در پی حمله نظامی روسیه با اوکراین، جشنواره سینمایی کن، استکهلم، گلاسکو، ونیز و...، شرکت های هنری، تئاتر نیویروک، مسابقات هنری همچون آواز یوروویژن؛ به این اتفاق واکنش نشان دادند و روسیه و هنرمندان روسی را تحریم کرده و چند ارکستر و کنسرت نیز برنامه هایشان را لغو کردند.

«والری گرگیف» رهبر ارکستر روس‌تبار از مدیریت شرکت اپرای خود همانند سهامدار روسِ باشگاه چلسی که مجبور به واگذاری سهامش شد، برکنار شد.
شرکت «والت دیزنی» پخش فیلم «بتمن» را در روسیه متوقف کرد و «برادران وارنر» نیز  پخش فیلم‌های سینمایی را در روسیه لغو کردند.
این حجم از واکنش‌های جامعه هنری کشورهای غربی علیه روسیه درحالی‌ست که عمدتا جریان هنری غرب با ادعای «بی‌طرفی» تاکنون در برابر بسیاری از جنایات تلخ در دنیا سکوت کرده است! جشنواره «کن» که اکنون حضور هنرمندان روسی را بدلیل دولتی بودنشان در جشنواره ممنوع کرده، نه‌تنها محدودیتی را نسبت به فیلم‌ها و هنرمندان رژیم صهیونیستی قائل نشده، بلکه به جانبداری نیز برخواسته است. فیلم‌سازان اسرائیل به راحتی در این قبیل جشنواره‌ها شرکت کرده و جایزه گرفته‌اند. وزیر فرهنگ اسرائیل با تصویری از بخش قدیمی شهر قدس در کن حضور یافته، کارگردان فرانسوی بدلیل شوخی لفظی با اسرائیل از جشنواره اخراج شده! و...
این تناقض‌ها در حالیست که جشنواره‌های غربی و شرکت‌های بزرگ هنری در برابر جنگ تحمیلی ایران و وقایع دردناک آن، قتل عام بوسنی هرزگویین و روهینگیا، نسل کشی در فلسطین و یمن، جنایات داعش در منطقه غرب آسیا، بمباران اتمی هیروشیما و هر رخدادی که همراستا با سیاست‌های حکومتی آن‌ها نبوده، سکوت کردند و یا با «سفارشی‌سازی» به «تحریف» و حواشی منفعت‌طلبانه خودشان پرداختند.
متاسفانه شعار پوسیده و نخ‌نمای «هنر غیر ایدولوژیک»! به واسطه برخی روشنفکران ایرانی در میان هنرمندان ایرانی نیز تبلیغ شد و گروهی سال‌ها بدون اندکی تفکر، «هنر برای هنر»، «ایدئولوژی ستیزی» و «سینمای مستقل از انقلاب و اسلام» را دستمایه‌ای برای درجا زدن در نشر مفاهیم سینمای قبل از انقلاب قرار دادند و عامدانه یا جاهلانه برای گسترش ایدوئولوژی دنیای غرب تلاش کردند.
اکنون و در شرایط فعلی جریان هنری غرب خواسته یا ناخواسته موظف به حرکت در مسیر سیاستمدارانش، ولو به قیمت از دست دادن بازارها و گردش مالی حاصل از فعالیت‌های هنری‌ است.
لغو نمایش فیلم‌ها در روسیه در شرایط کرونایی جهان و کاهش درآمد سینماها و شرکت‌های فیلم‌سازی همچون هالیوود، طبیعتا به نفع هالیوود که سهم بالایی از فروش جهانی فیلم‌هایش در روسیه است، نخواهد بود، باید دید تحریم‌ها تا چه زمانی می‌تواند برقرار باشد و هنرمندان و رویدادهای هنری این کشورها تا چه میزان و تا کجا با حکومت‌هایشان همسو خواهند بود.