حمید عارفی /امروزه اهمیت بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی بسیار بالا رفته؛ همان‌گونه که در مقالاتِ قبل نیز اشاره کرده بودیم صنعت بازی‌ها در جهان از سینما هم پیشی گرفته و علاوه بر منافع اقتصادی، کشورهای صاحب این صنعت مهم، عقاید سیاسی، فرهنگی و ... کشور خود را تامین می‌کنند. در ایران نیز چندین سال است شرکت‌های بازی‌سازی پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند و از بازی‌های بی‌کیفیتی چون «نجات بندر» به بازی‌های بسیار با کیفیت و ارزشمندی همچون مجموعه «سفیر عشق» و... رسیده‌اند.

خوشبختانه بازی‌های موبایلی در تعداد و تنوع آثارِ با کیفیت در گونه‌های مختلفی چون اکشن، مسابقه‌ای، فکری و ... گوی سبقت را از بازی‌های رایانه‌ای ربوده‌اند.

از بازی‌های موبایلی ارزشمندی که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم بازی‌هایی چون «مهدیسا»، «عاشق باشی»، «تیزبال»، «تکاور»، «مجموعه گشت پلیس»، «آ میرزا» و ... است که موضوعاتی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی تا زحمات خلبانان جنگنده و نیروهای پلیس را تقویت می‌کند و بازی‌هایی علاوه بر تقویت ذهن بازیکن، زبان فارسی را ترویج می‌کنند.

در نقطه‌ی مقابل، بازی‌هایی هستند که عامدانه یا غیرعامدانه، بدحجابی و ضدیت با نظام و ... در آن‌ها دیده می‌شود. 

به‌عنوان مثال در بازی اطلاعات عمومی، سرگرمی «خواستگاری» علاوه بر بدحجابی شاهد سوالاتی عجیب و غریب و پاسخ‌های توهین‌آمیز و خلاف شرع همچون تهمت زدن به نظام، ذکر یاد خوانندگان زن و لس‌آنجلسی و نمایش مشروبات الکلی هستیم.

سازندگان این بازی‌ها که در سکوهای مجاز چون «بازار» فعالیت دارند باید پاسخگوی این موضوعات بوده و علاوه بر حذف این مسائل بازی‌های خود را به‌ روز رسانی کنند، در غیر این صورت باید با آنان برخورد قانونی شود.

نقطه‌ضعف بسیار بزرگ در صنعت بازی در ایران؛ عدم ساخت بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی در مورد دشمنِ صهیونیست است که به ندرت دیده می‌شود؛ با توجه به شرایط کنونی و لزوم جدیت در کار فرهنگی-رسانه‌ای، علاوه بر تیم‌های سازنده خلاق و جهادی باید ارگان‌های مرتبط از ساخت این نوع بازی‌ها حمایت‌های جدی به عمل بیاورند.

شایان ذکر است در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی با سگِ هار آمریکا در منطقه؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ایجاد دو پویش مخصوص کودکان و نوجوانان با نام‌های «همه بازی» و «ایران برنده بازی» بازیکنان را در کنار سازندگان قرار داد و به این حرکت بسنده نکرد و جوایزی را برای شرکت‌کنندگان در این پویش‌ها اعلام کرد؛ اما این اتفاقاتِ مقطعی اصلا کافی نبوده و مسئولان همواره و همیشه باید از شرکت‌های تولیدکننده بازی و بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی حمایت جدی نمایند.