حمید عارفی /شبکهی امید شبکهی مخصوص نوجوانان ایرانی نام گرفته و آثار مختلف سینمایی، تلویزیونی، برنامه های گفتگو محور در موضوعات مهمی چون بازیهای رایانهای در آن پخش میشود. اهمیت بازیهای رایانهای به حدی است که کشورهای مختلف جهان در قالب آن به معرفی کشور خود پرداخته و حتی سیاستهای بین المللی خود را مطرح و از آن دفاع می کنند، علاوه بر این صنعت بازیهای رایانهای چندین سال است از صنعت سینما جلو زده و بازیهای مشهور جهانی فروشی بیشتر از فیلمهای سینمایی هالیوود، بالیوود و ... داشتهاند.
صدا و سیما برنامههای تخصصی مربوط به بازیهای رایانهای را با برنامه «کافه بازی» از شبکه دو آغاز کرد که چندسالی محدود به ویژه برنامههای نوروزی و بازی کردن چهره های مشهور و ... شده بود.
دو سه سالی میشود که برنامهی زندهی تخصصی «شبکهی بازی» که نگاهی نقادانه همراه با طنز، سرگرمی و جایزه برای مخاطبان نوجوان دارد روی آنتن شبکه امید آمده و بهصورت بهروز به مخاطب نوجوان اخبار بازیها در سکوهای مختلف را ارائه میدهد.
برنامهی تخصصی «بازی ویزیون» هم بیش از ۶ فصل است که به صورت ضبطی در حال پخش از آنتن شبکهی امید بوده و قصد دارد همراه با جوایز نفیس درست بازی کردنِ بازیهای مناسب را به مخاطب نوجوان آموزش دهد.
تلویزیون باید خیلی بیشتر این دست برنامهها را تشویق کند.
مسئولان امر خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بدانند که بازیها از جایگاه بالایی برخوردارند و نهتنها برای سرگرمی بلکه برای پیشبرد اهداف انسانی، هویتی و تمدنیِ ایران اسلامی اهمیت ویژهای دارند؛ شاید بتوانیم بگوییم سرگرمی کوچکترین هدف از ساخت بازیهای رایانهایست. مسئولان مربوطه باید از سازندگان بازیهای باکیفیت رایانهای چون مجموعه «سفیر عشق» و «فرمانده مقاومت؛ عملیات آمرلی» دربستر رایانه و همینطور بازیهای اندروید حمایتهای بیشتری انجام دهند تا سازندگان به ساخت آثار باکیفیت ترغیب شوند؛ و بدانند این حرکتِ جوانان به مذاق رسانههای بیگانه خوش نیامده تا جایی که یکی از آنان با وقاحت نوشته بود: "عملیات آمرلی بازیای است که تبلیغ رسانهای جمهوری اسلامی ایران می باشد!"
درحالی که آمریکاییها با ساخت بازیهایی مانند مجموعه «کالاف دیوتی(ندای وظیفه)» ، «بتلفیلد۳ (میدان جنگ۳)» ، «آی جی آی ۲» و ... سیاستهای خصمانه و نظامی خود را توجیه میکنند؛ ما باید بیش از پیش به موضوع بازیهای بومی هویتی اهتمام داشته باشیم.