نرجس احمدی /مجموعه «وکیل شگفت‌انگیز» ماه گذشته هرشب در شبکه دو سیما پخش شد، مجموعه‌ای محصول کره جنوبی در ژانر درام حقوقی؛ در این مطلب قصد پرداختن به محتوا یا نقد و نظر درباره آن را نداریم! به لطف تدبیر مسئولین رسانه ملی، تقریباً در همه شبکه‌های سراسری یک محصول کره‌ای درحال پخش است؛ اما آنچه در این مجموعه توجه ما را جلب کرده اقبال عمومی به این مجموعه است! آنچه باعث جذابیت این مجموعه شده، نه مسائل حقوقی و پرونده‌های آن و نه داستانک‌های سانسور شده‌ی شخصیت‌های مجموعه بود!

آنچه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بیماری شخصیت اصلی داستان و توانایی‌های او بود. همینطور روابط و نحوه برخورد افراد با یک شخص اوتیسمی! ناهنجاری‌ها و معلولیت‌های جسمی و ذهنی که ظاهراً برخلاف ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه، در فیلمنامه‌های ما و برای نویسنده‌های ما اولویت محسوب نمی‌شود.

معدود آثار خوب سینمایی را نمی‌توان نادیده گرفت، لکن نیاز جامعه مجموعه‌های تلویزیونی با مخاطب بالاتر و داستان‌های قابل لمس و عمومی‌تر است. پرداختن به زندگی این افرادِ خاص در جامعه علاوه بر امیدبخشی و ارزشمند شمردن روح تکامل‌یافته‌ی آن‌ها می‌تواند گام بلندی در فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در نحوه‌ی تعامل با این افراد بردارد. این در حالیست که معلولین، روشندلان، خانواده اوتیسم و... در کشور ما نخبه‌های فراوانی دارند، سوژه‌های بسیار درخشان برای فیلم‌سازی؛ از نخبه‌های رتبه ۲۵ کنکور گرفته تا مدال‌آوران پارالمپیکی و...