زهرا خندان / پیشنهاد میشود برای درک بهتر این کلک رسانهای؛ برنامهی سمت خدای ۶ مرداد ۱۴۰۴ را از آدرس زیر در تلوبیون ببینید:
http://www.telewebion.ir/episode/0x13fa6c6f
دیدن دوباره این فیلم به شخص این خانم هم توصیه میشود!
تعداد دنبالکننده (فالوور) و پخش شدن کلیپهایشان در گمان خودشان، شاخصی برای «مرجعیت فکری» بودنشان بین ملت شده! متاسفانه این مرض، بین بازیگرانِ عرصهی مجازی شایع شده است!
بازیِ رسانه هم همیشه داغ است! امان از تقطیع و امان از تحلیل بر مبنای تقطیع!
خانمی معروف از معروفانه، سوژهای یافته برای تاختن! از قضا این تاختن، بازی برد برد است! زیرا به واسطهی تقطیع و مغلطه، دلسوزان امربهمعروف و نهیازمنکر به میدان میآیند، از سوی دیگر دلسوزان روحانیت و از دیگر سو متعجبین آزاده از این همه بیادبی تهییج میشوند! همه و همه «دیدهشدن» را نتیجه میدهد و در گُمان این جماعت، دیدهشدن یعنی ما، جهتدهنده به افکار مردم به ویژه مذهبیان هستیم!
این خانم! «حجتالاسلام پناهیان» را متهم به بازی با کلماتی میکند که خود استادانه آن را به کار میگیرد! با چاشنی بیادبی متداول در قشری معلومالحال این «روحانی پرسابقه» که در کادرسازی برای انقلاب فعال است را به غرضورزی نسبت به حکم شرعی امربهمعروف و نهیازمنکر متهم میکند و با طعنه، نسبت به «حوزههای علمیه» میتازد که "آقای پناهیان کجا عمامه گذاشتید که این مسائل را بهت یاد ندادن یا یاد دادن"!
در اوجِ فیلمش برای تهییج مخاطبین با تغییر تنصدایش، به «ستادهای امربهمعروف و نهیازمنکر» امر میکند که علیه ایشان شکایتی تنظیم کنند!
باید از ایشان خواست اگر بدنبال معروفی از جنس امربهمعروف و نهیازمنکری هستید! دوباره فیلم تولیدی را ببیند حداقل خودشان را از ادبیات زشت و گستاخی نامطلوب نهی کنند و به دیدن کامل فیلم امر کنند!
آیا از خودشان خجالت نکشیدند که از کل فیلم با تقطیع چندثانیهای این خلاصه را به مخاطبین ارائه دادند که حاج آقا پناهیان بدنبال این است که هزینهدادن برای امربهمعروف و نهیازمنکر را نفی کند! و در آخر با خطابی طنزآلود به ایشان میگویند، "ما مردم منتظریم بدونیم؟!"
اگر منتظرید کل فیلم منتشرشده را ببینید!
در این قسمت از برنامهی وزین «سمت خدا» که مورخ ۱۴۰۴/۰۵/۰۶ پخش شد، ایشان به موضوع مهم «هویت جمعی» و رابطهی آن با «عزتمندی» پرداختند و در دقایق ابتدایی با بیانی طوفانی یک امربهمعروف کلان کردند که:
"به کسی که احساس خودتحقیری اجتماعی دارد نباید پست داد"
و آن را شرح میدهند!
شاخص «عزت و کرامت نفس» را به عنوان مهمترین شاخص در تربیت خوب بیان میکنند که اگر نباشد حتی ظواهر دینداری با تغییر شرایط خطرناک میشوند. برای این نکتهی ایشان، چندین مثال در ذهن مخاطب هوشیار و بیدار میآید شاید جدیدترینشان نصیری کیهاننویس باشد!
از «اربعین» به عنوان یک «موتور ایجادکنندهی عزت و کرامت» مثال زدند که در آن هویت جمعی شکل میگیرد و در ادامه با آیاتی از قرآن به «استخفاف قوم» توسط فرعون اشاره میکند که اگر قومی عزیز نباشد، برده میشود و در ادبیات قرآن این قوم به استخفاف رفته، فاسق خوانده میشود زیرا نباید به استخفاف تن دهد!
حدود سه چهارم برنامه تمام شد! که بحث میرسد به «راز پیدای سیدالشهدا»!
رمز فداکاری را «هیهات منالذلة» بیان کردند همان شعاری که امام در کربلا سردادند و شاخص اصلی در صحنهی کربلا را «عزت» مطرح نمودند، «نماز» و «امربهمعروف و نهیازمنکر» را به عنوان شاخصهای فرعی در این حرکت مطرح نمودند که باید در دههی محرم تمرکز بر روی «عزتمندی» باشد و هویت جمعی را حول آن بنا نمود!
