نویسنده: محمد ستاری وفایی
ناشر: شهید کاظمی

وقایعی در تبریز به وقوع پیوسته اند که کمتر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران از آن یاد شده است. شاید مردم ساکن تبریز در ابتدای پیروزی انقلاب، بهتر این وقایع را به یاد بیاورند. دسیسه و فتنه آمریکا و شوروی و مزدورانشان در تبریز، آگاهی توام با عملِ شجاعانه مردم تبریز، در کنار سایر حوادث سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی بن مایه کتاب را شکل داده اند. این کتاب روایت وقایع تبریز است در برهه‌ای که دشمنان و فرصت طلبان، از هر سو بر تن وطن چنگ انداخته بودند تا هر تکه از آن را با کمک دلارهای آمریکایی بدرند.

این کتاب روایتی است منسجم و پر کنش. با شخصیت هایی دوست داشتنی و فداکار، منظم، متعهد، هوشیار ... که نویسنده مستقیما آنها را با این کلمات وصف نمی کند بلکه عملکرد و کنش این افراد است که در خلال حوادث و در موقعیت های گوناگون این صفات و بیشتر از آن را در ذهن مخاطب جلوه گر می سازد. البته نویسنده از بیان نام واقعی شخصیت های داستان خودداری کرده است. چینش رخدادها و توصیف موقعیت ها به شکلی ویژه در این کتاب وقایع انقلاب را ملموس تر می کند. مخصوصا برای خوانندگانی که از حوادث انقلاب به صورت پراکنده و جسته گریخته آگاهی دارند بسیار سازنده و مفید است. می توان این طور توصیف کرد که رویدادها مثل قطعات جورچین به هم متصل می شوند و تاریخ را در پیش چشم بیننده بازآفرینی می کنند. شاید متن کتاب آن طور که یک خواننده حرفه ای داستان و رمان انتظار دارد نگارشی ویژه نداشته باشد اما جملات ساده و بی پیرایه کتاب و شور میان حوادثی که در این داستان واقعی رخ داده است خواننده را تا آخر کتاب همراهی می کند. خواننده همواره منتظر است تا آخرین حادثه به وقوع بپیوندد و آنچه باید، اتفاق بیافتد.
به هر ترتیب این داستانِ خواندنی و واقعی از مناسب ترین کتاب های تاریخ انقلاب اسلامی ایران است برای آن دست از کارگردانان و تهیه کنندگان متعهد و هنرمندی که علاقمند هستند به ساخت مجموعه های داستانی و تلویزیونی در این زمینه. بازنویسی کتاب به فیلمنامه کار دشواری به نظر نمی رسد. توصیف مکان ها، شخصیت ها و حوادث به اندازه کافی است. روایت مبهم نیست و انگار حادثه ای از قلم نیافتاده است. روایت این کتاب به موازات حوادثی چون آشوب های کردستان، تسخیر لانه جاسوسی، تصویب قانون اساسی و تصویب بند ولایت فقیه در آن و ... است. در واقع این کتاب منبع رفع بسیاری از سوالات در ذهن جوان و نوجوان امروز است.

مکان های متنوع، صحنه های درگیری، تعقیب و گریز، تعیب و مراقبت، شنود، دستگیری و بازجویی، موقعیت های گفت گو  و مناظره های مردمی، تجمع های مردم در مساجد و خیابان ها، ... و خلاصه موقعیت های بسیاری که هر کارگردان و هنرمند پر ذوق و متعهدی را پر از شورِ ساخت این داستان واقعی می کند.