📽 «سیاوش سرمدی» نویسنده و کارگردانِ فیلمی است که فرماندهی «منصور ستاری» در نیروی هوایی ارتش در سال‌های شست وپنج به بعد و در بحبوبه‌ی جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است.
روایتی حقیقی از زندگیِ فرمانده‌ای که در مقابلِ نخواستن‌های انحصارگرانِ عرصه‌ی تعمیر تجهیزات هوایی با خودتحقیری‌هایی چون نداشتن عقبه‌ی تکنولوژیک قوی و بهانه‌های تحریمی، فعلِ خواستن با نگاهی واقع‌گرایانه و توجه به ظرفیت‌های داخلی را، صرف کرد.
مدیریتِ جهادی با اتکا به خداوند و اتصال به اهل‌بیت علیهم‌السلام با شعائری چون حضور در مراسم زیارت‌عاشورا، دغدغه‌ی فراوان برای رفع موانع ورود جنگنده‌ها به داخلِ کشور، استفاده از لفظ «بابا جان» برای نیروهای خودی و القا این نحوه از مدیریت به مهندسِ همراه خود، هم‌نشین شدن بر سر سفره‌های سربازان و تذکر جدی برای یکسانی نوع غذا سربازان با کادری‌ها، حضور مجدانه برای رفع مشکل مهندسی که با پاپوش به زندان رفت و همراهی با او در کوچه تا انگ نشسته بر روی مهندس را پاک کند ⬅️ نمونه‌هایی از روایت‌های این فیلم بود که به شدت در صالح‌سازیِ اعمال مخاطبین تاثیر دارد.
♦️نمایش مرجوع کردن جنگنده‌های تعمیری از نیروی هوایی تبریز، ترس خلبان پایلوت برای نشستن پشت جنگنده‌ی تعمیری، بدبینی خلبان‌ها به سیستم مهندسی نیروی هوایی، سنگ‌اندازی‌های تیم لقمانی و وارد شدن مجلس و دادستان کشور برای تعلیق کار تولید با سرنگون شدن یک جنگده‌ی تعمیری ⬅️ نمایش واقعیت‌های تولید و سختی‌های راه است که نشان می‌دهد باید خود را برای مسیر سخت آماده کرد و قطعا با ورود به مسیر جهت یاریِ جبهه‌ی حق، آزمایش‌ها فرا می‌رسد.
💠 برخورد قاطعانه‌ی شدید و مخالفت با حکم قضایی با توجه به سیر داستان و روایت گفته‌شده در فیلم، مبتنی بر حرکت منطقی و شجاعانه‌ی فرمانده‌ای است که مسیر را دیده و سختی راه را چشیده و به هیچ عنوان با کله‌شقی‌هایی که امروزه به اسم عدالت‌خواهی درحال رواج است یکسان نبوده، از افتراق اصلیِ آن به اراده‌ی جدی فرمانده برای نمایش جنگنده نزد رییس‌جمهور وقت و عوامل مهم در دادن رای قضایی دانست که همین همت در جهت جلب اعتمادِ بالادستی‌ها در نظام جمهوری اسلامی، حمایت رییس‌جمهور را به دنبال داشت.
🔴 از نکات قابل تامل این فیلم، حضورِ فرمانده در بین داغ‌دیدگانی است که او و نیروی هوایی را مقصر به شهادت رسیدن عزیزانشان می‌دادند، این کار نشان می‌دهد که برای یک مسئول در نظام اسلامی لازم است که شبهه‌ها را کنار بزند و برای ایجاد یقین و اقناع در مردم تلاش کند ⬅️ مسئله‌ای که متاسفانه در برخی از مسئولین به ویژه برخی از مجلسی‌ها دیده نمی‌شود.
♨️ برخی برخورد شهید با همسرش را نپسندیدند، درحالیکه بنظر می‌رسد این عدم پسند بیشتر ناظر بر پیش‌فرض‌های ذهنی آنان است که البته کتاب‌های خاطرات همسران شهید در دامن زدن به آن بی‌تقصیر نیستند؛ به نظر نگارنده برخورد شهید کاملا منطقی و منطبق بر نوع مسئولیت ایشان بوده، انتظار نباید داشت که فرمانده‌ی نیروی هوایی که به علت تعویض لباس در ساعت فعالیت کاری‌اش به خانه آمده به پیشنهادِ خوردن ناهار همسر جواب مثبت دهد‼️ یا اینکه به گرفتن وامی با مبلغ بالاتر و قبول رشوه تن دهد‼️ تواضع شهید در مورد از دست دادن پول خرید خانه که به جهت حفظ کانال‌های دور زدن تحریم بوده و برخورد همسرش، طبیعی بودن زندگی یک خانواده‌ی شهید را به تصویر کشیده که بنظر می‌رسد این نوع روایت از زندگی شهدا و توجه به بخش‌های سخت زندگی با انسان‌هایی که دایرمدار تکلیف عمل می‌کنند، برای نسل فعلی که فانتزی‌هایی از زندگی خانوادگی شهدا دارند، ضروری است.
✅ ایجاد غرور ملی در صحنه‌ی آخر که خلبان پایلوتی که از نشستن در جنگنده‌ی تعمیری سرباز می‌زد اما اینبار با اطمینان جنگنده‌ی تولید داخل را به پرواز درمی‌آورد، از لطافتِ این‌ فیلم است.
🔴 پیام مهمِ فیلم به مسئولین حوزه‌ی هنر هفتم و کارگردانان این است که اگر بر روی سوژه‌های حقیقی در هشت‌سال دفاع مقدس و افرادِ جهادی که در طول این چهل سال، در کشور کم نیستند، پرداخته شود، رسالت اصلی خود را ایفا کرده‌اند،
و سوال مهم‌تر آنکه چرا وقتی روایت‌هایی با شخصیت‌های حقیقی در دفاع مقدس وجود دارد، روایت‌های حاصل تخیل مانند دسته‌ی دختران و... علاقه قرار می‌گیرد⁉️ شاید یکی از دلایل این گرایش تعریف واقعه از نگاهِ شخصی کارگردانان باشد‼️
👤زهرا خندان