسی نمیخورد و پیگیر واردات کاغذ داشتند. بنابراین در حوزه نشر این کارخانه خیلی حضور جدی نداشت و کارخانه به مسیر ماقبل خود بازگشت. معاونت فرهنگی بازدید از کارخانه های کاغذ دارند و پیش از این کاغذ نشر و درسی در یک حوزه بودند و در تلاش برای وارد کردن کاغذ هستند.ما به تنهایی کارمان سخت است چرا که حجم کاغذ نشر آنقدر نیست که از بسته بندی و کارتن سازی و مقوا به کاغذ برسند.

زهره سعیدی از خبرگزاری آنا نیز درباره چارت وزارت فرهنگ و چابک سازی آن و عدم اطلاع مدیران وزارت خانه پرسید و وزیر فرهنگ توضیح داد: درباره زیرشاخه معاونت های مختلف  مطلع بودند. درباره برداشتن دفتر مطالعات همه معاونین می‌دانستند که قرار است به پژوهشگاه منتقل شوند. وزارت فرهنگ  پژوهشگاه داشت. متاسفانه ما  در سیستم ما افزوده می شود اما قبلی برداشته نمی شود. با این استدلال دفاتر مطالعات معاونان حذف شد. در حوزه دفتر نیز نکاتی رفت و برگشت داشت و دوستان از ساختارها اطلاع داشتند.

مجید پودکار از روزنامه جمهوری اسلامی درباره انتشار ویدیوی یکی از بلاگرها در مورد فردوسی پرسید که وزیر در پاسخ گفت: فردوسی هزار سال است که شناسنامه و هویت ملت ایران محسوب می‌شود و با این‌گونه سخنان، نه از اعتبار او کاسته می‌شود و نه خدشه‌ای به جایگاهش وارد خواهد شد؛ بلکه بر شأن و اعتبارشان افزوده می‌شود.

مرجان محمدی از  طلایه داران خبر درباره خروج حرفه خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و درباره تعدیل خبرنگاران پس از جنگ 12 روزه پرسید، وزیر فرهنگ گفت: فضای تامین اجتماعی به این شکل است که تا میتواند مشاغل سخت و زیان آور را کاهش دهد. مشکلات صندوق ها را مطلع هستید، اما موضع ما این است که خبرنگاری جزو مشاغل سخت است و مباحثاتی در این حوزه داشتیم. بسیاری فکر میکنند که با ورود تکنولوژی کار رسانه راحت شده است اما تلاش میکنیم تا این اغنا را ایجاد کنیم و شما نیز باید این دغدغه مندی را داشته باشید چرا که پول ها کم شده است و مشاغل سخت نیز کاهش یابند. اما شما باید این نگاه را تغییر دهید. در ایام مختلف خبرنگاران مشغول کارهستند و باید این تصویر که چرا خبرنگاری شغل سختی است، به درستی ارائه شود.

پریسا سیدیان از خبرگزاری ایسنا درباره استفاده از هنرمندانی که در کشور هستند و سکوت خود را شکستند و هنرمندان خارج نشین پرسید، وزیر پاسخ داد: نه من بلکه روسای قوا در این باره صحبت کردند. ما از این نقطه به بعد وطن دوست و وطن فروش داریم. عده ای نشان دادند که چطور جانمایه وطن دوستی دارندو این غفلت از ما بود اما از جنگ تحمیلی 12 روزه آرایش ملی باید در تمام حوزه ها تغییر کند. آنهایی که وطن دوست هستند فرصت های تعامل و کار برایشان فراهم شود در داخل و خارج از کشور فرقی ندارد. این نگاه در راس حاکمیت و سران قوا وجود دارد، عده ای حاضر نیستند پرونده ها را صفر کنند تا کشور در مقطع جدید قرار گیرد. ادبیات رهبر انقلاب، رئیس جمهور، رئیس قوه مقننه، قوه قضاییه و دیگر عزیزان در راس تصمیم گیری کاملا مشخص است اما گاهی افراد در بدنه و رده های میانی تلاش میکنند تا مانع تراشی کنند. ما در یک دوره طلایی از نظر انسجام ملی قرار داریم و باید وطن دوستان در کنار هم با گرایش ها و سلیقه های مختلف قرار گیرند چرا که خطر بیخ گوشمان است. ما آتش بس نداریم توقف آتش است، خطری است که ممکن است رخ دهد و اگر این ۱۲ روز را فراموش کنیم به ایران و خودمان خیانت کردیم چرا که این اتفاق میتواند دوباره تجدید شود. همه باید در کنار هم قرار گیریم و تعبیر زیبای رهبر انقلاب در سپر اتحاد مقدس همانطور که گفتم شعار نیست، مقدماتی شروع شده است و کارهایی انجام شده برخی از افراد همچنان آماده نیستند ولی نگاه ما این است که وطن دوستان داخلی و خارجی کنار هم قرار گیرند.  درخواست ها را دنبال کردیم و دربرخی موارد خودمان رجوع کردیم که زمینه افراد در چه سطحی است.

