سیونهمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران با وجود همه فشارهایی که بر تعویق و تحریم این جشنواره بینالمللی وجود داشت، رو به اتمام است. این جشنواره مورد تأیید آکادمی اسکار است و طبیعتاً خبرسازیهای پیرامون این جشنواره از وجوه مختلف، بسامد بیشتری خواهد داشت به همین دلیل از برخی جهات مهمتر شده و مورد فیلمسازان جوان قرار گرفته است. این جشنواره برای برخی جوانان جویای نام سکوی پروازیست که ممکن است یکشبه ره چند ساله طی کنند. از این رو فیلمسازان تلاش بیشتری برای دیده شدن در جشنواره میکنند. این تلاش و تکاپو گاه از مسیر درستی اتفاق میافتد و گاه منجر به آن میشود که فیلمساز دست هر کاری بزند. یکی از مسیرهای خطایی که در جشنواره فیلم کوتاه این دوره کاملا چشمگیر است پدیده سلبریتیزم یعنی استفاده از چهرههای شناخته شده در فیلمهای کوتاه است. در صورتی که یکی از اقتضائات فیلم کوتاه کشف استعدادهای جدید و همچنین زمینهای برای ورزیده شدن و رشد هنرمند است. استفاده از چهرههای نام آشنا و مطرح در فیلمهای این دوره از جشنواره در حالی است که شخصیت خلق شده پیچیدگی ویژهای ندارد که بازیگر جدید یا کمتر شناخته شده از عهده آن بر نیاید و به استفاده از یک چهره برای ایفای آن نیاز باشد. به عنوان مثال در فیلم سادهای همچون «نگران من نباش»، یا فیلمهایی مانند «شیهه»، «تکهای از تو» و «برخورد» چند فیلم دیگر از بازیگران مطرح و شناخته شدهای همچون فاطمه معتمد آریا، نگار جواهریان، مائده طهماسب و مهران غفوریان استفاده شده که بازیگران دیگر نیز با کمک کارگردان اثر میتوانستند به خوبی از ایفای آن نقش برآیند. این آسیب در مورد فیلمهایی چون «غیرموجه»، «نحسی»، «جناکات»، «اندروا» و چند فیلم دیگر نیز صدق میکند. در صورتی که بهتر بود این فرصت در اختیار بازیگران کمتجربه و جدید قرار گیرد. از جمله دلایلی که در این دوره جشنواره موجب افزایش به کارگیری چهرههای مطرح و باتجربه شده، علاوه بر انگیزه شخصی کارگردان برای بیشتر و بهتر دیده شدن، عدم سیاستگذاری مدیران و غفلت از این آسیب است. میتوان آغاز این روند را در جشنوارههای گذشته و بهویژه در دوره سی و هشتم جستجو کرد. برگزیده شدن فیلم کوتاه «ارفاق» با بازی هوتن شکیبا شاید عاملی برای گسترش و هدایت فیلمسازان جوان به سمت این پدیده شد. مسئولان و سیاستگذاران جشنواره لازم است به گسترش این آسیب حساسیت نشان دهند و به نوعی این روش را مدیریت کنند، زیرا در این صورت کشف استعدادها و ورود افراد جدید و جوان به عرصه هنر ابتر خواهد ماند و از طرفی با افزایش هزینههای تولید فیلمها، عدهای معدود قادر به فعالیت خواهند بود؛ لذا اهدافی که برای فیلم کوتاه تعریف شده، تحقق نخواهد یافت.
روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید