زهرا تیموری‌نژاد/ دانش آموز پایه دهم هنرستان جلوی کلاس ایستاد و با افتخار داستان اقتباسی خود از «پویانمایی شرک» را برای معلم و بچه‌ها خواند؛

داستان اقتباسی‌اش پر از انحرافات  است و آنجا اوج می‌گیرد که دو شخصیت «همجنس» داستان، عاشق هم می‌شوند! 

و این مشتی  نمونه‌ی خروار.

باید از خود بپرسیم چه به خورد نوجوانانمان می‌دهند که اینگونه ضدارزش ها برایشان تبدیل به ارزش شده است؟!

سریال‌های بی‌شماری در دهه اخیر توسط شرکت‌ها و شبکه‌های نمایش فیلم آمریکایی تولید می‌شود که با هدف‌گیری از فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف سعی در جهان شمول کردن سیاست‌ها و باورهای خود در میان نوجوانان و جوانان جوامع مختلف دارند.

شناخت علایق گروه سنی نوجوان توسط این شرکت‌ها به گونه‌ای است که بدترین «ضدارزش‌های» یک جامعه را در لابه‌لای یک داستان جذاب با درونمایه «علمی تخیلی، خیالی(فانتزی) و ابرقهرمانی»، با بهره‌گیری از بازیگران «حرفه‌ای و جذاب» و با خلق صحنه‌هایی تاثیرگذار می‌گنجاند به شکلی که «باورهای غلط» در جان مخاطب نوجوان رخنه کند و جای باورهای درست او را بگیرد.

یکی از سکوهای پرطرفدار این سال‌ها، «نتفلیکس» است که تولیداتش در میان نوجوانان کشورمان مانند دیگر کشورها از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید بتوان گفت سهولت دسترسی به این تولیدات یکی از دلایل همه‌گیر شدن سریال‌های مختلف نتفلیکس است. 

از این ساده‌تر، حتی اگر نصب نرم‌افزار نتفلیکس روی گوشی مشکل باشد، می‌توان تولیدات دوبله شده آن را در سکوهای مُجاز ایرانی دنبال کرد.

«فیلیمو و یا گپ فیلم» نسبت به محتوای مخرب این سریال‌ها کاملا وفادارند و فقط سانسور را در «تار کردن پوشش نامناسب» بازیگران زن و برخی صحنه های دیگر مجاز می دانند.

راه دسترسی آسان دیگر به تولیدات نتفلیکس، یک جستجوی ساده است. با این کار ظرف چند ثانیه می‌توان نسخه اصلی این فیلم‌ها را با دوبله فارسی از سایت‌های ایرانی دانلود کرد.

بزرگترین جنبه این فاجعه آن‌جا است که نوجوان ایرانی به سادگی با هر کدام از این روش‌ها به «مجموعه عظیمی» از این فیلم‌ها دسترسی دارد. نوجوانی که در غفلت والدین به تماشای آن‌ها می‌نشیند.

در حال حاضر به لطف تلاش‌های بی‌وقفه و اثرگذار سکوهایی مانند نتفلیکس برای تولید مجموعه‌های نمایش با هدف قرار دادن «مخاطب نوجوان» و «القای ضدارزش‌ها» به جای ارزش و در هنگامه خواب عمیق مسئولین فرهنگی کشورمان، نوجوانان ما به سمت تفکرات و «گرایش‌های ضددینی، ضدملی، باورهای غلط و ضدارزش‌های شوم» هدایت می‌شوند!

تا زمانی که شبکه‌های نمایش مُجاز ایرانی و تلویزیون به دنبال تولید مجموعه‌هایی «بی‌محتوا با درونمایه فلاکت و خیانت» است، جای خالی آثار ویژه مخاطب نوجوان با درونمایه علمی تخیلی، خیالی و قهرمانانه را تولیدات مخرب و ضدارزش نتفلیکس‌ها پر خواهد کرد که نتیجه‌ای جز «فروپاشی خانواده، جامعه‌ای ویران و کشوری تکه‌پاره» در آینده‌ای نزدیک نخواهد داشت.

ادامه دارد...