راستی! «ستاد اقامهی نماز» هم میتواند علیه حجتالاسلام پناهیان شکایتی تنظیم کند چون قبل از امربهمعروف و نهیازمنکر از شاخص نماز اسم بردند؟!
بهتر است دختری که چندکتاب را در کلیپش نشان میدهد و به قسمتهایی از آن کتابها استناد میکند، عمق یافتن را نیز تمرین کند!
در برخی از دیدگاهها که دیدگاه «مقام معظم رهبری» در کتاب «انسان دویستوپنجاه ساله» نیز تاییدکنندهی آن میتواند باشد: یکی از مهمترین مصادیق امربهمعروف و نهیازمنکر، «تشکیل حکومت توسط ائمهی اطهار» مطرح شده است.
ممکن است حجتالاسلام پناهیان با توجه به سابقهشان در علم و دین، خروج امام و بیان امام را اینطور تعبیر کنند که وقتی حضرت به کربلا آمدند و مردم همراه نشدند! از آنجاییکه برای تشکیل حکومت، «همراهی مردم» علت میباشد پس این مصداق از امربهمعروف و نهیازمنکر که از ابتدا دنبالش بودند، منحل میشود اما «هیهاتمنالذلة» هیچگاه ترک نمیشود! زیرا زندگی با ذلت به جهت بیعت با یزید در مقابل عاقبتی چون شهادت، در سیرِ زندگی عزتمندان قابل پذیرش نخواهد بود.
جالبتر آنکه حجتالاسلام پناهیان پیشنهاد میدهند دههی امربهمعروف و نهیازمنکر مطابق شود با «یومالترویه» که زمان خروج امام و بیان ایشان است و دهه محرم، دهه عزت شود!
آیا این پیشنهاد ایشان را نمیتوان حمل بر این کرد که معتقد به «امربهمعروف و نهیازمنکر» هستند فقط با توجه به شاخصهایی که گفتند، نامگذاری ایام را منطبقتر با آن شاخصها برشمردند؟!
راستی این جملهی کلیدی ایشان که گفتند "پیشتازی زنان سبب رونق اربعین به این صورت شده است" توجه کردید؟! آیا این خودش امربهمعروف و جهتدهی فکری برای به جریان انداختن ظرفیتهای زنانه در سوی اقتدار تمدن اسلامی نیست؟!
طبق فرمودهی مقام معظم رهبری، «مرجعیت فکری برای ملت باید با علما و حوزههای علمیه باشد» نه کیاسان رسانهبلدی چون شما. اگر ناآگاهانه به قصد خیر این کار را کردید، باید بدانید که این اعمال شما تکمیلکنندهی کلیپهای هجو علما و روحانیت رسانههای غیرهمسوست! پس نکنید! اگر بدنبال امربهمعروف و نهیازمنکر هستید پس باید بدانید که پایههای این دو امر مهم بر روی شانههای حوزههای علمیه و علما در طول تاریخ شیعی بنا شده است پس با تخریب غیرمنصفانه، تیشههایتان را به این درخت تناور نزنید که زیانش فقط برای ملت خواهد بود!
در پایان اشاره به این نکته خالی از لطف نیست، در این سالها «حجتالاسلام پناهیان» در واژهسازی و مفهومسازی آن واژه طبق حوادث مهم تاریخ شیعی ورود بسیار جدی داشتند! گاها در حوادث مهمی چون کربلا که ذوابعاد است و چندعلیتی، تقلیل برخی واژگان و وزن دادن به واژهای دیگر ممکن است برای مخاطبینی که با ادبیات ایشان آشنایی کامل ندارند موجب خلط مبحث شود. در این مورد نیز میتوان گفت: هیهات من الذلة از کدام ذلت مدنظر است؟ جز ذلتِ پذیرش بیعت با حاکمی چون یزید و حکومت موروثی منحرفی چون اموی؟! پس شاید بتوان گفت این عدم پذیرش ذلت نیز خودش مصداقی از امربهمعروف و نهیازمنکر باشد و حداقل در این حادثهی مهم تاریخی قابل تطبیق باشد! و «هزینهای چون فدا شدن جان امام» به گواه زیارت اربعین به جهت نجات مردم از جهالت و ضلالت و تحیر بوده است، نیز مصداقی از امربهمعروف و نهیازمنکر تاریخی است که لازمهی این نجات تاریخی، سختی تحمل غیوران عالم بر اسارت بهترین زنان خلق توسط اشقیا بوده است!
اگر در واژهسازی توجه ویژه به متن حادثهی تاریخی داشته و تطبیق چندوجهی انجام شود، نتیجه بهتر خواهد بود، هرچند که باز باید اذعان نمود که ایشان از نظر علمی و عملکردی در حوزهی کادرسازی و واژهسازی بسیار باتجربهتر هستند و شاید در مقابل این عرائض حقیر نیز ابعاد دیگری مدنظرشان باشد.