زهرا خندان /بخشی از رسالت هنر، نمایش حقایقی است که در بازارِ شلوغِ دروغ دیده نمی‌شود! در اکثر فیلم‌های این سال‌ها، نقد قوه‌ی قضاییه، اصولی و عمدتا از منظر نقد برای اصلاح نبوده بلکه نقش تراژدیک کردن فیلم یا حتی تغییر ژانر به وحشت را برعهده داشته است! درحالیکه، با وجود وارد بودن نقد به عملکرد قوه، برخی از واقعیت‌های خوب و عالی‌ای که در آن جریان دارد؛ همچون مواردی که از حقیقت شان ولایت فقیه ناشی می‌شود، هیچ‌گاه ظهور و بروز نداشته و همواره نادیده انگاشته شده است!

به عنوان مثال رأفت نظام اسلامی با عفو رهبری در برخی از اعیاد همواره در جریان است که شاید در یک فیلم به اشاره از آن نام برده شده، درحالیکه می‌توانست جزء زیرمتن داستان قرار بگیرد! موضوع مهم‌تر و درخشان‌تر که ویژه فقه پویای شیعه است، صَرف وجوهات شرعی برای آزادی زندانیان است و این مورد از آن‌جمله اموری است که اقتصاد اسلامی را به جرایم غیرعمد طبقه‌ی مستضعف پیوند می‌دهد، موردی که نمونه‌اش در حاکمیت‌های لیبرال، سوسیال و... دیده نمی‌شود و تنها فقه پویای شیعی با حاکمیت ولی‌فقیه ضامن آن است. این موضوع در دیدار اخیر رهبری با قوه‌ قضائیه، مطرح شد که ایشان فرمودند:

"بعضی‌ها را انسان نگاه می‌کند می‌بیند تا آخر عمر باید اینها در زندان بمانند، آخرش هم پول داده نمی‌شود؛ این باید یک جوری علاج بشود. بنده یک وقتی قبلاً به قوّه‌ی قضائیّه گفتم که شما در یک مواردی حتّی از وجوهات میتوانید و حق دارید این پولها را اداء کنید؛ بنده نسبت به خرج سهم امام از وجوهات خیلی سختگیری دارم؛ یعنی مسجد و مانند اینها که میخواهند بسازند من اجازه نمی‌دهم از سهم امام بسازند،‌ امّا معتقدم از وجوهات حتّی می‌شود برای یک چنین مواردی استفاده کرد."

اگر این مورد از پیوند «نظام اقتصاد اسلامی» با «نظام جزایی کشور» با توجه به «احکام شیعی»، هنرمندانه در یک فیلمِ کوتاه یا بلند و حتی مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شود، تأثیری شگرف در گرایش عمومی مردم نسبت به پرداخت وجوهات خواهد داشت و تصویری درست از شأن ولی فقیه به عنوان حاکم دینی ارائه خواهد داد.

البته با توجه به اینکه فیلم‌های با موضوع ارزشی در موارد محدود نمایش هنرمندانه‌ای از آب در آمده، نیاز به تذکر و دقت نظر در مورد کار هنرمندانه احساس می‌شود!

به کاری هنرمندانه گفته می‌شود که ارزش‌ها را در ناخودآگاه جریان بیندازد و بازیگران خوبی انتخاب شوند؛ ایده‌های زیادی برای ساخت آثار میتوان پیشنهاد داد؛ مثلا در یک فضای درامِ زیبا و عاشقانه، تازه عروسی در اثر که یک جرم اقتصادی به جبر شرایط زمانه، به زندان می‌افتد! و در یک پیچ‌وتاب فیلمنامه‌ای در پایان با وجوهات مردمی با دستور ولی‌فقیه آزاد می‌شود...