زهرا خندان /مدیران فرهنگی ترکیه طرح عملیات میکنند و مدیران ایرانی مشق خواب؛ اینبار با عنوانی صریح به اسم زنِ روز! تهیهکنندگان ترک، بعد از پخش «عشق ابدی» از سکوی (پلتفرم) یوتیوب، برای پخش «مسابقهی زن روز» برای مخاطبین ایرانی آماده میشوند! تغییر شیوهی این پولپرستان شهوتساز، از پخشهای ماهوارهای به پخش در سکوهای اینترنتی، یک تغییر هوشمندانه و مخاطبآفرین است! تهیهکنندگان ترک در حالت خوشبینانه برای پول این کار را میکنند اما در نگاهی واقعبینانه نسبت به عملکرد دولتِ همسایه میتوان آن را جزوی از عملیات هوشمندانهی آتاتورکزادگان دانست!
متوهمان امپراطوری عثمانی که سالها با نوع نگرش و عملکردشان سبب شدهاند مردمان و به ویژه زنانشان، خاصیت الگودهی خود را از دست بدهند و بیخاصیت شوند، بهدنبال بیخاصیت کردن مردم به ویژه زنان ایرانِ اسلامی هستند!
«مسابقهی زن روز» در پیشپردهاش (تیزر) اینگونه معرفی میشود:
مسابقهای با ده شرکتکنندهی قوی و باانگیزه در شروع ماجراجویی جدید در ویلای زن روز، در مسابقهی زنانی که به استایل خود باور دارند و میگویند کتاب مد را خواهم نوشت، آغاز میشود. این مسابقه همانند مستندمسابقهی عشق ابدی از سکوی یوتیوب منتشر خواهد شد و از قضا تهیهکننده این برنامه همان تهیهکنندگان ترک عشق ابدی هستند!
شاید بتوان این تیزر را اینگونه ترجمه کرد:
مسابقهای که در آن تهیهکنندگان ترک فهمیدهاند با استفاده از حضور مهاجرین ایرانی در این کشور، میتوانند با ساخت برنامههایی، یکهتازیِ زنان ایرانی در هویت و تاریخسازی و الگو بودن برای سایر زنانِ جهان در قامت زنان آزاده را بشکنند و آنان را در حد یافتن دوستهای پسر (پارتنر) و طنازی برای آنان و سرگرم شدن در صنعت مد و عرضهی جسمی و جنسی خود، معرفی کنند.
و از قضا با پخش این تولیدات از سکوی یوتیوب و دسترسی راحت توسط مخاطبین، سبک زندگی و مهمتر نگرشیِ جوانان این مرزِ پرگهر را دستکاری کنند.
با دیده شدن این تولیدات توسط میلیونها مخاطب ایرانی که با دلایل مختلف چون در دسترس بودن یا سبک تولید جذاب و... این تحلیلِ ابتر برای مخاطبین پیش میآید که این نوع سبک مورد پسند عامه است، که قطعا غلط خواهد بود زیرا با خواندن پیامها (کامنت) پی میبریم که اکثر نظردهندگان این نوع تولیدات را تقبیح میکنند درحالی که هدف برنامهسازان اصلی این است که این نگرش غالب شود که این سبک مورد پسند نسل کنونی است، تا بتوانند خطوط قرمز بیشتری را در تولیدات داخلی بشکنند! مسئلهای که رشیدپورِ مجری آن را مهر تایید میزند و بدنبال عادیسازی این ابتذالات است.
اما «مسابقهی زن روز» احتمالا در یک شاخصه، خاصیت الگوسازی بیشتری داشته باشد! آن شاخصه معرفی زنان صنعت مد ایرانی است که یک استقلال پوششی (استایلی) و احتمالا کنشگری سطح بالاتری در حوزهی رفتار و اخلاق نسبت به ابتذال عشق ابدی ارائه دهند که میتواند مطلوب فرهنگ عمومی باشد و به تبع میتواند، گرایشات زنان نسل امروز را جهتدهی کند و با استفاده از یک خطای رایج فکری این جهت دهی را پررنگتر کند! خطایی که با مشاهدهی میزان انسانهای موفق در یک صنعت پدید میآید که هرکسی با حضور در این صنعت، موفق میشود، درحالیکه چنین چیزی امکان ندارد و در نهایت با گرایش جمعی از زنان ایرانی و شاید مهاجرت آنها، نان برای صنعت مد کشورهای عربی و ترکی و حتی کارگری جنسی از زنان ایرانی شوند! زیرا قطعا استفاده از مهاجرین صرفهی اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
از طرف دیگران تمایلات داخلی و فشار بر دستگاههای حاکمیتی برای پذیرش این سطح از ابتذال در صنعت مد و نمایش زنان در حد جسم و هویتسازی زیباسازی زنان برای بهرهمندی مردان، بیشتر شود!
با پخش این دست برنامهها، باید به این نکته نیز دقت کرد که با تحلیل اشتباه میل مخاطب عمومی، نسخههای داخلی آن را در سطح ابتذالی زیاد از طریق نمایش خانگی و... وارد مصرف فرهنگی کشور کنند که تبعات آن ممکن است در پوشش بانوان و حتی پوشش رسمی کشور دیده شود! پس هوشمندی دستگاههای فرهنگی و اجرایی کشور برای مواجهه با این تولیدات فرهنگی را میطلبد!
در پایان باید گفت زهی خیال باطل! زمان آتاتورکتان با وجود حمایت قاطع حاکمیت زمان یعنی رضا پهلوی قلدر و احمق کاری از پیش نبردید، الان که شما نوچههای آتاتورک هستید و سرزمین ایران به برکت انقلاب اسلامی پر از سحر امامیها شده است و با وجود الگوهای زهرایی و زینبی این کشور همچون گذشته، الگوساز خواهد بود.