فاطمه کربلایی از برنامه تلویزیونی هفت، درباره فیلم قاتل و وحشی و رفع توقیف آن پرسید و وزیر فرهنگ تاکید کرد: قاتل و وحشی عمده ترین مسئله آن مشکل شرعی است چرا که بازیگر اصلی فیلم موهای سر را تراشیده و بازی کرده است.  در نمونه های قبلی بازیگر اصلی که کل زمان فیلم درگیر باشد و با همان شکل بازی کند نبوده است. خانم فریماه فرجامی در فیلم سرب یک سکانس حضور دارد اما در فیلم قاتل و وحشی در کل زمان فیلم این حالت وجود دارد. همچنان این مشکل وجود دارد ، ما در شورای پروانه نمایش یک روحانی ناظر داریم و معتقد هستند که این مشکل پابرجاست و تا الان این مشکل از این زاویه حل نشده است.

بهناز شیربانی از روزنامه شرق نیز درباره اوضاع کاغذ مطبوعات پرسید و سید عباس صالحی گفت: مسئله کاغذ از لحاظ ثبت سفارش انجام شده بود اما دو اشکال داشت. اول بخشی از آن کاغذ ثبت سفارشی این بود که کاغذ مطبوعات نبود و چون عنوان این بود خیالمان راحت بود، اما بخش دوم به فضای جنگ برخوردیم و ثبت سفارش و رفت و برگشت ها که وقفه ای ایجاد شد. جلسات مختلفی دوستان در معاونت رسانه ای با وزارت صمت داشتند تا سرعت در ترخیص انجام گیرد و ثبت ها نیز سریعتر انجام شود. برخی از این کاغذها مصارف دیگر هم دارند و باید نظارت شود تا به مطبوعات برسد. امیدواریم که مجدد شاهد این اتفاق نباشیم.

ابوالفضل جواهری از سینماپرس درباره برنامه راهبردی دولت پرسید. وزیر پاسخ داد: ما چهار برنامه در وزارت فرهنگ در نظر گرفته‌ایم که شاخص‌هایی دارد و تلاش می‌کنیم برنامه بودجه ۱۴۰۴ نیز بر همین اساس تنظیم شود. درباره انتصابات نیز سعی کرده‌ایم از دایره وسیع‌تری از نیروها استفاده کنیم و صرفاً به همکاری‌های قبلی بسنده نکنیم. با این نگاه، طیف‌های وسیع‌تری را متصل به خانواده وزارت فرهنگ کنیم که طبیعی است باید زمان بگذرد. برخی درخشیدند و برخی مورد نقد قرار گرفتند، اما باید زمان بگذرد تا این عناصر جدید بتوانند فرصت‌هایی ایجاد کنند و پیش بروند.

کیانا تصدیق مقدم از روزنامه فرهیختگان درباره چابک سازی پرسید و وزیر پاسخ داد: ادبیات سازمان اداری و استخدامی به شکلی است که باید حکمرانی فرهنگی را مراقبت کند. بنابراین علاوه بر اهمیت اجرا سیاست ها و  حکمرانی است و دفتر را قرار دادند که به نگاه حاکمیتی و سیاست ها اهمیت می دهد و به معنای کاهش بودجه و یا کم شدن اعتبار مدیران نخواهد بود. در مدیریت قرآنی بحث متفاوت است.

احمد دورسون از خبرگزاری آناتولی درباره روابط ایران و ترکیه و فرصت های پیش رو پرسید و وزیر فرهنگ گفت: روابط ما با ترکیه در همه حوزه ها خوب است و سالهاست که این روابط وجود دارد. دولت چهاردهم نیز با همین نگاه کار را پیش برده است. نگاه ایران و بخصوص شخص رئیس جمهور به طور خاص به همسایگان نگاه ویژه است چرا که همسایه نیستیم بلکه خانواده هستیم. مرزهایی کشیده شده اما از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار به هم نزدیک هستیم. به دلیل شهادت رئیس جمهور فقید و تغییر دولت استفاده جامعی در سال ۲۰۲۵ نشد این اتفاق پیش برود. اما برنامه ما با ترکیه گسترده و عمیق است. در حوزه رسانه ای مراوده پیوسته ای داشتیم و در وزارت فرهنگ نیز به همین شکل است. در فلوشیپ نمایشگاه کتاب نیز همکاری خوبی از سوی دوستان ترک صورت گرفت و این مسیر آغاز شد امیدواریم این عقب ماندگی را با امتداد بخشی جبران کنیم.

