وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه هفت شبکه نمایش صدا و سیما ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه گفت: به همه مردم ایران و جبهه مقاومت اطمینان می‌دهیم که این گستاخی با قویترین پاسخ روبه‌رو خواهد شد و رژیم صهیونیستی و متحدانش چاره‌ای جز شکست ندارند. به گزارش روبش و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: برنامه ای که در ابتدای کار به مجلس ارایه کرده بودیم دو بخش داشت بخش اول آن گزارش وضع موجود که بر اساس گزارشات رسمی مراکز مختلف مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه جمع‌بندی شده بود و بخش دوم آن برنامه‌های ما بود.

اسماعیلی تاکید کرد: ما در این سه سال دقیقا طبق آن ۱۲۳ برنامه عملیاتی که در ابتدای کار اعلام کردیم فعالیت داشتیم و برنامه‌هایی که اجرا کرده بودیم دقیقا طبق برنامه ۸۳ صفحه‌ای ارایه شده بود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در وجود هنرمندان حوزه عواطف و احساسات پررنگ‌تر است و اساسا از جنس مخاطب‌های حوزه‌های دیگر متفاوت است و این موضوع هم امتیاز و فرصت است و هم می‌تواند سوتفاهم‌هایی را ایجاد کند. وی تاکید کرد: بنده با جریان‌های هنری از قبل در ارتباط بودم ولی در جایگاه کارگزاری اول کشور در این حوزه آن علم اجمالی را به علم تفضیلی تبدیل کردیم.

اسماعیلی گفت: من‌ همکاری طولانی مدتی را با رییس جمهور شهید داشتم و‌ حضور من به عنوان مدیر فرهنگ و هنر در کشور با یک نظریه‌ای همراه بود، بنده برنامه فرهنگی و هنری سال ۹۶ و ۱۴۰۰ آیت‌الله رئیسی را تهیه کردم و در انتخابات سال ۱۴۰۰ مسئول رسانه‌ای شهیدجمهور بودم‌ و از زمان تولیت آستان قدس امام رضا به ایشان نزدیکی‌ داشتم. وزیر فرهنگ با تاکید بر این نکته افزود: اگر فعالیت‌های ما در این سه سال موفقیتی داشته، حاصل این اعتماد فی‌مابین بوده است.

وی در خصوص تدوین آیین‌نامه‌ها و قانونمند کردن حوزه فرهنگ و هنر گفت: من وقتی که درحال تدوین برنامه‌های وزارت فرهنگ بودم قدرت وزارت فرهنگ به شدت کاهش داشت و وظیفه تنظیم‌گری و حمایتی را نمی‌توانست انجام دهد.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در وزارت فرهنگ تقریبا ۲۰ حوزه‌ موضوعی داریم، از حج، اوقاف، قرآن و‌ مسجد تا بخش های موسیقی، تئاتر و سینما در برنامه‌های ما وجود که در نتیجه حاکمیت با اقشاری ارتباط می‌گیرد که در جای دیگر تقریبا مخاطب حاکمیت نیستند.

وزیر فرهنگ افزود: من‌ نگاهی دارم که هر وقت در حاکمیت بین دولت، اسناد بالادستی و نظام کلان حکمرانی اتفاق نظر بین حاکمیت نباشد طبیعتاً نهاد تنظیم‌گری دولتی تضعیف می‌شود.

وی تاکید کرد: برای مثال یک بخش حوزه نمایش خانگی سریال است و بخش‌های رسانه‌ای، تئاتر، سینما و موسیقی هم در آن وجود دارد ولی به دلیل عدم تحرکی که در وزارتخانه وجود داشت این حوزه کامل از دسترس وزارت فرهنگ خارج شده بود.

اسماعیلی با تاکید بر این نکته ادامه‌ داد: سالی که بنده وزارت فرهنگ را تحویل گرفتم یک‌هزارو ۲۰۰میلیارد بودجه وزارتخانه بود، سال اول در روز ملی سینما پانصد میلیارد برای صندوق اعتباری هنر از رئیس جمهور اعتبار گرفتم. وزیر فرهنگ تصریح کرد: بودجه وزارت فرهنگ در سال ۱۴۰۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد بود که این بودجه در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است.

وی بیان کرد: در همین هفته در استان فارس ۱۷ سینما افتتاح می‌شود و همچنین در سیستان و بلوچستان در شروع کار ما ۲سینما وجود داشت که زمانی که رئیس سازمان سینما به آن استان سفر کرد ۹سالن سینما افتتاح کرد.

اسماعیلی ادامه‌ داد: در ابتدای کار به من می‌گفتند وزارت فرهنگ در پایان این دوره به موزه تبدیل خواهد شد ولی امروز نمایندگان مجلس استان‌ها که با بنده دیدار می‌کنند درخواست اصلی ساخت سینما و پلاتو تئاتر است، بنده نهضت پلاتو سازی را در تئاتر شروع کردم.

وزیر فرهنگ بیان کرد: ما امسال جشنواره خزر را در برنامه ها داشتیم و هتلی افتتاح شده بود که با استاندار آن استان توافق کردیم که به عنوان پایگاه این جشنواره تعیین شود که امیدوارم در دولت جدید این کار ادامه پیدا کند.

وی در مورد بحران فرهنگی آشوب ۱۴۰۱ افزود: ما درگیر شرایطی شدیم که اصلا تصور نمی‌کردیم بسیاری از هنرمندان درگیر این موضوع شده بودند و ما بعد از محرم و صفر آماده شده بودیم برای فضای پررونق فرهنگی و هنری که درگیر این موضوع شدیم.

اسماعیلی ادامه داد: در ابتدای کار ما صد هنرمند حوزه موسیقی دارای محدودیت داشتیم ولی ما دوره شفافی را ایجاد کردیم و امروز تعداد هنرمندان دارای محدودیت حوزه فرهنگ و هنر به انگشتان دو دست نمی رسد.

وزیر فرهنگ در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد بازگشت پرستو صالحی به کشور گفت: ما برای همه هنرمندان این فضا را ایجاد کرده‌ایم که به کشور برگردند البته ایشان تا همین اواخر رفتارهای براندازانه داشته است.

وی در مورد حواشی بازگشت معین به کشور ادامه داد: این بحث از سوال یک خبرنگار شروع شد و‌ من‌ توضیح دادم که هیچکس نمی‌تواند یک ایرانی را ممنوع‌الورود به کشور خودش کند و اجرای برنامه هنری هم طبق ضوابط خاص خود است که قریب ۹۹ درصد هنرمندان مشکلی برای اجراهای خود ندارند.

اسماعیلی تاکید کرد: یکی از هنرمندان قبل از انقلاب که قرار بود به کشور برگردند یک پرونده شخصی در دستگاه قضایی داشتند که این موارد ارتباطی به حرفه این هنرمند و موارد امنیتی نداشته است.

وزیر فرهنگ بیان کرد: بنده این را اعلام کردم که شرایط را برای برگشت هنرمندان و رفع محدودیت کاری هنرمندان فراهم می‌کنم و این کار را انجام دادم.