زهرا خندان /در پویانمایی «گوسفندها و گرگ‌ها» گرگی با محلولی تبدیل به قوچی می‌شود و در دهکده‌ی گوسفندان از او مراقبت می‌کنند! در روند داستان، گرگی بدجنس در گله‌ی گرگ‌ها، خود را رهبر گروه می‌کند درحالیکه اکثر گرگ‌ها با او مخالف هستند! در پایان نبردی بین گرگ قوچ‌شده و گرگ بدجنس صورت می‌گیرد که گرگ بدجنس می‌میرد و گرگ قوچ شده با محلولی دوباره تبدیل گرگ می‌شود و صلحی پایدار بین گرگ‌ها و گوسفندها شکل می‌گیرد.

این مضامین جدید نیستند! چنین مفهومی در پویانمایی «زوتوپیا»، مجموعه‌ی «پیپ و فردی» و... نیز دیده می‌شد! حتی در «رایا و آخرین اژدها» هم به گونه‌ی دیگر این مفهوم یافت می‌شد. خاستگاه مفهوم «صلح کلی» را در عرفان شرقی می‌توان جست! که بدنبال ایجاد آرامش درونی برای فردِ زخم‌خورده از جنگ‌ها، آشوب‌های داخلی و رنج‌های فاصله‌های طبقاتی و... و حتی برای فردی که رفاه نتوانسته پاسخگوی عطش درونی او باشد، است! گسیل ادبیات و هنر به سمت بوداییسم، عرفان شرقی و... را در این نکته می‌توان یافت. اما صلح کلی که یک مفهوم در ذیل این مکاتب است، مانند خود این عرفان‌ها معیوب است.

این صلح از آنجا که حد و مرزی ندارد و محدوده‌ای را نمی‌شناسد، ناچار بی‌در و پنجره می‌شود و هرچیز را به خود راه می‌دهد و این قابلیت را دارد که مورد بهره‌برداری قدرت‌ها و قطب‌ها قرار بگیرد. همانطور که شاهد این بهره‌برداری در دنیای درنده‌ی امروز هستیم که کشورهای استکباری با صدور این اندیشه و افکار در اذهان سیاستمدران، هنرمندان، روشنفکران و... بیشترین بهره‌برداری را می‌کند! چندین ماه است که فلسطین زیر آماج حملات ددمنشانه گرگ‌صفتی چون صهیونیست است اما دریغ از اقدامی درخور! 

با تطهیر روابط گرگ و گوسفند در پویانمایی «گوسفندها و گرگ‌ها»، اعلام پایان تنش بین گروه شکار و شکارچی در «زوتوپیا»، بدنبال بهره‌برداری هستند! چون گرگ هیچ‌گاه از ذات خود دست نمی‌کشد مگر آنکه در پوستین گوسفند رود! چیزی که برخی از سیاستمداران آن را نمی‌بینند و باز دلخوش به دستکش هستند غافل از آنکه زیر آن دستی چدنی است! این گروه حتی به برجام شکست‌خورده هم نگاهی فاتحانه خواهند داشت چون گرگ را دوست گوسفند می‌دانند!

از این تذکرات که بارها داده شده عبور کنیم به تذکری که حدود دو سال پیش داده شد، بپردازیم! براستی ذهن کودکان و نوجوانان ما آنقدر ارزش ندارد که قبل یا بعد از این پویانمایی‌ها با طراحی برنامه‌ای با طرح سوال و جهت‌دهی درست و ایجاد تفکر نقادانه در آنان، اثرات این پویانمایی‌ها را کاسته و حتی از این تهدیدات‌، فرصتی بسازیم؟