فرهاد سپندار از آخرین خبر درباره توییت وزیر فرهنگ درباره اصلاح مدیریتی و اهمیت تغییر ساختار پرسید.وزیر گفت: ابتدا از صداوسیما تشکر میکنم که در ایام جنگ همراه ما بودند و تلاش کردند تصویر خوبی به نمایش بگذارند و رسانه قطع نشد. این زحمات رسانه ملی بود و باید قدر دانست. نکته ای که وجود دارد و امیدوارم سوتعبیر نشود این است که پساجنگ با پیشا جنگ تحمیلی دو فضای متفاوت است و ما باید نظام حکمرانی عام  را با نگاهی جدید پیش ببریم. نظام حکمرانی فرهنگی نیز نباید به مانند گذشته باشد. صداوسیما جایگاه خاصی دارد و در طول ایام جنگ نیز نشان داد که با وقوع جنگ مجموعه مخاطبان افزایش یافت و بخش مهمی از وحدت، انسجام و گفتگوی ملی میتواند در رسانه اتفاق بیفتدو با رسانه ملی باشد. رسانه ملی پسا ۱۲ روز با پیشا ۱۲ روز باید فرق کند و نمایه های اندکی دیده شد که کافی نیست؛ سهم جدی تری در انسجام ملی و پوشش سلیقه ها و اقشار مختلف و مراقبت از عدم شکست وحدت ملی باید باشد. این نگاه من است در همه حوزه ها که باید پسا جنگ و پیشا جنگ را ببینیم و وظیفه رسانه ملی ایجاب میکند که نوعی دیگر درشیوه تدبیر و مدیریت نگاه داشته باشد.

بهنام ناصری از روزنامه اعتماد درباره ساختار صدور مجوز کتاب پرسید و وزیر بیان کرد: شفافیت در ثبت مجوز کتاب را داریم این که هر کتاب کی آمده است و معاونت فرهنگی بداند که این کتاب چه مدت زمانی پشت بررسی میماند و اگر کتابی بیش از شش ماه در صف مانده است این فاصله را کاهش دهیم و بتوانیم پاسخگو باشیم. نکته دوم علاوه بر ناشر وقتی اثری ثبت می شود نویسنده هم بتواند دسترسی داشته باشد که کتابش چه مسیری را طی میکند. گاهی اوقات ناشر سرمایه مالی ندارد و یا اولویت برایش وجود ندارد و  نویسنده فکر میکند کتاب در  وزارت فرهنگ مانده است. این دو اتفاق مسیر پاسخگویی ما را بیشتر میکند.  

در دوره قبل شورای بزرگسال داشتیم که دوره سه ساله آنها تمام شد و الان جمعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شورای نظارت بر آثار بزرگسال و همچنین کودک و نوجوان معرفی کردیم. از آنجایی که شورای عالی تصمیم گیرنده است ما نامه را ارسال کرده ایم و امیدواریم ترکیبی که مدنظرماست بتواند نظرها را جلب کند و شرایط مشخص تری داشته باشیم و با همین شرایط سرعت عمل بیشتری فراهم شود و از رویه سلیقه ای درآید. 

از دوستانی که در حوزه کتاب فعالیت دارند میخواهم که جلسه ای با آقای جوادی داشته باشندو صرفا درباب ممیزی صحبت کنند تا به تجمیع و نظرهای یکسان برسیم.

لیلا ضامنی از خبرگزاری شبستان درباره نقش مساجد در جنگ ۱۲ روزه و توسعه و تقویت کانون‌های فرهنگی مساجد پرسید و وزیر فرهنگ تاکید کرد: مساجد نقش مهمی دارند و وزارت فرهنگ یکی از عناصر قرارگاه ملی را مسجد قرار داد. آقای رئیس جمهور مسجد را یکی از محورهای اصلی هر محله می داند و این که نقش آنها احیا شود و مساجد که در ایام جنگ تحمیلی ۸ ساله نقش مهمی داشتند بتوانند بازگشت داشته باشند. وزارت فرهنگ پای ثابت این مسیر است و در جلسات متعددی که داشتیم با حضور آقای رئیس جمهور تلاش های قابل توجهی انجام شد. ۱۰ هزار مسجد شناسایی شد تا بحث امداد و مقاومت اجتماعی پیگیری شود و برش قابل توجهی در این مسیر پیدا کرد. در گفتگوهای قرارگاه ملی مسجد در حوزه روایتگری اجتماعی صحبت شد تا از طریق رسانه و هنر ایده هایی داشتند که در حال تعقیب است.

عبدالغفور سیغانی از خبرگزاری صدای افغان(آوا) نیز درباره جامعه افغان و ظرفیت آنها صحبت کرد، وزیر فرهنگ بیان کرد: ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشور فارسی زبان هستیم و نخ تسبیح اتصالمان نیز همین است که ریشه در اعماق تاریخی و فرهنگی دارد. مفاخر مهمی در میان مهاجرین داریم و همچنین در کشور افغانستان اما ادبیات و زبان فارسی حلقه مشترک ماست و در هر حوزه ای که به این حوزه مرتبط است ایران و افغان ندارد همه زیر پرچم ادبیات فارسی هستیم. همه برنامه های وزارت فرهنگ که در حوزه ادبیات و شعر است و زیر شاخه ادبیات فارسی است حتما عزیزان افغانستانی مهاجر و مقیم در ایران و خارج از آن حضور دارند. بزرگانی از شاعران افغانستانی از گذشته تا امروز داریم که در کشور ما بیگانه نیستند و بخشی از این وطن پارسی هستند و همکاری ها ادامه خواهد یافت.

...ادامه دارد